Fyziologie rostlin pro pokročilé Zpracování a analýza obrazu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Základy počítačové grafiky
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Úprava fotografie na počítači
Ing. Bohuslava Vitekerová
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Rozlišujeme dva základní
Roman Konečný EI 4. DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Programy pro zpracování.
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
Základy počítačové grafiky
Aplikační programové vybavení
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Počítačová grafika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Analýza obrazu Přehled programů  Sigmaimage (Mocha)  NIH-image, NCSA-image, ImageJ  Lucia  Gelmanager, Gelcompare,
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Počítačová grafika.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Bitmapový grafický editor
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Biologická technika Zpracování a analýza obrazu
Inf Formáty grafických souborů
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Transkript prezentace:

Fyziologie rostlin pro pokročilé Zpracování a analýza obrazu Klasická a digitální mikrofotografie Příklad zpracování (= úprav) digitální (mikro)fotografie Příklady analýzy obrazu

Mikrofotografie mikroskop + projektiv + kamera 35mm kinofilm, střední a velké formáty poměrně drahý materiál (provoz), nejsou bezprostřední výsledky, obtížná editace, nepohodlná archivace videokamery + digitalizace analogového signálu + PC digitální kamery minimální provozní náklady, ihned k dispozici, snadná a efektivní editace, snadná archivace low-end řešení: založené na komerčních modelech hi-end řešení: live zobrazování ve vysokém rozlišení, chlazení Peltierovým článkem…

co to je digitální fotografie… soubor binárních dat (1 a 0) pixel (picture element); 3-20 Mpx barevný prostor RGB, barevná hloubka 8 bitů na každou barvu kolik úrovní jedné barvy tedy v 8bitové barevné hloubce rozlišujeme? kolik barev je možné tímto způsobem zachytit (zobrazit) Barevný prostor CMYK, aditivní a subtraktivní míchání barev, gamut, sRGB, AdobeRGB

Doplňte k RGB hodnotám daného pixelu jeho barvu: Red Green Blue barva 255 128 Cyan Magenta Yellow blacK model RGB model CMYK

Formáty digitální fotografie… WWW BMP, JPG, GIF, PNG digiťáky JPG, TIF, RAW PC BMP, JPG, JPG2000, GIF, TIF, PSD, PSP… Komprimované a nekomprimované soubory, ztrátová a bezeztrátová komprese

Formáty digitální fotografie… nekomprimované soubory: RAW, BMP (bitmap), TIF 3 Mpx – jak velký bude soubor BMP při 8bitové barevné hloubce RGB? komprimované bezeztrátově: varianty TIF, GIF, PSP, PSD, JPG2000 vždy z dat zrekonstruují originální obrázek (bitmapu) vhodné pro ukládání dílčích výsledků grafických úprav komprimované ztrátově: JPG po uložení do tohoto formátu již není možné zrekonstruovat originální obrázek (bitmapu) vícekrát opakované uložení a otevření souboru může obrazovou informaci výrazně poškodit různé stupně komprese; vyšší komprese sníží objem dat, ale zvýší ztráty informací z obrazu a zvýší jeho degradaci WWW: kompromis mezi velikostí a kvalitou obrázku; počet barev

Úpravy obrázků Grafický SW Prohlížeče a katalogizace Speciální SW Adobe Photoshop, Corel PaintShop Pro, Paint.NET, GIMP… vrstvy, úpravy histogramu, retušovací fce, speciální fce na úpravy fotek (red eye, fading…) Prohlížeče a katalogizace ACDSee, Zoner, IrfanView, Google Picasa Speciální SW panoramata (PTGui, Photovista Panorama, Panorama Factory…) HDR images (Corel PaintShop Pro X2, Photomatix) noise reduction (Neat Image)

Základy zpracování a analýzy obrazu interaktivní vs. automatizovaná měření některé jednoduché úlohy: stačí grafický software (Photoshop, Paintshop Pro, GIMP…) Image tool: http://ddsdx.uthscsa.edu/dig/itdesc.html Lucia: http://www.lim.cz/

Úloha 1: mikrofotodokumentace připravte si potřebné mikroskopické snímky (pozn.: originální snímky jsou dostupné na http://www.sci.muni.cz/kfar/html/biologicka_technika_navody.htm) vlastní mikroskopické snímky (obr. 1, 2) – trochu podexponované (-1 EV) “prázdný” snímek – vyfocen se stejným nastavením jako byl vyfocen vlastní mikroskopický snímek, pouze expoziční čas je zkrácen (pozor na přepálení!) – (obr. 3) snímek mikrometrobjektu – podložního skla s nakalibrovaným 1mm měřítkem děleným po 10 a 100 µm (obr. 4)

