Komunikace s operátorem zásady realizace Navrhování měřicích a řídicích systémů
Grafika displeje Komunikace s operátorem – Human Machine Interface (HMI) pozadí – statické objekty popředí – dynamické objekty objekty v popředí pro příkazy navigace, vstup hodnot číselně, graficky (př. změna horní meze alarmu za chodu) ukazování hodnot číselně, graficky, stavu systému, alarmů, textů, trendů
Příklad 1: Technologické schéma Displej pro řízení kvašení piva v CK tanku
Příklad 2: Technologické schéma Displej pro řízení sanitace CK tanku
Hlavní pravidla realizace HMI je operátorovo okno do procesu (zobrazuje jen ty informace, které potřebuje) Návrh tak, aby operátor nemohl způsobit poruchu nějakou jednoduchou akcí (akce vždy na dva kroky – vyskakovací okno) Dobré uspořádání informací ne často přepínat obrazovky ne přeplněné displeje – nutná orientace na první pohled
Příklad 3: Akce operátora Vyskakovací okno pro potvrzení akce ventil je nyní zavřen otevřít zavřít návrat
Hlavní pravidla realizace 2 Barevný plán dopředu připravit Základní schéma uměřené, mírné Používat hodně odstínů šedé + matné barvy Před animací by žádný objekt neměl být výrazně jasnější než ostatní Při animaci normální podmínky matně, jasně červená, žlutá a zelená rezervována jen pro nenormální stavy Nenormální stavy dobře viditelné i z dálky
Hlavní pravidla realizace 3 Každý displej jen jedno centrální schéma přehledový – obecný stav systému a navigace Typy oken Přehledové Technologické schéma Trendové reálného času, historické Alarmové parametrové
Příklad 4: přehledový displej
Odstrašující příklad 5: Tento displej nevyhovuje zásadám tvorby uživatelských displejů Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti