Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu
2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 Současná situace: obchod a hospodářská krize Světová krize: výzva pro politiky i mezinárodní organizace (boj proti protekcionistickým opatřením, odmítání „ekonomického nacionalismu“, strategií typu „buy national/local“ apod.) ČR a krize (pokles průmyslové výroby, pokles exportu): zlepšení situace je závislé na zotavení zahraničních trhů Role obchodní politiky
2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 Obchodní politika a její opatření na podporu obchodu Mezinárodní úroveň -uzavření Rozvojového kola z Dohá -další jednání k rozvoji globálního obchodu -vícestranné dohody (ITA, ACTA, apod.) -bilaterální a regionální obchodní dohody -Strategie přístupu na trh: posílené partnerství k zajištění přístupu na trh pro evropské vývozce Národní úroveň -Exportní strategie ČR pro období
2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu 5 Společná obchodní politika EU Strategie „Global Europe“ dodržení závazků EU vůči Rozvojové agendě z Dohá a WTO příprava a sjednávání dohod nové generace aktualizace a posílení strategie přístupu na trh návrhy na opatření k otevření trhů veřejných zakázek v třetích zemích revize účinnosti unijních nástrojů na ochranu obchodu (TDIs) Identifikace největších překážek obchodu v prioritních teritoriích a snaha o jejich odstranění zahájení 2. fáze strategie EU k vynucování práv k duševnímu vlastnictví
2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 Priority českého předsednictví Krize a protekcionismus Dosažení pokroku v jednáních o Rozvojovém programu z Dohá maximální věcný posun v jednáních o dohodách o volném obchodu (zejm. s Jižní Koreou, Indií) Rozvoj transatlantického dialogu (zejm. zahájení jednání o dohodě s Kanadou) Další rozvoj bilaterálních jednání (s Čínou, Ruskem, Ukrajinou) Podpora liberalizace obchodních režimů zemí ACP (Afrika, Karibik, Tichomoří) Další odbourávání obchodních překážek (Strategie přístupu na trh, systém ochranných opatření obchodu, ochrana práv k duševnímu vlastnictví) -odbourávání překážek obchodu (podpora Strategie pro přístup na trh, transparentnost systému ochranných opatření, vytváření rovných konkurenčních podmínek)
2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 Priority švédského předsednictví Uzavření jednání o Rozvojovém programu z Dohá Pokrok ve dvoustranných a regionálních jednáních o volném obchodu mezi EU a třetími zeměmi Další odstraňování překážek obchodu prostřednictvím Strategie přístupu na trh Rozšiřování ochrany práv k duševnímu vlastnictví Financování obchodu
2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 Přínosy obchodní politiky EU pro české podnikatele Zlepšení přístupu na trhy třetích zemí (využití Strategie pro přístup na trh, odstraňování tarifních i netarifních překážek obchodu aj.) Rozšíření možností pro exportéry Rovné podmínky pro naše podnikatele Zlepšení ochrany práv k duševnímu vlastnictví Lepší přístup k veřejným zakázkám Podpora MSP (implementace „Small Business Act“)
2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 Děkuji za pozornost Ministerstvo průmyslu a obchodu Na Františku 32, Praha 1