Program spolupráce Interreg CENTRAL EUROPE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Advertisements

Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Podpora inovací v Olomouckém kraji. Ekonomická situace kraje  Průměrná mzda : Kč (1.-2. čtvrtletí 2012)  Míra registrované nezaměstnanosti: 10,38.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
DOTACE PROJEKTY STUDIE SEMINÁŘE Komunitární programy Ústí nad Labem Ing. František Jochman Datum:
Program spolupráce Interreg CENTRAL EUROPE Info Den, Kino Atlas v Praze, 17/2/2015 Stella Horváthová, Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor EÚS.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Program spolupráce CENTRAL EUROPE 2020
Program spolupráce CENTRAL EUROPE 2020 Stella Horváthová, Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor EÚS Roundtour programy EÚS, září-listopad 2014.
Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Zpracovala: Bc. Jana Bartošková Datum: 25. října 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
FONDY EU Programové období
Regionální inovační struktura Karlovarského kraje Brno URBIS 2010.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Zkušenosti s internacionalizací klastrů v projektu Clusters Cord 23. října 2012 Dana Krejsová, RRA ÚK. This project is implemented through the Central.
FONDY EU Programové období
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
European Union | European Regional Development Fund Interreg Europe Pavel Lukeš| Národní koordinátor programu Ministerstvo pro místní rozvoj 6. května.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Sharing solutions for better regional policies European Union | European Regional Development Fund Program meziregionální spolupráce Interrer Europe 16.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
OP Nadnárodní spolupráce Střední Evropa Helena Kalasová HARMONOGRAM –OP schválen Evropskou komisí –Vyhlášení 1. výzvy 3.3. –
Interreg CENTRAL EUROPE Hustopeče, 16. března 2016 Stella Horváthová, Ministerstvo pro místní rozvoj, Odbor evropské územní spolupráce.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Fond mikroprojektů Euroregionu Praděd Porovnání podmínek Fondu v rámci programu OPPS a nového programu Interreg V-A
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Královéhradecký kraj – podpora podnikání Ing. Michal Pultar Hradec Králové,
Operační program URBACT III.  (Operační) program Evropské územní spolupráce kofinancovaný z Evropského fondu pro regionální rozvoj  Navazuje na program.
Plzeň, 23. dubna 2007 Meziregionální spolupráce INTERREG IIIC, INTERREG IVC.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Místní plán inkluze + OP VVV
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
4. zasedání Výboru České republiky pro programy nadnárodní a meziregionální spolupráce března 2017Praha.
Cestovní ruch v přeshraniční spolupráci
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků Praha, 20. července 2017.
Praha, 31. března 2016 Alice Štollová Kovandová
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků – MSCA -IF Praha, 25. července 2017.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Závěrečná konference projektu
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
Interreg EUROPE Alice Kovandová Ministerstvo pro místní rozvoj
Transkript prezentace:

Program spolupráce Interreg CENTRAL EUROPE TVIP, Brno-Hustopeče, březen 2015 Program spolupráce Interreg CENTRAL EUROPE Stella Horváthová, Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor EÚS

Obsah prezentace Období 2007-2013 v číslech 2007-2013 vs 2014-2020: Co se mění? Požadavky na způsobilost Finanční rámec Priority/Specifické cíle/Akce Charakteristika 1. výzvy Charakteristika a výběr projektů Podpora žadatelům Komunikační aktivity

1. Období 2007-2013 v číslech Alokace pro projekty: 231 mil. € ERDF Schválené projekty ve výzvě 1., 2., 3. + strategická a 4.: 124 projektů Priorita 1 – Inovace - 30 projektů Priorita 2 – Dostupnost - 21 projektů Priorita 3 – Životní prostředí - 42 projektů Priorita 4 – Konkurenceschopnost - 31 projektů 1.výzva 2.výzva 3.+ strateg.výzva 4. výzva celkem Alokace (Mio €) - z toho pro ČR 66,8 8,4 72,0 5,8 55,2 + 10,0 6,2 + 2,2 27,0 2,5 231,0 25,1 Počet schvál. projektů - z toho s účastí ČR 29 21 37 28 + 7 22 + 7 23 14 124 93 Počet partnerů programu - z toho partnerů za ČR - 46 38 36 + 14 1360 155 - z toho LP za ČR 1 3 + 0 5 LP Úspěšnost žadatelů 37% 27% 25% 20%