Obr. 2 Obr. 1 Obr. 3 Obr. 4

1) Z obr. 3 odstraňte obrazový šum: např. mediánovým filtrem, apertura alespoň 9. 2) Převeďte takto upravený obr. 3 do negativu a zobrazte si jeho histogram; zjistěte nejnižší hodnotu R, G nebo B, která se v obrázku již nachází (x; zde Red = 47, má ji 60 pixelů). výřez z obr. 2, před aplikací mediánového filtru výřez z obr. 2, po aplikací mediánového filtru

3) Připravte si prázdný snímek se stejným rozlišením jako má obr. 3 (ten má v originále rozlišení 2560 ×1920 pixelů); tento obrázek vylijte barvou R=n, G=n, B=n kde n=x-1 zde tedy barvou RGB 46, 46, 46. 4) Od obrázku, který jste si připravili v kroku 2) odečtěte obrázek připravený v kroku 3) (v PaintShop Pro operace Image – Arithmetic – Subtract). Výsledkem je tento obrázek s histogramem podobným tomu z kroku 2), ale „přisunutým“ k nulovým hodnotám. Toto je „maska“.

5) Masku z kroku 4) přičtěte k výchozím obr. 1 a 2 (v PaintShop Pro operace Image – Arithmetic – Add). Získáte obrázky s rovnoměrně osvětleným pozadím, tedy bez vinětace. Obr. 1 - původní Obr. 1 - upravený

6) Upravené obrázky 1 a 2 s rovnoměrně osvětleným pozadím, tedy bez vinětace, můžete spojit v jeden panoramatický (zde pomocí PTGui, ohnisková vzdálenost použité optiky nastavena na 200 mm – EXIF data jsou v tomto případě k nepotřebě (roli hraje i optika mikroskopu)).

7) S pomocí obr. 4 zhotovte kalibrační úsečku 7) S pomocí obr. 4 zhotovte kalibrační úsečku. Nejprve zvolte její vhodnou délku (zde 500 μm). Do obr. 4 vložte novou průhlednou rastrovou vrstvu, do ní nakreslete úsečku zvolené délky a vhodné šíře, nad ni napište její hodnotu (500 μm). Zkopírujte úsečku s popisem do klipboardu...

8) Do panoramatu z mikrosnímků 1a a2 (u něhož byl ještě upraven kontrast a jas posunem bílého bodu) vložte kalibrační úsečku z klipboardu (jako novou vrstvu, ať ji můžete vhodně umístit). Finito.

Úloha 2: stanovení listové plochy připravte si potřebné skeny listů (pozn.: originální snímky jsou dostupné na http://www.sci.muni.cz/kfar/html/biologicka_technika_navody) skenujte na 300 DPI (dots per inch, body na palec), vyšší rozlišení je možné, ale je zbytečné podle barvy listů zvolte vhodné pozadí (uvažujte RGB model!); zelené či červeně zbarvené listy – bílé pozadí; hodně chlorotické, bělavé listy – černé pozadí vypočtěte plochu jednoho pixelu při daném rozlišení (zde výpočet pro 300 DPI) 1 in = 2,54 cm 300×300 pixelů ≈ 2,54×2,54 cm tj. 90 000 pixelů ≈ 6,4516 cm2 1 pixel ≈ 7,17×10-5 cm2

1) Sken listů rozseparujte do jedotlivých složek RGB modelu (alternativně můžete vyzkoušet i CMYK model)(v PaintShop Pro Colors – Split Channel – Split to RGB); vyberte kanál s nejvyšším kontrastem (zde modrý)

2) Prohlédněte si histogram nejkontrastnějšího obrázku 2) Prohlédněte si histogram nejkontrastnějšího obrázku. Na jeho základě zvolíte prahovací hodnotu pro převod do binárního obrázku, popřípadě lze vhodnou prahovací hodnitu zjistit pomocí „kapátka“, popř. zkusmo (zde vhodná prahovací hodnota 100)

3) Pomocí prahování vytvořte binární obrázek (v PaintShop Pro funkce Colors – Adjust – Threshold).

3) V takto vytvořeném binárním obrázku pomocí hostogramu zistěte, kolik pixelů má RGB 0,0,0, tedy kolik jich je černých (a jsou tedy objektem, tedy listem); zde 639 812 pixelů

3) 639 812 pixelů × plocha jednoho pixelu při daném rozlišení (zde 300 DPI) = 45,86 cm2