Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Měřítko mapy a plánu 1 : a na mapě ve skutečnosti na plánu
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vlastnosti sčítání a odčítání
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
Převody jednotek objemu,
Měřítko plánu a mapy.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Užití goniometrických funkcí
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
MATEMATIKA Lineární rovnice ve slovních úlohách I.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Převod skutečných velikostí do měřítka. Měřítka map a plánů- převod skutečných velikostí do měřítka Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_50_Meritka_map_a_planu_2.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
1.5 Poměr.
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Obvody a obsahy 5. - určení z plánu
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení poměru a měřítka mapy. Výukový materiál slouží také k procvičení slovních úloh na poměr, k procvičení zvětšování a zmenšování čísel v daném poměru a k procvičení měřítka mapy na daných příkladech a následnou kontrolu. Očekávaný přínos Žák bude znát pojmy: poměr, měřítko mapy, zvětšování a zmenšování čísla v daném poměru. Tematická oblast Operace s reálnými čísly Téma Poměr, měřítko Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š22_S1_14_Poměr, měřítko Datum 29.4.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Poměr Poměr a : b vyjadřuje, kolikrát je číslo a větší nebo menší než číslo b. Poměr a : b je jenom jiné vyjádření zlomku 𝒂 𝒃 , takže se krácením ani rozšiřováním nemění. Např. 18 : 12 = 9 : 6 = 3 : 2 3 : 5 = 6 : 10 = 12 : 20 Z těchto poměrů jsou poměry 3 : 2 a 5 : 3 v základním tvaru, neboť čísla, která v nich vystupují, jsou nesoudělná.

Příklad Petr a Jirka se dohodli, že si výdělek 8100 Kč rozdělí v poměru 5 : 4. Kolik Kč každý z nich dostane? Řešení: Rozdělit danou částku mezi dva hochy v poměru 5 : 4 znamená, že z devíti (5 + 4 = 9) stejných dílů dostane jeden pět dílů a druhý čtyři. 8100 : 9 = 900 900 · 5 = 4500 900 · 4 = 3600 Petr dostane 4500 Kč, Jirka 3600 Kč.

Příklady Vypočtěte, kolik litrů vody načerpají jednotlivá čerpadla, jestliže dohromady načerpají 350 hl. Výkony čerpadel jsou v poměru 4 : 3. Tři pracovníci si mají částku 12800 Kč rozdělit v poměru 2 : 3 : 5. Určete, kolik korun dostane každý pracovník.

Řešení Vypočtěte, kolik litrů vody načerpají jednotlivá čerpadla, jestliže dohromady načerpají 350 hl. Výkony čerpadel jsou v poměru 4 : 3. 350 : 7 = 50 → 50 · 4 = 200 50 · 3 = 150 První čerpadlo načerpá 200 hl, druhé 150 hl. Tři pracovníci si mají částku 12800 Kč rozdělit v poměru 2 : 3 : 5. Určete, kolik korun dostane každý pracovník.

Řešení Vypočtěte, kolik litrů vody načerpají jednotlivá čerpadla, jestliže dohromady načerpají 350 hl. Výkony čerpadel jsou v poměru 4 : 3. 350 : 7 = 50 → 50 · 4 = 200 50 · 3 = 150 První čerpadlo načerpá 200 hl, druhé 150 hl. Tři pracovníci si mají částku 12800 Kč rozdělit v poměru 2 : 3 : 5. Určete, kolik korun dostane každý pracovník. 12800 : 10 = 1280 → 1280 · 2 = 2560Kč 1280 ·3 = 3840Kč 1280 · 5 = 6400Kč První pracovník dostane 2560 Kč, druhý 3840 Kč a třetí 6400Kč.

Měřítko Často užívaným poměrem je měřítko plánu a mapy. Tento poměr udává, kolikrát jsou délkové rozměry na plánu nebo mapě menší než ve skutečnosti. Je-li např. měřítko turistické mapy 1 : 100 000, znamená to, že všechny vzdálenosti na této mapě jsou statisíckrát menší než ve skutečnosti, jinak řečeno: 1 cm na mapě je 100 000 cm = 1 000 m = 1 km ve skutečnosti. Příklad: Plán města má měřítko 1 : 25 000. Určete skutečnou délku mostu, který na tomto plánu měří 1,2 cm. Řešení: Skutečná délka mostu je 25 000krát větší než na plánu, takže se rovná: 25 000 · 1,2 = 30 000 cm = 300 m.

Příklady Na plánu s měřítkem 1 : 1 200 je A od místa B vzdáleno 130 mm. Určete skutečnou vzdálenost. Určete měřítko stavebního plánu, na kterém je chodba dlouhá 7,6 m znázorněna úsečkou délky 40 mm. Jakou délku bude mít na plánu s měřítkem 1 : 25 000 přímá silnice dlouhá 5 km?

Řešení Na plánu s měřítkem 1 : 1 200 je A od místa B vzdáleno 130 mm. Určete skutečnou vzdálenost. 130 mm = 13cm 13 ∙ 1200 = 15 600 cm = 156 m Skutečná vzdálenost je 156 m. Určete měřítko stavebního plánu, na kterém je chodba dlouhá 7,6 m znázorněna úsečkou délky 40 mm. Jakou délku bude mít na plánu s měřítkem 1 : 25 000 přímá silnice dlouhá 5 km?

Řešení Na plánu s měřítkem 1 : 1 200 je A od místa B vzdáleno 130 mm. Určete skutečnou vzdálenost. 130 mm = 13cm 13 ∙ 1200 = 15 600 cm = 156 m Skutečná vzdálenost je 156 m. Určete měřítko stavebního plánu, na kterém je chodba dlouhá 7,6 m znázorněna úsečkou délky 40 mm. 7,6 m = 760 cm 40 mm = 4 cm 760 : 4 = 190 cm Měřítko stavebního plánu je 1 : 190. Jakou délku bude mít na plánu s měřítkem 1 : 25 000 přímá silnice dlouhá 5 km?

Řešení Na plánu s měřítkem 1 : 1 200 je A od místa B vzdáleno 130 mm. Určete skutečnou vzdálenost. 130 mm = 13cm 13 ∙ 1200 = 15 600 cm = 156 m Skutečná vzdálenost je 156 m. Určete měřítko stavebního plánu, na kterém je chodba dlouhá 7,6 m znázorněna úsečkou délky 40 mm. 7,6 m = 760 cm 40 mm = 4 cm 760 : 4 = 190 cm Měřítko stavebního plánu je 1 : 190. Jakou délku bude mít na plánu s měřítkem 1 : 25 000 přímá silnice dlouhá 5 km? 5 km = 500 000cm 500 000 : 25 000 = 20 cm Silnice na plánu měří 20 cm.

Změna v daném poměru V praktických úlohách je často zapotřebí zvětšit nebo zmenšit dané číslo v daném poměru. Kladné číslo zmenšíme v poměru a : b, kde a ˂ b, když je vynásobíme zlomkem a b . Příklad: Číslo 25 zmenši v poměru 3 : 5. 25 ∙ 3 5 =15 Kladné číslo zvětšíme v poměru a : b, kde a ˃ b, když je vynásobíme zlomkem a b . Příklad: Číslo 18 zvětši v poměru 5 : 2. 18 ∙ 5 2 =45

Zdroje Literatura: CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.