2. 2007-2013 vs 2014-2020: Co se mění? Nejčastěji zdůrazňované vlastnosti projektů: nadnárodnost (→řešeného problému, návrhů na jeho řešení a partnerství), přidaná hodnota (ta která vzniká v důsledku zapojení partnerů z více zemí), přenositelnost výstupů, inovativnost, udržitelnost, orientace na výsledek (realizovatelný a použitelný v daném území a ´tangible results´) Vycházet ze současné situace v území (zjišťování výzev, potřeb a potenciálu)  např. budovat na existujícím vzdělání s potenciálem kvalitativní změny Využít zkušeností a poučení z minulosti  ale: vyhýbat se “znovuobjevení kola” Soustředění se na několik cílů a výsledků, které zjevně přispějí k naplnění programových cílů a výsledků  tematické zaměření Budování takových partnerství, která projektu odpovídají tematicky a územně  kompetentní projektoví partneři Projekty musí vyústit v reálné výsledky, které vyvolají měřitelnou změnu (zlepšení) původní situace v území a jsou viditelné Projekty soustřeďující pozornost čistě na akademickou spolupráci anebo základní výzkum, anebo zaměřené pouze na vytváření sítí a výměnu zkušeností a/anebo které nedovedou dostatečně dát najevo přetavení “soft” výstupů (studie, atd.) do konkrétních a udržitelných výsledků nebudou podpořeny.

2. 2007-2013 vs 2014-2020: Co se mění? Orientace na výsledek – projekt „kuchařkou“ jak dosáhnout změny Intervenční logika: (Annex II Application Manual): Specifický cíl (Zlepšit, zkvalitnit vazby, dovednosti, odbornost) – Očekávaný výsledek (Udržitelnější vazby, zlepšené dovednosti atd.) - Ukazatel výsledku (kvalitativní vyjádření: stav vazeb, kapacit) – Příklady akcí – Ukazatel výstupů (kvantitativní vyjádření: počet strategií atd.) Projects have to develop an intervention logic taking into account the attempted change as the basis for result-orientation. The project intervention logic will have to show how a desired change will be achieved. It should thus reflect the current situation (e.g. a problem), its underlying causes and the change which the project seeks to achieve by implementing the planned activities. It also needs to indicate what has to happen in order to trigger the change. The following figure illustrates the process and includes related basic questions to be addressed. Project development should start from describing the initial situation, i.e. the problem and/or issue to be addressed. Project partners should then think about what they want to achieve and define expected outcomes and results. These envisaged results have to reflect the desired change and need to be translated into specific project objectives. After the intervention logic is set in place (starting from the initial situation and ending with the envisaged change), preconditions, activities and outputs necessary to reach the objectives and results need to be defined. When developing the intervention logic the following questions on expected results (i.e. the change the project is aiming for) should be addressed: - What is the issue or problem that you want to address? - What do you see as the underlying causes of the issue or problem? - Which change do you want to achieve? What would a solution to the issue/problem look like? - Who would benefit? - How can the project influence the situation? Which activities and outputs are needed? - How can you measure the change influenced by the project?

2. 2007-2013 vs 2014-2020: Co se mění? Častý pojem: Kapacity → mají být chápány jako kombinace všech silných stránek, vlastností a zdrojů dostupných v rámci komunity/společenství, společnosti anebo organizace, která může být využita k dosažení domluvených cílů. (UN, 2009) Posílení kapacit spočívá ve vytvoření příznivého prostředí zlepšením: rámců pro fungování politik a stejně tak ekonomických a právních rámců rozvoje institucionálního a lidských zdrojů řídících/manažerských systémů Příklad: očekávaný výsledek ve specifickém cíli 1.1 (Zlepšit udržitelné vazby…) → Četnější a udržitelnější vazby mezi aktéry systémů inovací posilující inovační kapacitu v rámci středoevropských regionů Ukazatel výsledku = Stav vazeb mezi aktéry systémů inovací ve středoevropských regionech Link to who, where and what

