Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Klíčová slova: teplo, tepelná výměna, fyzikální veličina a jednotky tepla Anotace: Tento výukový materiál zpracovává téma TEPLO a vychází z učebnice Fyzika pro 8. ročník ZŠ, Prometheus Praha. Je doplněn otázkami k procvičení a textem určeným k zápisu do sešitu. Lze využít při výkladu tepla.
Teplo VY_52_INOVACE_PV14.34
V jakém smyslu užíváme slovo teplo ve fyzice? Slovo teplo užíváme v běžném životě často, ale zpravidla v jiném významu než ve fyzice. Říkáme-li, dnes je teplo, máme na mysli teplotu vzduchu. Ale ve fyzice užíváme slovo teplo ve zcela jiném významu. Slovo teplo užíváme v běžném životě často, ale zpravidla v jiném významu než ve fyzice. Říkáme-li, dnes je teplo, máme na mysli teplotu vzduchu. Ale ve fyzice užíváme slovo teplo ve zcela jiném významu. Teplo je rovno energii, kterou odevzdá nebo přijme těleso při tepelné výměně. Teplo je rovno energii, kterou odevzdá nebo přijme těleso při tepelné výměně.
Teplo jako fyzikální veličina Pro teplo jako fyzikální veličinu užíváme značku Q. Pro teplo jako fyzikální veličinu užíváme značku Q. Teplo měříme stejně jako energii v joulech. Teplo měříme stejně jako energii v joulech. Předá–li teplejší těleso chladnějšímu tělesu tepelnou výměnou energii, říkáme, že teplejší těleso odevzdalo chladnějšímu tělesu teplo. Přijme–li chladnější těleso od teplejšího tělesa tepelnou výměnou energii, říkáme, že chladnější těleso přijalo od teplejšího tělesa teplo.
Na čem závisí teplo přijaté nebo odevzdané tělesem z určité látky při tepelné výměně: Chceme-li si ohřát studenou vodu tak, aby byla vlažná, stačí ji ohřívat kratší dobu na tomtéž vařiči, než když chceme, aby byla horká….stačí tedy dodat méně tepla Chceme-li si ohřát studenou vodu tak, aby byla vlažná, stačí ji ohřívat kratší dobu na tomtéž vařiči, než když chceme, aby byla horká….stačí tedy dodat méně tepla Chceme-li si ohřát jen trochu studené vody, stačí ji ohřívat kratší dobu na tomtéž vařiči, než když chceme ohřát plný hrnec studené vody ….stačí tedy opět dodat méně tepla Chceme-li si ohřát jen trochu studené vody, stačí ji ohřívat kratší dobu na tomtéž vařiči, než když chceme ohřát plný hrnec studené vody ….stačí tedy opět dodat méně tepla Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je tedy přímo úměrné zvýšení teploty. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je tedy přímo úměrné zvýšení teploty. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa
Jednotky tepla Joule čti džaul Joule čti džaul Protože joule je malá jednotka, používá se častěji její násobek kilojoule, 1kJ = 1000J Protože joule je malá jednotka, používá se častěji její násobek kilojoule, 1kJ = 1000J Vztahy mezi jednotkami tepla: 1 J = 1000mJ 1kJ = 0,001 MJ 1 MJ = J 1mJ = 0,000001kJ
Zápis: Teplo je rovno energii, kterou při tepelné výměně odevzdá teplejší těleso chladnějšímu (nebo které přijme chladnější těleso od teplejšího). Teplo značíme Q a jeho jednotkou je joule J. Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je tedy přímo úměrné zvýšení teploty. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa. Teplo je rovno energii, kterou při tepelné výměně odevzdá teplejší těleso chladnějšímu (nebo které přijme chladnější těleso od teplejšího). Teplo značíme Q a jeho jednotkou je joule J. Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je tedy přímo úměrné zvýšení teploty. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa.
Otázky: Popiš tyto děje: a) hrníček s čajem ponořený do chladné vody odevzdá teplo 30kJ. a) hrníček s čajem ponořený do chladné vody odevzdá teplo 30kJ. b) lžíce ponořená do horkého čaje přijala teplo 6kJ. b) lžíce ponořená do horkého čaje přijala teplo 6kJ. Jak tyto děje nazýváme? Které těleso v případě a) a které v případě b) zvětšilo vnitřní energii a o jakou hodnotu? Jak tyto děje nazýváme? Které těleso v případě a) a které v případě b) zvětšilo vnitřní energii a o jakou hodnotu?
Zdroje informací: Kliparty –galerie Microsoft Office KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. FYZIKA pro 8. ročník základní školy. Praha: PROMETHEUS, ISBN
Výukový materiál vypracovala: Mgr. Karolina Hadrbolcová datum vypracování: květen 2011 ročník: 8. třída ZŠ Člověk a příroda – FYZIKA – Práce, energie, teplo - Teplo Anotace: Tento výukový materiál zpracovává téma TEPLO a vychází z učebnice Fyzika pro 8. ročník ZŠ, Prometheus Praha. Je doplněn otázkami k procvičení a textem určeným k zápisu do sešitu.