Agrese a agresivita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Geny a osobnost Dean Hamer/Peter Copeland
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHICKÉ STAVY.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Vymezení, funkce, zdroje
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Vymezení pojmů, definice
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
Sociální patologie SCPT SCPA
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Emoce ve sportu Agresivita
Šikana Zdroj: .
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Rizikové jednání u mladých řidičů Mezi rizikovými skupinami řidičů jsou v popředí řidiči s agresivním jednáním. V zemích Evropské unie u nově přičleněných.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Psychologie II Sociální psychologie
Interpersonální přitažlivost
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Agrese.
Řídící činnost učitele/trenéra
Teorie motivace Adéla Furiková.
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Vůle.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Emoce a psychické stavy ve sportu
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Agrese a agresivita.
Sociální patologie SCPT SCPA
Modely mentální retardace
Kupní chování a EU.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
O agresi Mgr. Denisa Denglerová
Šikana.
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Stres a jeho zvládání.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
7. Násilí ve škole, pojem agrese, otázka trestů
Transkript prezentace:

Agrese a agresivita

Agresivní chování člověka je přirozenou součástí jeho sociálního chování a zároveň je součástí chování zaměřeného na uspokojení potřeb a dosahování cílů.

Agrese Není přemýšlení o tom, jak udělat někomu něco špatného, ani plánování a představování si, jak někoho zranit a poškodit. Je to chování! Znakem agrese je cílevědomost a úmysl. = chování, které vědomě a se záměrem ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci. Agrese může mít mnoho podob od fyzické, poškození majetku, a psychické

Agrese Náhodné poškození jiné osoby, stejně jako poškození díky neopatrnosti není agresí. Agresí rozumíme jak chování, ale lze ji i definovat jako čin nebo jako situaci (událost). = uskutečněné nebo uskutečňované záměrné poškozování jiné osoby.

Znaky agresivního chování Poškozuje jinou osobu. Je záměrné. Porušuje situačně - relevantní normy. Není motivované snahou pomoci dané osobě ani jinými prosociálními úmysly.

Agresivita = vnitřní pohotovost jednat agresivně v různých typech situací (rys osobnosti) Agresivita je tendence k agresi. Přirozená a nutná vlastnost živočichů, aby přežili v přírodních podmínkách. Každý máme v sobě nějakou míru dispozice jednat agresivně.

Cíl agrese Zničení prekážky nebo demonstrace hrozby, síly, převahy.

Hostilita = všeobecný nepřátelský postoj vůči lidem. Může být příčinou agresivity. Nemusí se projevovat ubližováním jiné osobě (agresí). Projevuje se např. tím, že jedinec nemá rád jinou osobu, negativně se o ní vyjadřuje, přeje jim neúspěch, nemoc…

Druhy agrese Fyzická x slovní (nebo-li brachiální x verbální) Přímá x nepřímá Ofenzivní x defenzivní Afektivní x instrumentální Reaktivní x proaktivní Autoagrese Tyranizování, obtěžování, šikanování Afektivní agrese (impulzivní, emocionální, hostilní…) nebývá plánovaná. Tzv. horká agrese. Instrumentální agrese (je vedlejším produktem dosahování jiných cílů), plánovaná. Tzv. chladná agrese. Tyranizování (šikana)- typickým znakem je nerovnost v síle (moci) tyranizátora a jeho oběti, která způsobuje, že se oběť neumí vůči opakovanému poškozování účinně bránit. Reaktívna: je vyvolaná bezprostrednou vonkajšou príčinou; je reakciou na túto príčinu Proaktívna: nevyvoláva je bezprostredná vonkajšia príčina Ide o tzv. inštrumentálnu agresiu, ktorej príčinou je úsilie ublížiť a dosiahnuť cieľ Autoagresia: je zameraná dovnútra subjektu, za prekážku je považovaný subjekt samotný Sebapoškodzovanie, ktoré môže byť prejavom sebazáchovy (zmrzačenie, aby som nemusel ísť do vojny) Tyto projevy se mohou objevit v extrémním stresu, u některých poruch osobnosti u psychotických pacientů, v těžké depresi, u lidí s mentální retardací.

Psychická agrese Ponižování Zesměšňování Urážení Zastrašování Vydírání Manipulace

Příčiny a faktory agresivního chování Situační faktory Biologické faktory Faktory sociálního prostředí Osobní faktory Ap: vyvolávající diskomfort nebo-li stav nepohody. Patří sem mimo jiné: Útok fyzický nebo slovní-spolehlivě vyvolává agresi. Napadnutý člověk obvykle odpovídá protiútokem (princip odplaty). Vt - příklad různorodosti podnětů, které mohou vyvolat nebo ovlivnit agresi

Situační faktory Averzivní podněty Princip odplaty Vyšší teplota prostředí Narušení osobní a intimní zóny Ap: vyvolávající diskomfort nebo-li stav nepohody. Patří sem mimo jiné: Útok fyzický nebo slovní-spolehlivě vyvolává agresi. Napadnutý člověk obvykle odpovídá protiútokem (princip odplaty). Vt - příklad různorodosti podnětů, které mohou vyvolat nebo ovlivnit agresi

Biologické faktory Oblasti mozku Dědičnost Alkohol Nízká hladina cukru v krvi Testosteron Metabolismus serotoninu souvislost mezi sníženým metabolizmem serotoninu a jeho hladinou v mozkomíšním moku a agresivním chováním

Faktory sociálního prostředí Kultura Normy Zvyky Způsob řešení situací Média Skupiny a mocenské struktury

Sledování agrese v televizi Experiment - 2 skupiny dětí. 1. sledovala agresivní filmy, 2. neagresivní kreslené filmy. Děti, které sledovaly agresivní filmy, se staly v interakcích s druhými dětmi agresivnější. (Steuer, Applefield & Smith, 1971).

