STRES & Zátěžové situace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zvládání zátěží v krizových situacích
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
Rodina.
Klinická propedeutika
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Interrupce jako trauma
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
REGULAČNÍ PROSTŘEDKY & TECHNIKY VE SPORTU
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Regulace úzkosti ve sportu
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
(Presenium) Jiří Vítovec
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
STRES Zátěžové situace STRES & Zátěžové situace. Zátěžové situace Obecně lze říci, že jde o takové situace, které vyžadují něco navíc, vyšší úsilí, které.
Definice, základní pojmy
Náročné životní situace. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Duševní HYGIENA vs. „klasická“ HYGIENA 1) Paradox – koupání a mytí rukou přijde všem normální 2) Duševní hygiena často jako nedůležitá, umělá potřeba 3)
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
MOTIVACE.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

STRES & Zátěžové situace

Zátěžové situace Obecně lze říci, že jde o takové situace, které vyžadují něco navíc, vyšší úsilí, které není standardní. Jsou to tedy situace, při nichž člověk nevystačí s navyklým vzorcem chování, musí vynaložit zvýšené úsilí, popřípadě překonat určité překážky na cestě k uskutečnění cíle.

Zátěžové situace rozlišujeme podle intenzity na: prosté - vyžadují zvýšené úsilí, ale člověk se s nimi vyrovná sám bez psychického narušení konfliktogenní - vedou k nežádoucím psychickým stavům (stres, frustrace, konflikt), nakonec se dají zvládnout patogenní - vedou k psychickým a fyzickým onemocněním

Rozlišení podle způsobu prožívání frustrace - je psychický stav vyvolaný překážkou, která stojí na cestě k cíli nebo brání (ohrožuje) uspokojení určité potřeby deprivace - je psychický stav, který vzniká, když není dlouhodobě uspokojována základní potřeba (nebo není dosaženo vytýčených cílů) konflikt - je psychický stav, kdy se jedinec ocitá ve střetu dvou nebo více protichůdných sil (např. vzájemně se vylučujících motivů, potřeb, zájmů, názorů) stres Rozdíl mezi těmito typy není absolutní, vždy záleží na subjektu, který situaci prožívá.

Stres Z biologického i psychologického hlediska = stav organismu, který je nespecifickou reakcí na jakoukoliv výraznou zátěž tělesnou či psychickou. Během stresu se spouštějí vývojově staré mechanismy původně umožňující přežití jedince za stavu fyzického ohrožení (útěk – útok). STRESOR USTRNUTÍ

Fyziologické příznaky stresu Bušení srdce Nadměrné pocení Bolest a svírání na hrudní kosti Nechutenství a plynatost Křeče v dolní části břicha Časté nucení na moč Snížení až nedostatek sexuální touhy Nepravidelnost menstruačního cyklu Svalové napětí v oblasti krku a dolní části páteře Úporné bolesti hlavy (často začínající v zátylku) Exantén (vyrážka v obličeji) Potíže v soustředění vidění na jeden bod

Psychické příznaky stresu Prudké a výrazné změny nálad Nadměrné trápení se nedůležitými věcmi Neschopnost projevit emocionální náklonnost a sympatii či empatii Nadměrné starosti o vlastní zdravotní stav a fyzický zjev Nadměrné denní snění a stažení se ze sociálního styku Nadměrné pocity únavy Snížená schopnost koncentrace Zvýšená podrážděnost a úzkostnost

Chování a jednání lidí ve stresu Nerozhodnost a do značné míry i nerozumné nářky Zvýšená absence v práci, zvýšená nemocnost, pomalé uzdravování po nemocích, nehodách a úrazech Sklon k nepozornému řízení (auta…) a zvýšená nehodovost Zhoršená kvalita práce, snaha vyhnout se úkolům, vyhýbání se odpovědnosti, častější výmluvy Zvýšený počet cigaret a zvýšená konzumace alkoholu Ztráta chuti k jídlu nebo naopak přejídání Změny v denním životním stylu a rytmu – dlouhé noční bdění a pozdní vstávání (často s velkým pocitem únavy hned po ránu)

Obecný adaptační syndrom autor Hans Selye 3 fáze - poplachová reakce - vyrovnávací fáze - fáze vyčerpání Stres není výsadou lidí, lze jej vyvolat u zvířat i u nižších živočichů nebo in vitro v buněčných kulturách.

