Logika a umělá inteligence pro multi-agentní systémy Mobilní agent řízený neuronovou sítí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dynamické systémy.
Advertisements

Automatizační a měřicí technika (B-AMT)
Softwarový systém DYNAST
Automatická fonetická segmentace pomocí UNS Registr - 36 neuronových sítí MLNN (pro každou českou hlásku jedna UNS) Trénovací množina: databáze promluv.
Topologie neuronových sítí (struktura, geometrie, architektura)
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN - P1 Prof.Ing. Jana Tučková,CSc. Katedra teorie.
Úvod do umělé inteligence
Automated data mining Ing. Jan Černý Czech Technical University in Prague Faculty of Information Technology.
DOK „Umělá inteligence“ v DOK (i jinde). NEURONOVÉ SÍTĚ.
Využití umělých neuronových sítí k urychlení evolučních algoritmů
Neuronové sítě Jakub Krátký.
Vícevrstvé neuronové sítě.  Neuronové sítě jsou složeny z neuronů tak, že výstup jednoho neuronu je vstupem jednoho nebo více neuronů  Propojení neuronů.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Neuronové sítě Martin Vavřička Copyright 2004 © Martin Vavřička 2004 – V 53 ČVUT v Praze – fakulta Stavební.
TYPY MODELŮ FYZIKÁLNÍ MATEMATICKÉ ANALYTICKÉ NUMERICKÉ.
Vyhledávání podobností v datech s využitím singulárního rozkladu
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
Systémy pro podporu managementu 2
Logika a umělá inteligence pro multi-agentní systémy Simulační prostředí pro mobilní agenty.
Ústav automatizace a měřicí techniky
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
EAL Evolutionary Algorithms Library in VC++, Maple and OpenGL.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Počítačová grafika Výpočetní technika.
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Neuronové sítě Jiří Iša
Souběžný návrh hardware a software (Language for Instruction Set Simulator-Oriented Model) MPO ČR, FT-TA3/128, Jazyk a vývojové prostředí pro.
Technické prostředky PLC OB21-OP-EL-AUT-KRA-M Ing. Petr Krajča.
Klasifikace klasifikace: matematická metoda, kdy vstupní objekty X(i) jsou rozřazovány do tříd podle podobnosti metody klasifikace bez učitele: podoba.
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
VŠB Technická univerzita Ostrava
Karel Vlček, Modelování a simulace Karel Vlček,
Bc. Jan Sálus Fakulta elektrotechnická 4. Června 2012, Praha Bc. Jan Sálus 1 Dopravní kontrola.
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
S CENARIO - BASED METHODOLOGY FOR COMPARISON OF THE SOFTWARE TRAFFIC CONTROL AGENTS Seminář DSS – Richard Lipka.
NAIL028. Úvod  Kdo David Obdržálek  Co algoritmy software hardware  Jak přednáška, cvičení 2/2 Z+Zk.
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Institut geoinformatiky VYUŽITÍ CELULÁRNÍCH AUTOMATŮ PRO MODELOVÁNÍ SILNIČNÍ SÍTĚ V MULTIAGENTOVÉM SYSTÉMU Vypracoval: Bc. Martin Hlaváček Vedoucí: Ing.
Jazyky pro umělou inteligenci RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
12/2003Přednáška č. 51 Vyhodnocení změny struktury modelu Předmět: Modelování v řízení MR 11 (Počítačová podpora) Obor C, Modul M8 ZS, 2003, K126 EKO Předn./Cvič.:
W i ref (t+1) = W i ref (t) + h ci (t) [X(t) - W i ref (t)], i Nc h ci (t) 0, t  proces konverguje Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P3 SOM algoritmus.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Vícerozměrný přístup pro indexování XML dat
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN - P14 Hopfieldovy sítě Asociativní paměti rekonstrukce původních nezkreslených vzorů předkládají se neúplné nebo.
Dita Matesová, David Lehký, Zbyněk Keršner
Teorie systémů z ptačí perspektivy. Praktická cvičení z teorie systémů, Fruta Mochov 1977.
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Rozvoj moderních dopravních inteligentních systémů Ing. Petr Holcner, Ph.D. Mikroskopický model.
Deterministický CHAOS R. Kolářová J. Čeřovská D. Kec J. Müller P. Halbich.
CD B A Průmyslová aplikace v Control Webu Virtuální přístroje Propojená technologie Řadič měřící/řídící karty Výstupní.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Neuronové sítě. Vývoj NS 1943 – W. McCulloch, W. Pittse – první jednoduchý matematický model neuronu 1951 – M. Minsky - první neuropočítač Snark 1957.
Neuronové sítě.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Simulátory umělého života Aplikovatelné v environmentálních informačních systémech.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Robotika 3.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obsah a úvod do předmětu: Počítačová podpora řízení
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vnější a vnitřní kontrola
O budoucnosti a současnosti knihovních systémů
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Geografické informační systémy
Propojení modelu AEOLIUS a GIS
Neuronové sítě.
Aerodynamický tunel Střední škola letecká Kunovice,
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Transkript prezentace:

