Aneb Petr Veselý Roman Fuchs. Východiska řada pokusů srovnávající aposematickou a uměle „odaposematizovanou“ variantu nepoživatelné kořisti odstraněno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Advertisements

HMYZ s proměnou nedokonalou
MONITORING PACIENTŮ UŽÍVAJÍCÍCH ArthroStop® PLUS
HMYZ S PROMĚNOU NEDOKONALOU Vajíčko – larva - dospělec zdroj: www. cs
Reakce P. major a P. caeruleus na Graphosoma lineatum Petr Veselý školitel: Silvie Barcalová.
Silvie Barcalová školitel: RNDr. Roman Fuchs
Magisterská práce Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs
PRVOUKA 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
Řízená evoluce boolovských genetických obvodů v bakteriích David Beneš, Research Institute of the IT4Innovations Centre of Excellence, Faculty of Philosophy.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
školitel: RNDr. Roman Fuchs, Csc.
Reakce sýkory koňadry na vybrané druhy středoevropských hnědásků: Melitaea didyma, M. diamina, M. athalia, M. aurelia a Euphydryas aurinia (Nymphalidae)
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Užovka obojková ZPRACOVALA: VERONIKA TRNKOVÁ.
Jak koňadra pozná ruměnici Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs.
Přikrmování přezimujících ptáků
Význam barvy v reakci ptačího predátora na aposematickou kořist Alena Cibulková školitel: Petr Veselý.
Strnad, Němec, Holečková, Reznerová, Falkenauerová, Součková, Poláková, Fuchs.
OBRANA PŘED PREDÁTORY.
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na nechráněnou aposematickou kořist Školitel: Mgr. Petr Veselý.
Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu
Rozpoznávání aposematické kořisti sýkorou koňadrou
Obranné mechanismy kořisti
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na chráněnou aposematickou kořist Dana Luhanová Školitel: Petr Veselý.
Jantarová stezka od Oborského dvora Studánka na Troubkách.
Hmyz s proměnou nedokonalou
Jak ptáci kategorizují reálné a abstraktní objekty? David Nácar Rešeršní bakalářská práce Vedoucí práce: Roman Fuchs.
Antipredační chování ťuhýka obecného (Lanius collurio) Anna Falkenauerová Školitel: RNDr. Roman Fuchs, CsC.
„Pravá“ PREDACE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mašek P., Tvardíková K., Bažant M., Fuchs R.
Teritorialita – ochrana zdrojů
Hoření – motivační experiment Nehořlavý kapesník
PLOŠTICE Jana Koucká.
Životní prostředí Petr Machala.
Mezidruhové vztahy: kompetice predace, parazitismus, mutualismus atd.
Majkl maká, Štetke školí. Takže … Knight a Temple (1986) - nebráněná hnízda jsou častěji zničená Tryjanowski et al. (2000) - 46 % ztrát způsobeno.
Vlastnosti dusičnanu sodného – efektní motivační experiment Hořící obrázek Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek.
s proměnou nedokonalou
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ptáci v sadech a ovocných zahradách.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hmyz s proměnou nedokonalou
Komunikace organismů Milan Křížek. Vymezení tématu Komunikace na nebuněčné úrovni Nervová soustava Hormonální soustava Imunita.
Etologie – zkoumá aktivitu zvířat v čase a prostoru
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
HMYZ – STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU.
Obratlovci obojživelníci.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_12_INOVACE_01_17_Člověk a příroda Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět.
Biometrika v informační bezpečnosti Daniel Raška.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VEVERKA OBECNÁ.
Název projektu: Živá příroda ve škole
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
VY_32_INOVACE_39_Hmyz s proměnou nedokonalou
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Základní škola, Hradec Králové
SURPRENANTE NATURE MISTŘI PŘEVLEKŮ Traduction JP.Durafour.
HMYZ S PROMĚNOU NEDOKONALOU
„Pravá“ PREDACE.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Zima v přírodě Autor:
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
HMYZ PLOŠTICE.
Transkript prezentace:

aneb Petr Veselý Roman Fuchs

Východiska řada pokusů srovnávající aposematickou a uměle „odaposematizovanou“ variantu nepoživatelné kořisti odstraněno jen výstražné zbarvení (zůstává celkový vzhled, chemická obrana) opačná možnost přidat výstražné zbarvení na poživatelnou kořist (je jedinou ochranou) tedy vyrobit Batesovského mimetika

Metodika I sýkora koňadra (Parus major) dospělí v přírodě odchycení ptáci laboratorní potrava moučný červ (Tenebrio molitor) sledována reakce na předkládanou kořist

Metodika II nepoživatelná ruměnice pospolná (Pyrrhocoris apterus) poživatelný šváb argentinský (Blaptica dubia) vzhled kořisti modifikován papírovými samolepícími štítky s optickým signálem švába nebo ruměnice

Experiment 1 šváb kryptický a uměle zaposematizovaný Batesovské mimikry fungují Post hoc Fisher exact p; handling: p=0.0003, feeding: p=0.0012

Experiment 2 výstražné zbarvení luxus proč? znají ploštice co kdyby znaly švába? ploštice výstražná a uměle odaposematizovaná Post hoc Fisher exact p; handling: p=1, feeding: p=1

Experiment 3 šváb a uměle zaposematizovaný šváb sýkory před pokusem krmeny šváby Batesovské mimikry nefungují Post hoc Fisher exact p; handling: p=1, feeding: p=1

Experiment 4 šváb a zaposematizovaný šváb latence napadení, sýkory předtím krmeny šváby rozpoznání švába není jednorázový akt, ale proces Mann-Whitney test, U=195.5, Z=-1.09, p=0.0278

Závěr evoluce vyselektovala schopnost odhalovat Batesovské mimetiky jen u generalistů nebo obecně? Batesovský mimetik chráněn jen před nespecializovanými?, příležitostnými? predátory ve kterých skupinách nejvíc Batesovských mimetiků? u těch, které nemá predátor šanci si prohlédnout Děkuji za pozornost