2. 2007-2013 vs 2014-2020: Co se mění? Zjednodušování HIT = Harmonisation Implemetation Tools, více na www.interact- eu.net/2014-2020 (formuláře) Zjednodušené administrativní/formální požadavky (2-kolovost výzvy, light Application Form = redukovaná podoba kompletní žádosti a její pouze elektronické zasílání) Zjednodušená finanční pravidla: paušál u přípravných výdajů (15.000 EUR), paušál u ´Office and administrative expenditure´= 15% způsobilých mezd; Mzdy reálné ANEBO paušál (= 20% přímých výdajů); prokázání adekvátního průzkumu trhu při pořizování od prahové hodnoty 5.000 EUR bez DPH – pokud nejsou stanoveny přísnější pravidla na národní úrovni Jasnější vedení pro uchazeče/příjemce – konzultace se zástupci JS

3.Požadavky na způsobilost Geografie Partnerství musí být založeno na zapojení nejméně tří financujících partnerů ze tří států, přičemž nejméně dva z nich mají sídlo v programovém území CENTRAL EUROPE (AT, CZ, DE, HR, HU, IT, PL, SK, SI) V řádně odůvodněných případech mohou být projekty realizovány mimo území spolupráce (avšak s dopadem na progr.území)

3. Požadavky na způsobilost partnerů Národní, regionální a místní veřejné subjekty (včetně EGTC – ESÚS – evropské seskupení pro územní spolupráci) a včetně ´Public Equivalent Bodies´ Soukromé instituce, které mají právní subjektivitu C. Mezinárodní organizace fungující podle národních právních norem kteréhokoliv z členských států CENTRAL EUROPE, anebo s omezením podle mezinárodního práva Definice ´Public Equivalent Bodies´ má 3 podmínky, které je potřeba všechny splnit: (a)  založený nebo zřízený za zvláštním účelem uspokojování potřeb obecného zájmu, který nemá průmyslovou nebo obchodní povahu; (b) který má právní subjektivitu a (c) je financován převážně státem, regionálními nebo místními orgány nebo jinými veřejnoprávními subjekty; nebo je těmito orgány řízen; nebo je v jeho správním, řídicím nebo dozorčím orgánu více než polovina členů jmenována státem, regionálními nebo místními orgány nebo jinými veřejnoprávními subjekty.       Soukromé subjekty mohou být vedoucími partnery ve všech prioritách programu. Pozor!!!! Ověřuje se jejich finanční zdraví.

4. Finanční rámec Prostředky z ERDF celkem: 246,5 milionů EUR ERDF Celkový rozpočet programu: 298,9 milionů EUR ERDF alokace podle priorit: Prioritní osa ERDF (mil.EUR) 1 Inovace 69,0 2 Nízkouhlíkové hospodářství 44,4 3 Přírodní a kulturní zdroje 88,8 4 Doprava 29,6 Míra spolufinancování z ERDF: 85 % (CZ, HR, HU, PL, SK, SI) a 80 % (AT, DE, IT) Sums up to 231,8 M€ for projects. To say orally comparison with CE 2013 Odhadovaný počet projektů → cca 100 Předpokládaný průměrný rozpočet /ERDF projektu → 2,8/2,3 mil. EUR Předpokládaný počet PP na projekt → přiměřeně cílům projektu, nedoporučeno více než 12 projekt.partnerů (důvod: náročná koordinace)

