Měřicí přístroje Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Jaroslav Dufka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /2 AutorIng. Jaroslav Dufka Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-In-Vy/3–SO-2/11 Název DUM Měřicí přístroje Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP36-52-H/01 Obor vzděláváníInstalatér Vyučovací předmětVytápění Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Náplň: Možnosti měření veličin ve vytápění Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slova Teploměr, tlakoměr, sdružený měřicí přístroj, průtokoměr, pascal, bar Datum
Měřicí přístroje Náplň výuky: Účel měřicích přístrojů Teploměry na vodu Teploměr spalin Tlakoměry Průtokoměry
Účel měřicích přístrojů Účelem měřicích přístrojů ve vytápěcích soustavách je měřit hlavně teplotu, tlak a množství teplonosné látky. Pomocí měřicích přístrojů se změří daná veličina a na základě hodnoty se pak provádí nebo již neprovádí regulace vytápěcí soustavy. Teploměry se měří teplota vody vytékající z kotle, vody vtékající do otopných těles (topná voda) a vody vytékající z otopných těles (vratná voda). Dále se pomocí teploměrů zjišťuje teplota vzduchu venku nebo ve vytápěné místnosti. Občas se zjišťuje teplota spalin v komíně. Tlakoměry (manometry) slouží k měření tlaku vody vystupující z kotle, před a za výměníky tepla, případně na dalších místech otopné soustavy. Tlak se měří v barech nebo megapascalech (MPa). Průtokoměry se měří množství protečené vody, případně i její teplota. Jednotkou je metr krychlový za hodinu.
Teploměry na vodu Teploměry určené k měření teploty vody se vyrábějí v provedení analogovém a digitálním. Z hlediska tvarového jsou běžné teploměry s kulatou stupnicí a válcové. Obr. 1: Teploměry vlevo axiální, vpravo radiální Teploměry s kulatou stupnicí mají průměr 60, 100 nebo 120 mm. Vyrábějí se se stupnicí v rozsahu – 30 °C až 50 °C; 0 °C až 120 °C; 0°C až 160°C; 0°C až 200°C; 0°C až 350°C; 0°C až 450°C. Teploměry s vodorovnou stopkou se nazývají axiální, se svislou stopkou jsou radiální. Teploměry, které jsou vystaveny tlaku vody 3 bar a více musí být osazeny do jímky, kvůli nebezpečí poškození.
Vyrábí se z mosazi a je určen pro měření teploty do 80°C. Tento teploměr se používá pro připojení k rozdělovačům/sběračům tepla u rozvodů podlahového a radiátorového vytápění. Před zprovozněním systému se doporučuje celý otopný systém propláchnout čistou vodou. Zabrání se tím vzniku vad způsobených nečistotami. Teploměr se používá k měření teploty topné vody v otevřených i uzavřených topný ch okruzích a podlahového vytápění. Tlak vody může být maximálně 10 bar, jinak by se teploměr mohl poškodit. Obr. 2: Analogový teploměr zasazený do jímky
Obr. 3: Termomanometr Termomanometr je přístroj, který má dvě stupnice. Jedna ukazuje teplotu a druhá tlak. Tento přístroj se nazývá také sdružený měřicí přístroj. Nahrazuje dva samostatné – teploměr a tlakoměr. V otopných soustavách se běžně osazuje do topného potrubí.
Teploměr spalin Tyto teploměry měří teplotu spalin proudících do komína. Tím se pomáhá optimalizovat proces hoření. Teploměr současně chrání a prodlužuje životnost Vašich krbových kamen. Většina spalinových teploměrů se vyrábí v provedení magnetickém – přikládají se na odtah spalin. Měření teploty spalin je velmi důležité, protože: teplota pod 110 °C – příliš nízká teplota, vzniká velké množství sazí a kouře, kamna tzv. dehtují. Část spalin, které ještě nestačily shořet odchází do komína a jejich tepelná energie se nevyužije. Při nízké teplotě spalin se nadměrně špiní sklo kamen. teplota 240 °C a více – příliš vysoká teplota. Dochází k přetápění, plýtvání energií a hrozí poškození kamen, případně komína a nebezpečí vzniku požáru. Mohou se také vznítit saze v komíně. Této teploty se krátkodobě dosahuje při zatápění v kamnech. teplota spalin 110 až 240 °C – je optimální a je předpokladem úsporného spalování paliva.
Obr. 4: Graf teploty spalin odcházejících kouřovodem do komína
Tlakoměry Měří se s nimi v oblasti vytápění tlak vody nebo páry v potrubí. Pro tlak se používají běžně dvě jednotky – bar nebo megapascal, případně kilopascal. Obr. 5 Manometry; vlevo s přírubou, vpravo se spodním připojením Tlakoměry stejně jako teploměry mají stupnici analogovou (mechanické měření veličiny) nebo digitální (elektronické měření). Měřicí přístroje digitální jsou však podstatně dražší. Přístroje s analogovou stupnicí plní stejný účel a jsou dostatečně pro dané měření přesné, takže se používají častěji. Připojení může být spodní (svislé) nebo zadní (axiální). Instalatér musí znát přepočet jednotek na manometrech. 1 Mpa (megapascal) = 10 bar.
Průtokoměry Slouží k měření množství protečené vody potrubím. Rozlišují se podle: 1.množství vody, které proteče – 0,6; 15; 25; 40; 60; 100; 150; 250; 400 m 3 /hod 2. tlaku vody – 16; 25; 40 bar 3.průměru připojení – DN 15; 20; 25; 40; 50; 65; 80; 100; 125; 150; 200 mm 4.Teploty vody – studená do 40°C, teplá do 100°C, horká do 180°C, speciální nad 180°C Obr. 6: Průtokoměr na teplou vodu
Kontrolní otázky: 1.Co je účelem regulace? 2.Kde dochází k regulaci vytápěcí soustavy? 3.Podle čeho se rozděluje regulace vytápění? 4.Jaké výrobky patří do regulační techniky? 5.Co je úkolem regulační techniky?
Seznam obrázků: Obr. 1: anonym, [vid ], dostupné z: 303_306_304_313/metra-sumperk-teplomery-stonkove-nerezove-teplomery- rozsah-0-az-plus-450c.htmlhttp://marcomplet.cz/kategorie- 303_306_304_313/metra-sumperk-teplomery-stonkove-nerezove-teplomery- rozsah-0-az-plus-450c.html Obr. 2: vlastní Obr. 3: anonym, [vid ], dostupné z: Obr. 4: anonym, [vid ], dostupné z: spalin-pro-kamna-a-kotle.htmlhttp:// spalin-pro-kamna-a-kotle.html Obr. 5: anonym, [vid ], dostupné z: Obr. 6: anonym, [vid ], dostupné z:
Seznam použité literatury: [1] Štěchovský, J.: „Vytápění pro střední školy se studijním oborem TZB“, Praha, Sobotáles 2010, ISBN
Děkuji za pozornost