Vládní selhání a veřejná volba Vláda selhává tak jako selhává jakákoli jiná organizovaná i neorganizovaná skupina lidí, takže i jako selhávají voliči.
Vládní selhání Byrokracie Lobby Nemožnost kontroly efektů politiky Selhává ten byrokrat, který sleduje svůj, nikoli veřejný zájem. Lobby Zájmová skupina prosazuje svůj úzký zájem, který je v rozporu se zájmem veřejným nebo zájmem většiny Např. lobby ropná, betonová, finanční... Nejčastější forma selhání a následné neefektivnosti Lobby ve prospěch širokého nebo veřejného zájmu není selháním Např. Ekologická, humanizační, etická... Nemožnost kontroly efektů politiky Střídání vlád a omezené nástroje kontroly
Veřejná volba Proces rozhodování o vládních politikách na základě politického volebního procesu Volba priorit Volba způsobů a variant politik Volba reprezentantů uskutečňujících zvolené priority a politiky Na trhu probíhá volba penězi, ve veřejném sektoru hlasy voličů.
Preference Jednovrcholové Dvouvrcholové Lze zvolit pouze favorizovanou variantu Dvouvrcholové Lze jednat o více než jedné variantě V závislosti na pořadí hlasování může vzniknout neřešitelná situace – nelze se shodnout na výsledné prioritě Viz hlasovací paradox a Condorcetovo pravidlo
Kritérium optimality Pareto – optimalita Podle italského ekonoma Vilfreda Pareta Optimální je pouze takové zvýšení celkového užitku, které není provázeno poklesem byť i jediného individuálního užitku. V praxi lze akceptovat i snížení užitku menšiny v míře, v jaké menšina projevuje ignoranci veřejného zájmu.
? Mají snad silní manažeři a majitelé soukromých firem lepší podmínky? Arrowův teorém Vlády nejsou schopny rozhodovat optimálně (efektivně), neboť je v praxi nedosažitelné splnění podmínek pro optimalitu: Nezávislosti variant Nezávislosti politiků Neexistence trhu s prioritami (zejména po volbách) Neexistence lobby a osobních zájmů vládců a úředníků Atd. ? Mají snad silní manažeři a majitelé soukromých firem lepší podmínky?