5. Priority/Specifické cíle/Akce Priorita 1 (TC 1) Spolupráce v oblasti inovací s cílem zvýšit konkurenceschopnost STŘEDNÍ EVROPY 1.1 Zlepšit udržitelné vazby mezi aktéry systému inovací pro posílení regionální inovační kapacity ve střední Evropě - Vytváření a další posilování nadnár.inovačních sítí a klastrů; Internacionalizace klastrů - Přenos V&V-výsledků z výzk. do podnikatelského sektoru, vedoucí k novým službám a výrobkům - Budování nadnár.vazeb pro rozvoj služeb podporujících inovace v podnikání - Posilování vazeb mezi veř.sektorem, finanč.institucemi a podnik.sektorem s cílem vytvořit nové struktury/služby - Snížení administrativních překážek pro inovace 1.2 Zlepšit znalosti a podnikatelské dovednosti s cílem podpořit hospodářské a sociální inovace ve středoevropských regionech - Zlepšování dovedností zaměstnanců v podnikání v obl.moder. technologií (ekologické inovace, nízkouhlík.technologie, ICT) - Tvorba a implementace nástrojů ke zlepšování tvořivosti a podnikatelského způsobu myšlení - Tvorba a implementace nástrojů ke zlepšování technologických a řídících dovedností - Tvorba a testování nových typů vzdělávacích systémů s ohledem na problémy související s demograf. změnami - Uplatnění novodobých technologií SC Akce Quote also the overall programme objective: “Transnational cooperation in central Europe is the catalyst for implementing smart solutions answering to regional challenges in the fields of innovation, low carbon economy, environment, culture and transport. It builds regional capacities following an integrated bottom-up approach involving and coordinating relevant actors from all governance levels.“ Remind the audience that the key objective of a transnational programme is capacity-building. As pointed out before on slide 2, this is mainly done through jointly developing, implementing and testing new strategies (also in pilot activities) when working on an action.

Priority axis 1: Specific objective 1.1 Objective and results expected To improve sustainable linkages among actors of the innovation systems for strengthening regional innovation capacity in central Europe Main topics Transnational and internationalised regional networks and clusters Knowledge and technology transfer between key players of the innovation systems Improving access to research results for enterprises, notably SMEs Stimulation of further investment in innovation Contribution to smart specialisation strategies

Priority axis 1: Specific objective 1.1 Key terminology Innovation systems and actors Network of institutions in the public and private sectors whose activities and interactions initiate, import, modify and diffuse new technologies and methods. Actors of the innovation system include stakeholders from the research and business sector, policy makers and public authorities. Linkages Innovative activities partly depend on variety and structure of links to sources of information, knowledge, technologies, practices, human and financial resources. Linkages connect companies to other actors in the innovation system such as universities, laboratories, policy departments, regulators, competitors, suppliers and customers.

Priority axis 1: Specific objective 1.1 Potential actions All supported actions shall contribute to creating better linkages among actors in the innovation systems as precondition for innovation, such as: Transnational innovation networks and clusters, also supporting their internationalisation Transfer of R&D-results from research institutions to the business sector (in particular SMEs) leading to new services and products Improving existing and developing new services which support innovation in businesses Strengthening links between the public sector, finance institutions and the business sector (in particular SMEs) to design and test new structures and services that facilitate access to financing of innovation Increasing cooperation between research, public and private sectors to stimulate innovation and entrepreneurship (e.g. reduction of administrative barriers, public procurement of innovative products and services, social innovation, etc.) …

Priority axis 1: Specific objective 1.1 Examples of outputs (see Annex III of the application manual): Strategies and action plans: Strategies for innovation networks Internationalisation strategy of clusters … Tools: Matchmaking instruments Cooperation models and financing schemes Innovation networks: Regional or transnational business clusters Technology sector networks Pilot actions: Pilot advisory service for innovation support in businesses Pilot actions on technology transfer Trainings: Training on innovation support

Priority axis 1: Specific objective 1.2 Objective and results expected To improve skills and entrepreneurial competences for advancing economic and social innovation in central European regions Main topics Fostering entrepreneurship Increase skills of employees and entrepreneurs for applying novel technologies/methods leading to innovative products, services or processes Emphasis on social innovation and challenges deriving from demographic change, migration and brain drain Contribution to smart specialisation strategies

Priority axis 1: Specific objective 1.2 Key terminology Social innovation New ideas (products, services and models) that simultaneously meet social needs (more effectively than alternatives) and create new social relationships or collaborations. Fields of activity are e.g. work integration, social services, education and research, culture and recreation, health etc. Entrepreneurship Mind set and process to create and develop economic activity by blending risk-taking, creativity and/or innovation with sound management, within a new or an existing organisation