Proces stresu v čase (Hans Selye)

EUSTRES X DISTRES Eustres – pozitivní zátěž kdy stres vede k vyšším psychickým nebo fyzickým výkonům (např. hudebníci, studenti, manažeři, sportovci…). Díky eustresu máme sice příjemné pocity, ale často zbytečně přetěžujeme organismus i když ne v takové míře jako u distresu. Distres – nadměrná, intenzivně prožívaná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění (kardiovaskulární, deprese…) či dokonce smrt. Problém většinou není v tom, že lidé sami sebe vytáčí do stavů zvýšeného emocionálního vzrušení, ale spíše v tom, že toto chování nesledují, nejsou si ho vědomi. Pak dochází k tomu, že jdou za rozumné meze a neznají míru, a škodí tak nejen sobě ale i okolí.

Stresory =  jakýkoli podnět (vnější, vnitřní), který vyvolává stresovou reakci organismu. Fyzikálně-chemické : zhoršující se životní prostředí, špatná strava, návykové látky (alkohol, nikotin, drogy), nedostatek pohybu a odpočinku, přílišná námaha, nadměrný hluk, elektromagnetické záření. Úkolové : podstata těchto stresorů je založena na tom, jak jsme schopni uspořádat a řešit různé úkoly a jak se k nim stavíme (např. pracovní, životní).

Stresory Myšlenkové : souvisí s tím, jak hodnotíme sebe, druhé lidi, svět či události, do kterých se během života dostáváme (způsob myšlení determinuje naše zdraví). Sociální : vznikají na základě kontaktů a komunikace s ostatními lidmi. Tato skupina stresorů je do jisté míry ovlivněna i stresory myšlenkovými, které mohou ovlivňovat naše hodnocení sociální reality.

Seznam stresorů Přetížení množstvím práce Časový stres Neúměrně velká odpovědnost Nevyjasnění pravomocí Vztahy mezi lidmi Nezaměstnanost Spánek Nesvoboda a pocit bezmoci Omezený prostor

Extrémní stresové situace přírodní katastrofy (povodně, požáry, zemětřesení atd.) dopravní nehody či zřícení letadel fyzické násilí (zneužívání, týrání) sexuální násilí přítomnost na místě tragédie ztráta majetku (loupež, krádež)

Stres a zdravotní stav aktivuje se sympatikus (adrenalin) → aktivace svalstva (zvýšení krevního tlaku) zvýší se srážlivost krve odkrví se kůže (chladné a opocené ruce) odkrví se útroby (stažení břišních orgánů) zrychlené dýchání proces snižování hmotnosti produkce kortizolu (Hlavní rolí kortizolu je regulace imunitní odpovědi organizmu. Svým působením imunitní odpověď snižuje.)

Faktory ovlivňující odezvu na stres Osobnost Kulturní zázemí Vrozené dispozice Minulé zkušenosti

Vulnerabilita = psychická zranitelnost Predispozice člověka k nemocem či těžkému zvládání situací. Tito lidé reagují v setkání se stresorem patologicky – ve srovnání s jinými. Vliv má genetika, osobnost.

Coping = zvládání ohrožujících faktorů Není to jednorázová reakce ale dynamický proces. Není automatické, ale vyžaduje snahu. Zvládání je snahou řídit dění = stress management. Dobrý zdravotní stav a dostatek síly, zkušenosti, pomoc okolí…

Škála stresujících životních událostí Smrt manžela nebo manželky 100 Rozvod, rozchod partnerů 73 Vězení 63 Smrt v rodině 63 Zranění nebo nemoc 53 Sňatek 50 Ztráta zaměstnání 47 Odchod do důchodu 44 Onemocnění blízké rodiny 44 Těhotenství 40

Škála stresujících životních událostí Sexuální problémy 39 Přírůstek do rodiny 39 Zvykání si v nové práci 39 Změna finanční situace 38 Smrt blízkého přítele 37 Změna v povolání 36 Častější manželské hádky 35 Velká půjčka 31 Zrušení půjčky 30 Potíže s tchýní nebo tchánem 29

Škála stresujících životních událostí Změna pracovních povinností 29 Dítě opouštějící domov 29 Osobní úspěch 28 Partner začne – přestane pracovat 26 Začátek nebo konec školy 26 Změna životních podmínek 25 Změna v osobních zvycích 24 Potíže s nadřízenými 23 Změna bydliště 20 Změna pracovní doby 20 Změna školy 20

Škála stresujících životních událostí Změna v rekreaci 19 Změna v náboženském životě 19 Změna ve společenském životě 18 Malá půjčka z banky 17 Změna v rutině spánku 16 Změna v rodinných vztazích 15 Změna stravy (dieta, nová jídelna) 15 Prázdniny 13 Vánoce 12 Malé porušení zákona 11

Pomáhající profese běžně 200 bodů za rok ! Hodnocení 300 b za poslední rok = vysoké riziko 50-80% riziko zdravotních komplikací 150-299 b = středně vysoké riziko 30-50% riziko zdravotních komplikací méně než 150 bodů = nízké riziko méně než 30% riziko zdravotních komplikací Pomáhající profese běžně 200 bodů za rok !

