Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Památky Unesco Česká republika.
Advertisements

Románská kultura.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Česká kultura v 16. století renesance
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko Život v barokní době.
Český Krumlov PAMÁTKY UNESCO v ČR neporušena další výstavbou
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Ve znamení gotického slohu
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_34_08 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
Česká románská kultura
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Český Krumlov,
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:VY_32_INOVACE_D Plzen.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE 34_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Technika - stavitelství Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými.
Téma: Gotika v českých zemích Vypracovala: Ing. arch. Marie Nosková.
HLAVNÍ PAMÁTKY ČESKÉ REPUBLIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_312 _Praha Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
pol. 12. století - konec 15. stol.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Název školy: Základní škola Městec Králové
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Raně renesanční italská architektura
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-02
Transkript prezentace:

Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Středověká architektura Téma Středověká architektura Tematická oblast Středověká architektura Název Středověký urbanismus AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkúnor 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotaceurbanismus Přínos/cílové kompetence seznámit žáky se středověkým urbanismem VY_32_INOVACE_37_18

 CÍLE KAPITOLY  nastudovat stručnou historii středověkého urbanismu  seznámit se s charakteristickými znaky urbanismu  RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  v této kapitole je důležité seznámit se se základy urbanismu ve středověku

 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte jeden a půl výukové hodiny  KLÍČOVÁ SLOVA  bazilika, bazilikální osvětlení, chrám centrální, sloupová arkáda, spolia

 Středověká města vznikala na základech římských měst, raně středověkých hradišť a v podhradí nově zakládaných hradů, popř. kolem klášterů (jež byly samy často rozsáhlými urbanistickými celky) a poutních míst.  Projevovala se i funkční diferenciace měst: existovala správní centra, církevní a tržní centra a centra řemeslné výroby.

 Zpočátku vznikala rostlá města na nepravidelném půdorysu, jejichž živelný rozvoj však byl většinou racionálně regulován.  Při zakládání nových měst „na zeleném drnu“ a při rozšiřování starých měst se uplatňovala pravidelná dispozice.

 Rozvoj měst se urychlil v souvislosti s růstem významu řemeslné výroby a obchodu a se vzrůstem městských práv ve vrcholném středověku.  V Itálii i jinde vznikaly samostatné městské komuny.

V půdorysných dispozicích se vyvinulo několik typologických variant, jejichž základem byla buď jedna výrazná osa nebo šachovnicový půdorys s různou mírou pravidelnosti nebo okrouhlé ulice obklopující centrum Náměstí bývala většinou obdélná a čtvercová (někdy trojúhelníková nebo oválná), obrys města tvořil většinou ovál, různě přizpůsobený terénu. Urbanismus ve středověku STŘEDOVĚKÁ MĚSTA – OBVYKLÉ DISPOZICE

Významné byly mj. i urbanistické koncepce v českých zemích, zejm. založení Nového Města pražského, ale i Českých Budějovic, Plzně, Nového Bydžova aj. Města byla často rozšiřována, a to buď radiálně, nebo připojením dalšího centra. Urbanismus ve středověku STŘEDOVĚKÁ MĚSTA – URBANISTICKÉ KONCEPCE

Středověk nezanechal žádné teoretické dílo o zakládání měst, jediným ideálním předobrazem města byl biblický Jeruzalém. Analogií Platónovy ideální obce bylo Město Boží sv. Augustina. Od 15. století se začalo rozvíjet umění vedut, které je vlastně jakýmsi portrétním uměním měst. Urbanismus ve středověku STŘEDOVĚKÁ MĚSTA – TEORIE O ZAKLÁDÁNÍ MĚST

Toto umění upozornilo na skutečnost, že každé město (obdobně jako každý člověk) má jedinečný osobitý charakter a výraz. Vnímání města jako jedinečného organismu nebylo podstatně změněno ani obecnými koncepcemi renesance a baroka. Urbanismus ve středověku STŘEDOVĚKÁ MĚSTA – TEORIE O ZAKLÁDÁNÍ MĚST

Urbanistický prostor středověkého města bývá často charakterizován jako prostor bezprostředního kontaktu, ve kterém je všechno utvářeno pro pohledy z blízka. Tím se urbanismus středověký liší od prostoru renesančního a zejména od „divadelního“ prostoru barokního. Urbanismus ve středověku STŘEDOVĚKÁ MĚSTA – URBANISTICKÝ PROSTOR

BIBLICKÝ IDEÁL STŘEDOVĚKÉHO MĚSTA Prvním z měst, jež bylo vzorem pro středověk, je samozřejmě samotný Jeruzalém se Šalamounovým chrámem. Popis je uveden v Bibli, ve Starém zákoně v První knize královské a v průběhu středověku byl Jeruzalém s chrámem často reprodukován. Urbanismus ve středověku STŘEDOVĚKÁ MĚSTA – BIBLICKÝ IDEÁL

Druhým městem, které se v Bibli zmiňuje a bylo pro středověk vzorem, je Nový Sión. Jeho popis se také nachází ve Starém zákoně v knize Izajášově, kde se mimo jiné píše: „...já ti do omítky vsadím drahokamy, za základ ti dám safíry, cimbuří ti udělám rubínová, brány berylové a celé tvé obezdění z drahokamů...“ Urbanismus ve středověku STŘEDOVĚKÁ MĚSTA – BIBLICKÝ IDEÁL

TEORIE ARCHITEKTURY A STAVITELSTVÍ přímé napojení na římskou tradici URBANISMUS základem urbanismu

SHRNUTÍ KAPITOLY osvěžili jste si stručnou historii urbanismu ve středověku seznámili jste se se zásadami tvorby a zakládání měst SAMOSTATNÝ ÚKOL nastudujte si princip středověkého města založeného v období gotiky v Čechách

 KRESBY A FOTOGRAFIE:  fotografie z volně přístupných zdrojů internetu     DUDÁK, Vladislav. DUDÁK, v. a kolektiv. Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu. Vyd. l. Praha: Baset, 2000, s. ISBN