Logika a umělá inteligence pro multi-agentní systémy Mobilní agent řízený neuronovou sítí

Umělé neuronové sítě - ANN Umělé neuronové sítě  Konstruovány dle biologické předlohy  Podobná struktura; síť tvořená buňkami (neurony) a spojená vazbami (synapse) Učení neuronové sítě  Učení s učitelem  Učení bez učitele

Dopředné neuronové sítě Hierarchická struktura  Neurony jsou řazeny do vrstev  Neuronová síť „odpálením“ převádí vstupní vektor na vektor výstupní Učení s učitelem  Trénovací množina  Backpropagation y0y0 y1y1 x0x0 x1x1

Využití dopředných sítí Základní řízení vozidla  Sledování cesty (jízdního pruhu)  Jízda přiměřenou rychlostí  Vyhnutí se překážce Pokročilé řízení  Vyhnutí se jedoucímu vozidlu  Předjíždění

Základní řízení - Předpoklady/Požadavky Simulační prostředí  Spojitý prostor (2D nebo 3D)  Vozidla, jež agenti ovládají, jsou simulována jako dle reálných fyzikálních dějů Mobilní agenti  Agent má k dispozici senzory, pomocí kterých monitoruje prostor kolem sebe  Každý agent je vybaven neuronovou sítí, která převádí data ze senzorů na pokyny k řízení vozidla

Základní řízení - Realizace Definice vstupů  Rychlost vozidla  Poloha vůči vodící křivce  Tvar cesty před vozidlem Definice výstupů  Míra sešlápnutí plynu  Otočení volantem

Základní řízení – Trénovací množina Trénovací množina (TM)  Prvky TM jsou dvojice (vstup, očekávaný výstup)  TM musí být bezesporná (na stejné vstupy musí být stejný výstup)  Prvky TM musí dostatečně pokrývat vstupní prostor Konstrukce trénovací množiny  Vlastní nástroj

Základní řízení - TrainsetGen

Základní řízení – Konstrukce TM

Základní řízení – Simulátor Simulátor TORCS  Pokročilý fyzikální model  Implementace vlastního řidiče  Definice vlastního prostředí  Interakce mezi vozidly  Vhodná vizualizace

Základní řízení - Ukázka

Pokročilé řízení Problémy  Spojitý model  Definice vstupů vhodných pro vyhýbaní se a předjíždění  Konstrukce trénovací množiny Možná řešení  Hierarchické ANN  Učení ze zachycovaných dat o průjezdech  NEAT, rtNEAT

Pokročilé řízení II Hierarchické ANN  Vrstva sítí pro základní řízení  Vrstva sítí s pro diagnostiku Sledování cesty PředjížděníVyhýbání Vozidlo Směrovací síť Diagnostika překážekDiagnostika okolních vozidel (0.2, 0.8, 0.0) (plyn, volant) (auto, 20m,vlevo)

Pokročilé řízení III Učení ze zachycovaných dat  TM je konstruována z dat zachycených při průjezdu trati člověkem  Problém s bezesporností TM  Sporné prvky TM je možno střídavě při učení ignorovat  Mnoho prvků TM  Velmi dlouhá doba učení

Pokročilé řízení IV NEAT  NeuroEvolution of Augmenting Topologies  Struktura sítě podléhá evoluci  Nutnost definovat fitness funkci rtNEAT  Modifikace NEAT pro učení v reálném čase  Možnost učení řízení přímo v simulátoru

Závěry Využití ANN  Vhodné zejména pro intuitivní úkoly  Možná kombinace s jinými přístupy Nevýhody  Složitější chování se velmi těžko trénuje  Natrénovaná síť je černou skříňkou  Citlivost na počáteční podmínky

Diskuze Reference  TORCS  Reynolds, C. W., Steering Behaviors For Autonomous Characters. Proceedings of Game Developers Conference 1999 held in San Jose, California. Miller Freeman Game Group, San Francisco, California. Pages  Kenneth O. Stanley and Risto Miikkulainen, Efficient Reinforcement Learning Through Evolving Neural Network Topologies. Proceedings of the Genetic and Evolutionary Computation Conference (GECCO-2002).  Kenneth O. Stanley, Bobby D. Bryant and Risto Miikkulainen, Evolving Neural Network Agents in the NERO Video Game. Proceedings of the IEEE 2005 Symposium on Computational Intelligence and Games (CIG'05). Piscataway, NJ: IEEE, 2005