Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
OPTIKA.
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Základní zákony geometrické optiky
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Stroje a zařízení Tematická oblast:Obrábění, obráběcí stroje a nástroje Téma:Obrábění iontovým.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast: Fyzika Tematická oblast: Optika Téma: Index lomu, odraz, lom světla Ročník: 4. Datum vytvoření: Listopad 2013 Název: VY_32_INOVACE_07.2.03.FYZ Anotace: Index lomu světla, rozhraní optických prostředí. Vymezení základních pojmů. Učební materiál slouží jako inovativní prezentační doplněk výuky a využívá aktivizujících možností multimediálních prostředků včetně hypertextových odkazů. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Multimediální výuka svou přehledností a názorností podporuje zájem a aktivitu i u slabších žáků. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Princip nezávislosti šíření světla Světelné paprsky se navzájem neovlivňují, i když se kříží. Světelné paprsky se šíří prostředím nezávisle jeden na druhém. Světelné paprsky ve stejnorodém prostředí jsou přímky ( ve velké vzdálenosti od zdroje). Ve stejnorodém prostředí se světlo šíří přímočaře.

Jevy na rozhraní dvou prostředí Dopadá-li paprsek světla na rozhraní dvou optických prostředí, zároveň se od rozhraní odráží a zároveň se láme. Podle vlastností jednotlivých prostředí může dojít k lomu ke kolmici, lomu od kolmice, odrazu nebo úplnému odrazu. Prostředí, kde se světlo šíří pomaleji, označujeme jako opticky hustší.

Odraz a lom světla obr.1 Odraz a lom světla

Index lomu Index lomu je poměr rychlosti světla ve vakuu a v daném prostředí kde n je index lomu – bezrozměrný (nemá jednotku) c rychlost světla ve vakuu v rychlost světla v daném prostředí

Snellův zákon – zákon lomu Čím větší je index lomu optického prostředí, do něhož přechází světlo z vakua (vzduchu), tím více se světlo láme a úhel lomu je menší. Závislost mezi úhlem dopadu a úhlem lomu vyjadřuje Snellův zákon.

Lom ke kolmici Prochází-li světlo z prostředí opticky řidšího do hustšího, láme se ke kolmici. Obr.2 Lom ke kolmici

Lom od kolmice Přechází-li světlo z prostředí opticky hustšího do řidšího, láme se od kolmice Obr.3 Lom od kolmice

Kontrolní otázky Co říká princip nezávislosti šíření světla? Co je index lomu? Kdy nastává lom od a ke kolmici? Co říká zákon lomu?

Kontrolní otázky-odpovědi Co říká princip nezávislosti šíření světla? Světelné paprsky se šíří prostředím nezávisle jeden na druhém. Co je index lomu? Kdy nastává lom od a ke kolmici? Prochází-li světlo z prostředí opticky řidšího do hustšího, láme se ke kolmici. Co říká zákon lomu? Čím větší je index lomu optického prostředí, do něhož přechází světlo z vakua (vzduchu), tím více se světlo láme a úhel lomu je menší.

Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-116-7. LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy II. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-185-X Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Šťastný.