Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast: marketing a management Autor: Ing. Iveta Kubistová Téma: Cena a cíle podniku Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_MM_01_CENA A CILE PODNIKU Datum tvorby: Klíčová slova: cena, stanovení ceny, sleva Anotace: materiál slouží k výkladu a procvičení učiva a k zamyšlení nad stanovením ceny
CENA A CÍLE PODNIKU
Cena Směnná hodnota je kvantitativní poměr, ve kterém se směňuje zboží. Pokud směnnou hodnotu vyjádříme penězi, tak dostaneme cenu. Cena je peněžní vyjádření hodnoty zboží.
CÍLE PODNIKU PŘI STANOVENÍ CENY Zisk - takové stanovení výše ceny, kdy budou pokryty všechny náklady spojené s výrobou a bude obsažena určitá míra zisku Maximalizace zisku - podnik si zde stanoví cenu v takové výši, aby zabezpečila maximální celkové tržby z prodeje ve vztahu k vynaloženým nákladům.
CÍLE PODNIKU PŘI STANOVENÍ CENY Tržní podíl - Podniky se často snaží přilákat zákazníky počáteční nízkou cenou (zaváděcí) a snaží se získat dominantní postavení na trhu. Růst objemu prodeje - jedná se většinou o krátkodobý záměr podniku spojený s např. výprodejem zásob, kde cílem je uvolnění prostoru pro nové zboží.
CÍLE PODNIKU PŘI STANOVENÍ CENY Návratnost investic - dlouhodobá strategie, porovnává se zde návratnost investic s alternativní možností jejího použití. Špičková kvalita výrobku - zde je cílem podniku dosahování vedoucího postavení na trhu ve kvalitě výrobků. Stanovení vyšší ceny je úměrné vyšší kvalitě výrobku. Jiné cíle - např. zabránění konkurenci vstoupit na trh, přilákání nového okruhu zákazníků.
ÚLOHA: nalezněte hlavní příčiny změny ceny ! Mezi hlavní příčiny, kdy dochází ke změnám v cenách: chování konkurence nevyužití výrobní kapacity a odbyt snížení ceny výrobků v důsledku změn tržního podílu firmy ke zvýšení ceny při zvýšení vstupních nákladů na výrobu z důvodu nesouladu mezi nabídkou a poptávkou
ZMĚNY CENY srážka při platbě - v hotovosti nebo při dřívější úhradě faktury kvantitativní srážka (množstevní rabat) - předem známé snížení ceny při nákupu většího objemu zboží funkční srážky - poskytována distribučním článkům které při jejím poskytnutí přebírají na sebe některé marketingové funkce sezónní srážky - slevy z cen při nákupu mimo sezónu prémie - poskytuje se pravidelným zákazníkům, kteří v průběhu určitého období zakoupí zboží v určité hodnotě
Zdroje: Karlíček Miroslav a kol., Základy marketingu, Grada 2013, ISBN: Vlastní zdroje autorky