Prevence stresu Dopady stresu lze zmírnit: volbou únosné míry zátěže správnou životosprávou pozitivním myšlením pravidelným pohybem - sport dostatkem odpočinku pěstováním koníčků udržováním dobrých mezilidských vztahů pojmenováním stresorů a vyhýbáním se jim (je-li to možné)

Desatero odbourávající stres 1. Mluvte o potížích. (Na situaci se pak budete dívat objektivněji.) 2. Dělejte si radost. (Alespoň jednou denně.) 3. Uvolněte se smíchem. 4. Cvičte. (Spalte energii vytvořenou stresem.) 5. Řekněte ne. (Naučte se asertivnímu chování.) 6. Buďte tvořiví. (Najděte si nové podnětné zájmy.) 7. Buďte realističtí. (Přijměte se. Poučte se svými chybami.) 8. Plánujte si čas a stanovte si priority. (Neberte si toho příliš.) 9. Buďte optimističtí. (To, co podnikáte, vás opravdu těší.) 10. Buďte k sobě laskaví. (Dopřejte si fyzickou i emocionální pomoc. Mějte se rádi.)

Syndrom vyhoření (burn-out) jedná se o psychický stav, prožitek vyčerpání vyskytuje se zvláště u profesí obsahujících práci s lidmi nebo alespoň kontakt s lidmi a závislost na jejich hodnocení tvoří ho řada symptomů především v oblasti psychické, částečně i fyzické a sociální klíčovou složkou syndromu je emoční vyčerpanost, kognitivní vyčerpání a „opotřebení“ a často i celková únava všechny hlavní složky burn-out syndromu vycházejí z chronického stresu

Profese ohrožené vyhořením lékaři zdravotní sestry další zdravotní pracovníci (ošetřovatelky, laborantky atd.) psychologové a psychoterapeuti sociální pracovníci ve všech oborech učitelé duchovní a řádové sestry

Profese ohrožené vyhořením dispečeři úředníci v bankách a úřadech, orgánech státní správy profesionální funkcionáři, politici, manažeři právníci pracovníci věznic policisté poradci a informátoři

Příčiny, které spočívají v jedinci negativní myšlení člověk nenalézá nebo ztrácí v každodenní práci smysl neúčinné strategie zvládání stresu (např. neúčinné hospodaření s časem) nedostatek odolnosti vůči stresu daný konstitučně a temperamentově nezdravý způsob života

Proces vyhoření vyhoření apatie frustrace stagnace nadšení Fáze nadšení, kdy pracující zpočátku překypuje elánem a energií. Je ochoten pro svoji novou práci mnoho obětovat. V práci nachází uspokojení a naplnění, a proto tedy zapomíná na své koníčky a volnočasové aktivity. Fáze stagnace, která je typická tím, že počáteční nadšení opadá a jedinec začíná zjišťovat, že ne vše je tak ideální, jak si původně myslel. V této fázi se také objevuje potřeba vykonávat volnočasové aktivity. Fáze frustrace nastává ve chvíli, kdy jedinec začne pochybovat nad smyslem své práce. Tyto pochybnosti jsou nejčastěji založeny na špatných zkušenostech s nespolupracujícím klientem nebo nadřízenými. Fáze apatie přichází po delší době frustrace a je přirozeným východiskem z pocitu frustrace. Pracující již vykonává pouze nejnutnější povinnosti a svoje zaměstnání považuje za pouhý přísun peněz pro obživu. Fáze vyhoření je posledním stádiem a u pracujícího jsou již viditelné příznaky syndromu vyhoření. Je to období emocionálního i tělesného vyčerpání.

Prevence vyhoření Snižovat příliš vysoké nároky Naučit se říkat ne Stanovit si priority Dělat přestávky Zacházet rozumně se svým časem Vyjadřovat otevřeně svoje pocity Vyvarovat se negativního myšlení Doplňovat energii Zajímat se o své zdraví Využívat nabídek pomoci