Sledování agrese v televizi Vědci sledovali 10 let návyky dětí sledujících televizi (800 dětí). Zjistili, že chlapci, kteří dávali přednost agresivním programům, jež obsahovali značně násilí, jsou agresivnější v interpersonálních vztazích. Čím více agresivních programů sledovali chlapci ve věku 9 let, tím agresivnější byli po 10 letech. U děvčat se toto nepotvrdilo ( ženský agresivní model v televizním vysílání téměř neexistuje). Děvčata mají nižší tendenci k napodobování agresivního chování.

Osobní faktory Zvýšená aktivační úroveň Zlost Vnitřní naladění Poznávání Vn – stav připravenosti vidět věci určitým způsobem P – adekvátní zpracovávání sociálních podnětů (dekodování, interpretace a odpověď)

Vyvolané stavy Aktivační úroveň (arousal) Zlost Kognitivní procesy Zvyšuje ji např. cvičení, hluk, práce ve vysoké teplotě….). Zlost Kognitivní procesy Je rozhodující, zda si myslíme, že má druhá osoba nepřátelské úmysly (ne tedy, jestli je skutečně má). Deindividuace V některých případech není vykonavatelem agrese jednotlivec, ale skupina. Skupina umožňuje anonymitu. AU- Byl vyjádřený předpoklad, že současná vysoká úroveň násilí souvisí s rychlým tempem života a s úrovní hluku a shlukování se lidí.

Některé formy agrese jsou schvalované (sport, filmy, knihy, pc hry), některé jsou zakázané (právní normy a zákazy agresivního jednání) Agrese může vyvolat řetězovou reakci Síla agrese je tím větší, čím větší je překážka tím menší, čím větší je trest za její použití Samotný jedinec je většinou méně agresivní

Teorie agrese Agrese jako instinkt Teorie frustrace – agrese Teorie sociálního učení Teorie transferu excitace

Agrese jako instinkt Lorenz (1992) tzv. hydraulický model Agrese je energie, která se v nás uchovává a kupí, dokud ji nějaký podnět z prostředí neumožní se uvolnit. Pokud tato energie není uvolněna přirozeným způsobem (boj, soupeření), mohou ji uvolnit i jiné podněty. Původně sloužila tato energie jako instinkt zachování rodu, potravy, teritoria. Chápání agrese jako instinktu se považuje za překonané a je předmětem kritiky. Na druhé straně nabízí minimálně námět k vysvětlení spontánní agrese v době, kd není vyvolána vnějšími okolnostmi.

Teorie frustrace – agrese Dollard a Miller (1939) „Agrese je vždy důsledkem frustrace, a obráceně… existence frustrace vždy vede k nějaké formě agrese.“ Frustrace → agrese.

Teorie frustrace – agrese Frustrující podněty mohou být jakékoli sociální podmínky, které jsou překážkou naší spokojenosti (např. špatné bydlení, zaměstnání). Agresivní chování může potom mít mnoho forem od otevřené agrese po fantazii. Pokud máme uspokojeny základní potřeby a nejsou žádné překážky v dosahování cílů, jsme neagresivní. Dle Dollarda je „přirozený stav“ lidí být neagresivní!

Hodnocení teorie frustrace – agrese Ne vždy je agrese způsobena frustrací. Ne vždy vede frustrace k agresi. Přesto je frustrace důležitým faktorem a jednou z hlavních příčin agresivity i když jí nemůžeme vysvětlit veškeré agresivní jednání.

Teorie sociálního učení Připisuje menší význam vrozeným a biologickým faktorům při vysvětlování agrese. Agrese je naučené chování. Učení nápodobou u dětí. U dětí je důležité učení se od dospělých (pozorování a imitace). Důležité při učení se agresi jsou její důsledky.

Teorie transferu excitace Fyziologická aktivace se snižuje velmi pomalu → Pokud za sebou následují dvě aktivizující události oddělené krátkým časovým intervalem, aktivace vyvolaná první událostí se může přenést na druhou a může být zkresleně celá připisována druhé události. Transfer aktivace se může vztahovat na rozšíření zlosti na delší časové období.

Co s vlastní agresí? Agresivita je přirozeným způsobem sebeobrany organismu. Jakákoli potlačovaná emoce (energie) není dobrá. Nedostane-li se tato energie ven, obrátí se dovnitř a ohrožuje naše zdraví (psychické i fyzické). Agresivitě bychom měli dát volný průchod, ale s OHLEDEM NA ZPŮSOB JEJÍHO VYJÁDŘENÍ ! Jednejme tak abychom si zachovali vlastní sebeúctu. Braňme se pokud je ohrožena naše osoba, sebeúcta a čas.

BDI dotazník na agresivitu Víte o sobě jestli jste agresivní? Jaký typ agresivity u Vás převažuje? Pojďme to zjistit 

dokument „Kde se rodí agrese“ http://www.ceskatelevize.cz/porady/10078274892-kde-se-rodi-agrese/205542150810001/