Alternativní zdroje energie - Budoucnost naší planety

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BIOMASA-BIOPLYN Úvod 1. Obnovitelné zdroje jsou takové, které se v přírodě obnovují (rostou) např. stromy a můžeme je používat stále, protože je nemůžeme.
Advertisements

Hrátky s elektřinou Vypracovala: Anna Doležalová Datum:
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Z obnovitelných zdrojů
Fyzika Ekologie ©2008 (PowerPoint) Petra Křenová, Jirka Juřena a Lukáš Gottwald™
ELEKTRÁRNY.
Výroba a distribuce elektrické energie
Rozvodná elektrická síť
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Přečerpávací elektrárna
Autor: Petr Melicherík Spoluautoři: Iveta Suchá
Anna Šimonová. Těžba uhlí již od r Vyrábí zhruba polovinu celkové elektrické energie na území ČR Staré technologie – vysoké procento znečišťování.
Jaderná energie Výroba paliv a energie.
Sluneční elektrárna.
ALTERNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE
Výroba a rozvod elektrické energie
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
technologie využití biomasy
Sub-projekt BRIE Potštát 12. října Praktické využití obnovitelných zdrojů energie v rodinných domech Ing. Libor Lenža Regionální energetické centrum,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NázevVýroba elektřiny Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí AnotacePrezentace na téma výroby elektřiny, obsahuje otázky.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
BIOMASA Dne Jaromír Jaroš 2L.
Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Martin VRZALA. * Energetika * Primární energetické zdroje * Obnovitelné energetické zdroje.
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Energetika.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výukový.
Společenské a hospodářské prostředí
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_352
Výroba elektrické energie Druhy elektráren Připraveno s využitím materiálů společnosti ČEZ určených pro školy.
Zdroje energie v ČR a koncepce energetiky do budoucnosti Vypracoval: Michal Zelenský.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Odvětví průmyslu Česka
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Výroba elektrické energie
Využití energie Slunce
Výroba elektrické energie - obecná část
Výroba elektrické energie Vzrůstající spotřeba energie klade nároky nejen na zvyšování efektivity její výroby, ale také na hledání stále nových zdrojů.
Jaderná elektrárna.
Těžký průmysl Energetika.
Obnovitelné zdroje energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Autor – Vlastimil Knotek Závěrečná práce.  Elektrická energie je schopnost elektromagnetického pole konat elektrickou práci. Čím větší energii má elektromagnetické.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
Elektrárny VY_32_INOVACE_2A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Richard Dlouhý. Druhy elektráren  Vodní  Solární  Jaderná  Větrná  Tepelná  Geotermální Tyto elektrárny vytvářejí elektrickou energii.
Elektrárny Zbožíznalství 1. ročník Elektrárny - rozeznáváme: 1. tepelné elektrárny 2. vodní elektrárny 3. jaderné elektrárny.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie III. Alternativní zdroje 2/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_ CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova listopad ročník Hra je určena pro pochopení významu, využití.
Litoměřice 20. října 2016 Energeticky soběstačné obce.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST BIOLOGIE A EKOLOGIE - PRŮŘEZOVÉ TÉMA
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Jaderné reakce Při jaderných reakcích se mohou přeměňovat jádra jednoho nuklidu na jádra jiných nuklidů. Přitom zůstává elektrický náboj i počet nukleonů.
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Obnovitelné zdroje energie a blízká budoucnost
Výroba elektrické energie - obecná část
Transkript prezentace:

Alternativní zdroje energie - Budoucnost naší planety

Proč používat alternativní zdroje energie? -jejich používáním se šetří zásoby fosilních paliv předpoklady: ropa 40 – 45 let zemní plyn 60 – 70 let uhlí 200 – 250 let -neznečišťují životní prostředí -použitím vhodných zdrojů lze snížit náklady na spotřebu

Zdroje alternativní energie Alternativní energii lze získávat z těchto zdrojů: Voda, sluneční záření, vítr, geotermální teplo, teplo z okolního prostředí, biomasa Jaderná a fuzní energie Energie Vakua?

Voda Akumulační elektrárny (přehrady) -výstavba technicky složitá mají více využití: zdroj vody, rekreační oblast Přečerpávací elektrárny -energetický výtěžek 20% využití pro pokrytí špiček Přílivové elektrárny -s reverzními turbínami přerušovaná činnost podle přílivu a odlivu

Vlnové elektrárny -využívají energii vln a pohybu vodní masy v oceánech odhadovaná energie ve světových oceánech: 342mil MJ návrhy využití energie: -projekt Ploeg: síť plováků přenášející energii pohybovou pomocí hydrauliky na generátor DAM-Atol: umělý ostrov s přehradou výkon až 2MW -testovací elektrárna Kalimai: podobna cisternové lodi délka: 80 metrů, šířka: 12 metrů, výkon: 200KW

Energie slunečního záření Solární kolektory: Přímá přeměna: -fotovoltaický jev materiály: monokrystal křemíku polikrystalický materiál Nepřímá přeměna: -sheebeckův jev Palivové články -chemické získávání energie rozklad vody na vodík a kyslík možnost skladovat a převážet