Priority axis 1: Specific objective 1.2 Potential actions All supported actions shall contribute to improvement of knowledge and skills of employees and entrepreneurs for economic and social innovation, such as: Increasing employees` skills in the business sector (particularly SMEs) regarding novel technologies (e.g. eco-innovation, low-carbon technologies, ICT, key enabling technologies, etc.), innovative products, services or processes and social innovation Improving creativity and entrepreneurial mind-sets building on different business cultures and on all levels of education Improving technological and managerial competences for entrepreneurship for economic and social innovation (e.g. healthcare and social inclusion of minorities, disabled persons, elderly, etc.) Innovative learning systems for increasing skills and entrepreneurial competences considering demographic change challenges (e.g. ageing society, youth unemployment, shrinking regions facing skills shortages, etc.) …

Priority axis 1: Specific objective 1.2 Examples of outputs (see Annex III of the application manual): Strategies and action plans: Strategies to improve creativity and entrepreneurship mind sets Strategies on enhanced entrepreneurship for social innovation … Tools: Innovative learning systems for skills and entrepreneurial competence Tools measuring economic and social innovation capacity Pilot actions: Pilot services for competence development of employees Pilot investment on training facility for entrepreneurs Trainings: Training on eco-innovation technologies

AoI - Zlepšení rámcových podmínek pro inovace Projekt NANOFORCE – Využití nanotechnologie (NT) v podnicích ze sektoru chemického průmyslu – jak propojit vědecké znalostí s podnikáním Cíl: Vytvoření sítě veřejných a soukromých subjektů v sektoru nanotechnologií a převedení nejslibnějších laboratorních výsledků do skutečných průmyslových aplikací Aktivity: Rozvíjení osmi existujících nadnárodních společností směrem k uplatnění výsledků výzkumu v praxi a v obchodování; Posouzení vlivu tří hlavních nanomateriálů (využívaných ve stř. Evropě) na lidské zdraví a na ŽP Výstupy: „Nanodeals generátor“ » platforma ICT pro přenos výsledků výzkumu a znalostí do podnikání; NT plán, který pomůže vytipovat žádané návrhy v oblasti NT; Obchodní plán pro vytvoření ´Kapitálového fondu pro NT´ Celkový rozpočet: 2,267 Mio € Doba trvání: 05/2011-1/2014 (33měsíců) 7 ERDF partnerů: LP: Akciová společnost s zaměřením chem. průmysl Společnost pro rozvoj nanotechnologií s regionální působností Asociace chem. průmyslu Univerzita Společnost zaměřená na výzkum Asociace chem. a farmaceut. průmyslu Akademie věd - Ústav fyziky

Spolupráce v oblasti nízkouhlíkových strategií ve STŘEDNÍ EVROPĚ 5. Priority/Specifické cíle/Akce Priorita 2 (TC 4) Spolupráce v oblasti nízkouhlíkových strategií ve STŘEDNÍ EVROPĚ SC 2.1 Vytvářet a realizovat řešení zaměřená na zvýšení energetické účinnosti a využívání energie z obnovitelných zdrojů ve veřejné infrastruktuře 2.2 Zlepšit územně založené strategie nízkouhlíkového energet. plánování a politiky přispívající ke zmírňování změny klimatu 2.3 Zvýšit kapacity pro plánovaní mobility ve funkčních městských oblastech s cílem snížit emise CO2 Příprava a implementace integr. koncepcí mobility a akčních plánů na snížení emisí CO2 Tvorba systémů správy a řízení jako základny pro nízkouhlíkovou mobilitu ve FMO Příprava a implementace služeb a produktů na podporu nízkouhlíkové mobility (multimodální služby) Tvorba a implementace integrovaných strategií na využití energie z endog. zdrojů Řídící strategie na snížení energet. náročnosti Rozvoj strategií zaměřených na poptávku (inteligentní odečty a aplikace) Rozvoj řešení pro koordinace energ. sítí Akce Tvorba, testování a implementace strategií a řídících přístupů ke zvýšení kapacit na snížení energetické náročnosti veřejné infrastruktury včetně budov (např. energetičtí manažeři) Harmonizace standardů a systémů certifikace s cílem snížení energ. náročnosti

