Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozdělení motorových vozidel
Advertisements

Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Výuka předmětu automobily
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Vlastnosti posloupností
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Pokladní doklady Střední odborná škola Otrokovice
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Posloupnosti – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Střední odborná škola Otrokovice
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Účtování materiálových zásob, způsob B
Účtování nákladů – příklady souvztažností
Vaření – rozdělení, způsoby
Přídavné převodovky a kloubové spoje
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Úvodní lekce do programu Excel Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr.
Destilace jednoduchá Střední odborná škola Otrokovice
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Odlučovače nečistot Střední odborná škola Otrokovice
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Příklad na zpracování účetních dokladů
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Montáž otopných těles Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Tlumiče a stabilizátory
Souvislý příklad na zásoby
Realizace logických obvodů
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Směšovací armatury Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Zboží z dovozu Střední odborná škola Otrokovice
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Statistika – základní pojmy, diagramy
Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů
Automatické převodovky
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Vodorovné rozepření budov
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_20.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části Střední průmyslová škola Otrokovice Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/4 Název DUM Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: Brzdová soustava, kapalinové brzdy, brzdy s posilovačem, vzduchotlaké brzdy, doba brzdění, dráha brzdění Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Brzdová soustava, kapalinové brzdy, posilovač, vzduchotlaká brzda Datum 22. 11. 2013

Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části Náplň výuky Brzdová soustava Kapalinové brzdy Brzdy s posilovačem Vzduchotlaké brzdy Doba brzdění Dráha brzdění

Rozdělení brzd podle účelu Provozní brzdová soustava snižuje rychlost vozidla, případně až do jeho úplného zastavení, přičemž se vozidlo nesmí odchýlit od přímého směru provozní brzdy jsou ovládány pouze nohou řidiče, jejich účinek musí být odstupňován (regulovatelný) a musí působit na všechna kola Nouzová brzdová soustava plní úkoly provozních brzd při jejich poruše a musí působit alespoň na jedno kolo z každé strany vozidla soustava nemusí být samostatná, může to být neporušený okruh dvoukruhových provozních brzd nebo brzda parkovací Parkovací brzdová soustava zajišťuje stojící vozidlo proti pohybu (zejména na svahu), a to i za nepřítomnosti řidiče Zpomalovací brzdová soustava snižuje rychlost vozidla podle potřeby (zejména při sjíždění dlouhých svahů), aniž se použije brzda provozní, nouzová nebo parkovací úkolem těchto brzd není vozidlo zastavit

Rozdělení podle zdroje energie: Přímočinná brzdová soustava Brzdná síla je vytvářena vlastní silou řidiče. Mechanickým nebo hydraulickým převodem se přenáší na kola vozidla.   Brzdová soustava s posilovačem Jestliže nedostačuje síla řidiče, může být posílena pomocí podtlakového nebo hydraulického posilovače. Posilovač musí být konstruován tak, aby při jeho poruše zůstala brzdová soustava v činnosti a přitom ovládací síla na brzdový pedál nepřesáhla 800 N. Nepřímočinná brzdová soustava (strojní brzdy) Brzdný účinek je tvořen jiným zdrojem energie (obvykle tlakem vzduchu), který řidič pouze ovládá. Brzdy – přeměňují pohybovou energii vozidla v tepelnou. Jako provozní a parkovací brzdy se používají brzdy třecí (bubnové nebo kotoučové).

Základní rozdělení brzd Kapalinové brzdy Kapalinová (hydraulická) brzdová soustava je tvořena brzdovým pedálem, posilovač brzdného účinku, hlavním tandemovým brzdovým válcem, brzdovým potrubím, brzdovými hadičkami, kolovými brzdovými válečky a vlastními kolovými brzdami.   Vzduchotlaké brzdy Hlavní části vzduchotlaké brzdové soustavy Plnící část – zařízení vytvářející zásobu stlačeného vzduchu. K této části patří kompresor, regulátor tlaku, čtyřokruhový pojistný ventil, dva vzduchojemy s odkalovacími ventily a tlakoměry. Ovládací část – zařízení, která řídí brzdný účinek soustavy. K této části patří pedálový dvoukruhový brzdič, samočinný zátěžový regulátor tlaku (AZR = automatický zátěžový regulátor), pružinové brzdové válce (zadní náprava), jednoduché brzdové válce (přední náprava) a ovládací ventil parkovací brzdy.

Základní pojmy 1. Doba brzdění (s) je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví. Obr. 1: Doba (dráha) brzdění a její složky

Doba brzdění má tyto složky – doba technické prodlevy brzd je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat – doba náběhu brzdění je doba, která uplyne od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy dosáhne plné výše – účinná doba brzdění je doba, která uplyne od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví – doba doběhu brzdění je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič přestane působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy účinek brzd pomine. K celkové době brzdění musíme ještě připočítat i reakční dobu řidiče (0,5 s až 1,2 s). 2. Dráha brzdění (m) je dráha, kterou vozidlo ujede v době brzdění. Má tyto složky: – dráha technické prodlevy brzd je dráha, kterou vozidlo ujede v době prodlevy brzd – dráha náběhu brzdění je dráha, kterou vozidlo ujede v době náběhu brzdění – dráha účinného brzdění je dráha, kterou vozidlo ujede v účinné době brzdění – dráha doběhu brzdění je dráha, kterou vozidlo ujede v době doběhu brzdění – brzdná dráha (m) je dráha brzdění vozidla až do zastavení – brzdné zpomalení (m.s-2) je úbytek rychlosti vozidla za 1 s způsobený účinkem brzd.

Kontrolní otázky: 1. Popiš brzdové soustavy podle účelu. 2. Popiš druhy brzdových soustav podle zdroje energie. 3. Popiš jednotlivé složky doby brzdění. 4. Popiš jednotlivé složky dráhy brzdění.

Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 81

Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.