Sluneční tepelné elektrárny -princip jako u tepelné elektrárny Řešení energetické otázky(?): -pokrýt Saharu 1/50 slunečními kolektory výkon: 10 teraW -dostatek pro celý svět přímou přeměnou (dodávka přeš Gibraltar) palivové články (doprava plynů potrubím)

Větrné elektrárny - V ČR výkon: 75KW až 1,5MW většina vhodných míst CHKO - V Dánsku vítr 300 dnů v roce instalováno přes 3000 agregátů, 7% světového výkonu - nedostatky: vysoké pořizovací náklady vliv na životní prostředí: hluk, vliv na ptactvo pro větší výkony nutno budovat větrné farmy: 1000MW – 3500km2 - světový výkon větrných agregátů: 50 000MW větší plocha než by byla potřebná pro solární elektrárny

Geotermální energie - k výrobě elektřiny je využíváno tepelné energie z nitra země buď se využívají přímo horké gejzíry nebo se navrtávají teplovodní vrty - bez jakéhokoli odpadu a vlivu na životní prostředí - výstavba 5x dražší než jaderná elektrárna - celkový světový výkon – 8000MW

Tepelná čerpadla, elektrárny OTEC -akumulují v sobě teplo z okolního prostředí a předávají ho cíleně pro ohřev vody nebo topení princip: chladnička možnost reverzního chodu Elektrárna OTEC: -pracuje na principu využití rozdílných teplot oceánu při hladině a v hlubinách miniOTEC: 50kW OTEC2: 1MW

Biomasa - Biomasa: hmota organického původu nejčastěji dřevo, dřevěný odpad nebo exkrementy suchá - dřevo, dřevěný odpad zpracování: termochemická přeměna, spalování, zplynování a pyrolíza mokrá - exkrementy zpracování: biochemická přeměna mechanicko-chemická přeměna

Spalování a zplynování biomasy: - ze suché biomasy se působením vysoké teploty uvolňuje dřevoplyn - podmínkou pro největší zužitkování je dokonalé spalování Fermentace biomasy: - fermentací roztoku cukrů se získává ethanol (palivo pro spalovací motory) vhodné materiály: cukrová řepa, řepka olejka, ovoce, brambory, zelenina, celulóza z 1kg cukru – 0,652 l ethanolu

Bioplyn: - vzniká při rozkladu organických látek v uzavřeném prostoru bez přístupu kyslíku Bionafta: - výroba z řepky olejky – náhrada za klasickou naftu NOx,CO2: - dřevo, sláma: při dokonalém spalování je bionafta hned po vodíku nejekologičtější ze dřeva vzniká pouze NOX slámy vzniká 0,01% CO2 (uhlí 2%)

Inteligentní dům Co je to inteligentní dům? -označení pro dům s centrálním řídícím systémem na který jsou připojeny alternativní zdroje energie základní řídící jednotka obstarává připojení aktuálně nejefektivnějšího zdroje energie výhody: šetří kapsu i přírodu snižuje náklady na energie až 70% údaje z řídící jednotky lze ukládat a průběžně vyhodnocovat dotace od státu: zemní čerpadlo 30% sluneční kolektory 50%

Jaderná energie - z klasického pohledu není obnovitelným zdrojem, avšak při recyklaci vyhořelého paliva se tím to zdrojem stává recyklace paliva : drahá a náročná z 1 tuny radioaktivního odpadu 115 litrů vysoce aktivního odpadu (zalívá se do skla) návrhy nových reaktorů: reaktory s rychlými neutrony(7x větší využití energie) reaktory s podkrytickým množstvím paliva

Termojaderná reakce - proces při němž se jádra lehkých atomů slučují a vznikají těžší prvky - úbytkem hmotnosti vzniká kinetická energie podle Einsteinovi rovnice E=mc2 - pro udržení reakce je nutno splnit jistá kriteria: dostatečně vysoká teplota minimální kritické množství molekul pro reakci lze použít různých paliv: D – T D – D p – B11

Energie vakua - možnosti využití zatím neznámy - poznatky o existenci temné hmoty již 1933 potvrzeno z měření rudého posunu a rotačních charakteristik spirálových galaxii odhadováno že vesmír tvoří z 70% temná energie (energie vakua) - možnosti využití zatím neznámy

Závěrečné slovo - využívání alternativních zdrojů nezbytné - 100% pokrytí energetických požadavků obnovitelnými zdroji téměř nereálné  nutnost využívaní nukleární nebo fůzní energie - stát a evropská unie přispívají na projekty zaměřené na využívání alternativních zdrojů energie

Děkuji za pozornost Použité zdroje: www.alternativni-zdroje.cz www.ateko.cz www.solary.cz energie-z-fuze.navajo.cz cs.wikipedia.org/wiki/Vesm%C3%ADr cs.wikipedia.org/wiki/Termonukle%C3%A1rn%C3%AD_reakce vypracoval:Jakub Herbrych