AoI – Podpora využívání obnovitelných zdrojů energie a zvýšení energetické účinnosti Projekt CEC5 – Ukázky energetické účinnosti a využití obnovitelných zdrojů na příkladech budov spadajících do veřejného sektoru Cíl: Zajištění podpory využívání energie z obnovitelných zdrojů prostřednictvím aplikací ve veřejných budovách Aktivity: Vzorky 8 pilotních domů s uplatněním nových standardů pro energ. účinnost (např. objekt Ústav sociální péče Lidmaň – investice 20mil. Kč); Realizace společného postupu osvědčování pro ekologické odpady veřejných budov; Nastavení parametrů vzorových budov; Vytvoření nadnárodní sítě Výstupy: Vytvoření fondu znalostí (souhrn technik, metod, uplatnění investic); Výukové programy založené na poznatcích z realizace a fungování pilotních investic Celkový rozpočet: 4,466 Mio € Doba trvání: 10/2011-09/2014 (36 měsíců) 13 ERDF partnerů: LP: Reg. rozvojová agentura Komora architektů Energetická agentura Regiony Ministerstvo Unie regionů Město RRA Ústav výstavby a inženýrství

3.2 Rozvíjet kapacity pro udržitelné využívání kult. dědictví a zdrojů 5. Priority/Specifické cíle/Akce Priorita 3 (TC 6) Spolupráce v oblasti přírodních a kulturních zdrojů pro udržitelný růst ve STŘEDNÍ EVROPĚ 3.1 Rozvíjet kapacity pro integrované řízení ochrany ŽP, s cílem zajistit ochranu a udržitelné využívání přírodního dědictví a zdrojů 3.2 Rozvíjet kapacity pro udržitelné využívání kult. dědictví a zdrojů 3.3 Zlepšit řízení ŽP FMO s cílem vytvořit z nich místa, kde se bude lépe žít SC Strategie a nástroje pro řízení a zlepšování kvality ŽP ve FMO Posílení kapacity pro plánování a řízení OŽP Příprava integrovaných strategií k omezení střetů ohledně využívání půdy ve FMO (živelný růst, vylidňování) Strategie a pilotní aplikace pro obnovu a znovuvyužití brownfieldů, ICT řešení - Příprava a implementace strategií a politik ke zhodnocení kulturního dědictví Příprava a implementace integrovaných strategií a koncepcí rozvoje, které staví na kulturním dědictví a podporují udržitelný hospodářský růst a zaměstnanost (např. v oblasti cest. ruchu); Vývoj nástrojů (ICT) Akce Příprava a implementace integrovaných strategií pro udržitelné řízení chráněných oblastí, a také přírodních zdrojů Vývoj a testování aplikace inovativních technologií pro integrované řízení OŽP (sanační technologie) Harmonizace koncepcí a nástrojů řízení OŽP na nadnárodní úrovni

AoI – kapitalizace kulturních zdrojů pro atraktivnější města a regiony Projekt CUSTODES – Oblasti s kulturním dědictvím a turismus - Rozvoj evropských strategií Cíl: Rozvíjení produktů, kt. využijí potenciál menších kulturních památek (obvykle vyloučených z hlavních turistických tras) Aktivity: Kongresová turistika ve středověkých hradech; Modely využití archeolog. dědictví (Slovanské hradiště Mikulčice, různá náleziště); Analýza využití památek jako kulturně-hist.produktu; Výstupy: Modely rozvoje rozptýlených hotelů; Nové IT služby pro propagaci oblastí; Strategie a směrnice pro zapracování výsledků projektu a následné včlenění do místního plánování; Memorandum o spolupráci (Asociace poskytující služby zřízena partnery, otevřená ostatním subjektům) Celkový rozpočet: 1,434 Mio € Doba trvání: 11/2008-10/2011 (36 měsíců) 7 ERDF partnerů: LP: Region Místní kulturní sdružení a iniciativa Region Mezinárodní centrum manažerských IS Město Akciová společnost zabývající se podporou turismu Ústav analýz a rozvoje IT

