Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Advertisements

Tepelná výměna prouděním
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vnitřní energie, práce, teplo
Teplo jako fyzikální veličina
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Teplo Ing. Radek Pavela.
zpracovaný v rámci projektu
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_184_Energie AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 8.,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Mechanická práce Ludmila Ciglerová.
Síla. Měření síly. Gravitační síla.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
 Téma:  TEPLO  Pár obrázků  Studijní text  Zajímavosti z tématu  Tajenka  Slovo závěrem.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Teplo ZŠ Velké Březno.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změna teploty těles tepelnou výměnou TÉMATICKÝ.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
TEPLO.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Vytápění Teplo.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA
zpracovaný v rámci projektu
Změna vnitřní energie.
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Klíčová slova: teplo, tepelná výměna, fyzikální veličina a jednotky tepla Anotace: Tento výukový materiál zpracovává téma TEPLO a vychází z učebnice Fyzika pro 8. ročník ZŠ, Prometheus Praha. Je doplněn otázkami k procvičení a textem určeným k zápisu do sešitu. Lze využít při výkladu tepla.

Teplo VY_52_INOVACE_PV14.34

V jakém smyslu užíváme slovo teplo ve fyzice? Slovo teplo užíváme v běžném životě často, ale zpravidla v jiném významu než ve fyzice. Říkáme-li, dnes je teplo, máme na mysli teplotu vzduchu. Ale ve fyzice užíváme slovo teplo ve zcela jiném významu. Slovo teplo užíváme v běžném životě často, ale zpravidla v jiném významu než ve fyzice. Říkáme-li, dnes je teplo, máme na mysli teplotu vzduchu. Ale ve fyzice užíváme slovo teplo ve zcela jiném významu. Teplo je rovno energii, kterou odevzdá nebo přijme těleso při tepelné výměně. Teplo je rovno energii, kterou odevzdá nebo přijme těleso při tepelné výměně.

Teplo jako fyzikální veličina Pro teplo jako fyzikální veličinu užíváme značku Q. Pro teplo jako fyzikální veličinu užíváme značku Q. Teplo měříme stejně jako energii v joulech. Teplo měříme stejně jako energii v joulech. Předá–li teplejší těleso chladnějšímu tělesu tepelnou výměnou energii, říkáme, že teplejší těleso odevzdalo chladnějšímu tělesu teplo. Přijme–li chladnější těleso od teplejšího tělesa tepelnou výměnou energii, říkáme, že chladnější těleso přijalo od teplejšího tělesa teplo.

Na čem závisí teplo přijaté nebo odevzdané tělesem z určité látky při tepelné výměně: Chceme-li si ohřát studenou vodu tak, aby byla vlažná, stačí ji ohřívat kratší dobu na tomtéž vařiči, než když chceme, aby byla horká….stačí tedy dodat méně tepla Chceme-li si ohřát studenou vodu tak, aby byla vlažná, stačí ji ohřívat kratší dobu na tomtéž vařiči, než když chceme, aby byla horká….stačí tedy dodat méně tepla Chceme-li si ohřát jen trochu studené vody, stačí ji ohřívat kratší dobu na tomtéž vařiči, než když chceme ohřát plný hrnec studené vody ….stačí tedy opět dodat méně tepla Chceme-li si ohřát jen trochu studené vody, stačí ji ohřívat kratší dobu na tomtéž vařiči, než když chceme ohřát plný hrnec studené vody ….stačí tedy opět dodat méně tepla Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je tedy přímo úměrné zvýšení teploty. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je tedy přímo úměrné zvýšení teploty. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa

Jednotky tepla Joule čti džaul Joule čti džaul Protože joule je malá jednotka, používá se častěji její násobek kilojoule, 1kJ = 1000J Protože joule je malá jednotka, používá se častěji její násobek kilojoule, 1kJ = 1000J Vztahy mezi jednotkami tepla: 1 J = 1000mJ 1kJ = 0,001 MJ 1 MJ = J 1mJ = 0,000001kJ

Zápis: Teplo je rovno energii, kterou při tepelné výměně odevzdá teplejší těleso chladnějšímu (nebo které přijme chladnější těleso od teplejšího). Teplo značíme Q a jeho jednotkou je joule J. Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je tedy přímo úměrné zvýšení teploty. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa. Teplo je rovno energii, kterou při tepelné výměně odevzdá teplejší těleso chladnějšímu (nebo které přijme chladnější těleso od teplejšího). Teplo značíme Q a jeho jednotkou je joule J. Teplo přijaté tělesem o určité hmotnosti při tepelné výměně je tedy přímo úměrné zvýšení teploty. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa.

Otázky: Popiš tyto děje: a) hrníček s čajem ponořený do chladné vody odevzdá teplo 30kJ. a) hrníček s čajem ponořený do chladné vody odevzdá teplo 30kJ. b) lžíce ponořená do horkého čaje přijala teplo 6kJ. b) lžíce ponořená do horkého čaje přijala teplo 6kJ. Jak tyto děje nazýváme? Které těleso v případě a) a které v případě b) zvětšilo vnitřní energii a o jakou hodnotu? Jak tyto děje nazýváme? Které těleso v případě a) a které v případě b) zvětšilo vnitřní energii a o jakou hodnotu?

Zdroje informací: Kliparty –galerie Microsoft Office KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. FYZIKA pro 8. ročník základní školy. Praha: PROMETHEUS, ISBN

Výukový materiál vypracovala: Mgr. Karolina Hadrbolcová datum vypracování: květen 2011 ročník: 8. třída ZŠ Člověk a příroda – FYZIKA – Práce, energie, teplo - Teplo Anotace: Tento výukový materiál zpracovává téma TEPLO a vychází z učebnice Fyzika pro 8. ročník ZŠ, Prometheus Praha. Je doplněn otázkami k procvičení a textem určeným k zápisu do sešitu.