5. Priority/Specifické cíle/Akce Priorita 4 (TC 7) Spolupráce v oblasti dopravy s cílem zajistit lepší spojení ve STŘEDNÍ EVROPĚ 4.1 Zlepšit plánování a koordinaci systémů regionální osobní dopravy s cílem zajistit lepší napojení na vnitrostátní a evropské dopravní sítě - Příprava a implementace strategií k napojení osobní dopravy zejména v periferních oblastech na TEN-T jakož i na dopravní uzly - Příprava implementace strategií, nástrojů a aplikací ke zlepšení regionálních systémů veřejné dopravy, zejména přeshraničních (např. spoje pro dojíždějící, interoperabilita) - Příprava koncepcí a testování pilotních aplikací pro inteligentní regionální mobilitu (multimodální jízdenky, trasy na vyžádání) - Koncepce ke zlepšení dopr. služeb ve veř. zájmu (pro znevýhodněné skupiny) 4.2 Zlepšit koordinaci mezi subjekty působícími v oblasti nákladní dopravy s cílem zvýšit využití ekologických multimodálních dopravních řešení - Příprava a implementace koordinovaných strategií (vč. finanč./investič. modelů) k posílení multimodality ekologických systémů nákl. dopravy - Mechanismy koordinace mezi aktéry v oblasti multimodální nákl. dopravy - Příprava implementace koncepcí, nástrojů a služeb pro zvýšení podílu ekologické logistiky prostřednictvím řetězců nákl. dopravy (multimodální nadnárodní toky nákl. dopravy) - Vývoj a testování strategií pro „zekologičtění“ posledního kilometru nákl. dopravy (plánování logistiky) SC Akce Remind the audience that the main objective of a transnational programme is capacity-building. As pointed out before on slide 2, this is mainly done through jointly developing, implementing and testing new strategies (also in pilot activities) when working on an action.

6. Charakteristika 1. výzvy Program byl aktuálně představen na Lead Applicant Training ve Vídni – 10. 3. 2015. Byl webstreamován, více na: www.interreg-central.eu 1. výzva Otevřena pro všechny priority programu a všechny specifické cíle Předpokládaná finanční alokace až 80 milionů EUR ERDF Formulář žádosti fungující na webové e-MS platformě Byla vyhlášena 12. 2. 2015, deadline: 13. 4. 2015, 18:00 SEČ Uskuteční se v souladu s principy “dvoustupňového” postupu: Krok 1 light application form + Krok 2 finální verze Odhad: v Kroku 1 doručení cca 400 žádostí od ´lead´ žadatelů, z toho cca 80 úspěšných postupuje do Kroku 2. Poté hodnocení a schválení cca 20-30 projektů. Kritéria 1. kola: Relevance a Partnerství

6. Charakteristika 1. výzvy Krok 1  ´light application form´ obsahuje jen vybrané části kompletního formuláře žádosti předkládaného v kroku 2: Územní výzvy, přístup k nadnárodní spolupráci Zaměření projektu – cíle a očekávané výsledky Udržitelnost a přenositelnost Strategické souvislosti Základní informace o tematických pracovních balíčcích Předpokládaný (indikativní) rozpočet Údaje o partnerství trvá 2 měsíce od vyhlášení výzvy Spojitost/Závaznost údajů mezi krokem 1 a krokem 2: Zaměření projektu (cíle a očekávané výsledky) ´lead´ uchazeč musí zůstat stejný; změny v partnerství limitovány (např. max. 1 rozpočet projektu může být navýšen max. o 20% AF light is more than a simple expression of interest trvá 2 měsíce od vyhlášení 2. kola Krok 2  dopracování kompletního formuláře žádosti

7. Charakteristika a výběr projektů Doporučený finanční rámec: 1 až 5 milionů EUR pro projekt. Menší anebo větší projekty budou podpořeny ve výjimečných případech. Princip vedoucího partnera (LP): odpovědnost za koordinaci a realizaci primárně LP, smlouva ŘO+LP, pak LP+PP Doporučený rozsah partnerství: doporučeno ne více než 12 partnerů (větší partnerství nejsou vyloučena) Doporučené trvání projektu: 30 až 36 měsíců (nejvíce 48 měsíců) Zpětné financování, reportovací období (1/2 rok), kontrola 1. stupně (Centrum pro regionální rozvoj), PP peníze na účet od LP Výstupy: strategie, akční plány, nástroje např. nadnárodně uplatnitelné metody, vzdělávání v oblasti uplatňování politik/přístupů, s cílem budování kapacit, příprava investic především těch se silným pákovým efektem fondů; rozvoj, testování a implementace nástrojů →´policy oriented´ pilotní akce včetně pilotních investic. Viz definice v Application Manual! As in current CE 2013

7. Charakteristika a výběr projektů Nadnárodní a územní relevance, nadnárodní přidaná hodnota namířena na výzvy a potřeby, které nemohou být řešeny čistě jen s pomocí přístupů na místní/národní úrovni Relevance partnerství (vhodní partneři), relevantní ´stakeholders´ Dosažení konkrétních a měřitelných výsledků; indikátory Trvanlivost výstupů a výsledků Srozumitelný/ucelený přístup (pracovní plán) Řádná projektová komunikace Efektivní projektové řízení Řádně sestavený rozpočet Hodnotící strategická kritéria: Hodnocení relevance žádostí a míra jejich příspěvku k dosažení specifických cílů (SC) programu Hodnotící realizační kritéria: Hodnocení kvality realizace zohledňující uskutečnitelnost a životaschopnost žádostí, a stejně tak jejich poměr cena-výkon (tj. poměr spotřebovaných zdrojů vůči dosaženým výsledkům).

8. Podpora žadatelům Příručky k výzvě (např. Manuál pro žadatele – Application Manual), ke 2. kolu i Implementation Manual) Národní informační den (k 1. výzvě byl 17. a 23. února 2015) Prezentace dostupné na www.dotaceEU.cz Semináře na nadnárodní úrovni určené pro ´lead´ žadatele Individuální vedení pro projektové žadatele (JS: ´lead´ žadatelům po obsah.+tech. stránce, NCP spíše první info+ administrace projektu) Mailinglisty: 1) všech partnerů v Central Europe 2017-2013 (JS i NCP) 2a) dosavadních+potenciál. zájemců o program na nadnár. úrovni (JS) 2b) dosavadních+potenciál. zájemců o program na nár. úrovni (NCP) Síť národních Kontaktních míst /Network of National Contact Points (NCP)/ Společný sekretariát /Joint Secretariat (JS)/

9. Komunikační aktivity Interreg CENTRAL EUROPE: Publikace k Central Europe 2007-2013: Projekty v programu Central Europe v ČJ PORTRAITS - v AJ Příklady dobré praxe (12 projektů) v ČJ Interreg CENTRAL EUROPE: Programový dokument – v AJ, v ČJ Skládačka CENTRAL EUROPE 2020 v ČJ Vyhledávání projektových záměrů a partnerů = ´PROJECT IDEAS DATABASE´ včetně ´CENTRAL Community´ Databáze zpřístupněna on-line: www.interreg-central.eu

Interreg CENTRAL EUROPE Ministerstvo pro místní rozvoj Odbor evropské územní spolupráce Oddělení mezinárodních územních vazeb Koordinátor a Kontaktní místo Interreg CENTRAL EUROPE pro ČR Pracoviště: Na Příkopě 3-5 Tel: +420 234 154 414, +420 234 154 016, nadnarodni@mmr.cz www.dotaceEU.cz: FONDY EU/Programové období 2014-2020/Program Interreg CENTRAL EUROPE (bod 16.) www.interreg-central.eu (info k předešlému období 2007-2013 dostupné zde: www.central2013.eu anebo www.dotaceEU.cz/Programové období 2007-2013)