ERICH MARIA REMARQUE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světová literatura po 1. svět. válce
Advertisements

Anna Franková Anna Franková byla židovská dívka, která formou deníku zaznamenávala osudy vlastní rodiny, pronásledované za 2. světové války nacisty. Narodila.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Erich Maria Remarque
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _15_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_31-17 Česká próza po r Ota Pavel.
Adolf Hitler Způsobil smrt milionů.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Henri Barbusse Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Světová próza v 1. polovině 20. století
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
JAMES JOYCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
RUDYARD KIPLING Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HENRY MILLER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Guy de Maupassant
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Meziválečná literatura
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
ERICH MARIA REMARQUE NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Německá próza mezi válkami
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

ERICH MARIA REMARQUE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

ERICH MARIA REMARQUE (1898–1970) německý prozaik narodil se v Osnabrücku v rodině knihaře v 18 letech nastoupil na frontu jako dobrovolník, byl raněn a po 1. světové válce prošel řadou povolání (účetní, obchodní cestující, učitel, varhaník, prodejce náhrobků, automobilový závodník, novinář) cestoval po Evropě a počátkem 30. let se usadil ve Švýcarsku

když se v Německu chopili moci nacisté, začali veřejně pálit jeho knihy – v r emigroval do USA 2. světovou válku strávil v USA, po jejím skončení se vrátil do Švýcarska, střídavě žil i v USA Pálení nepohodlných knih nacisty

Tvorba: hlavním tématem se staly osudy vojáků a válečných veteránů 1. světové války, zabýval se i osudy emigrantů, kteří se marně snažili najít své místo v novém prostředí inspiroval se vlastní zkušeností, jeho hrdinové mají spoustu autobiografických rysů humanistický, antimilitaristický a antifašistický postoj napsal romány Na západní frontě klid, Cesta zpátky, Tři kamarádi, Vítězný oblouk, Jiskra života, Čas žít, čas umírat, Černý obelisk, Miluj bližního svého, Nebe nezná vyvolených nebo Noc v Lisabonu má blízko ke ztracené generaci: „Nejsme dobří k ničemu. Válka nás pro všechno dobré zkazila… Jsme opuštění, jak děti a zkušení jak staří lidé. Jsme suroví a smutní a povrchní, myslím, že jsme ztraceni.“

Na západní frontě klid motto: „Tato kniha nemá být ani obžalobou, ani vyznáním. Má být toliko pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům.“ po vydání románu okamžitý úspěch, kniha přeložena do více než 12 jazyků, nejčtenější kniha 1. pol. 20. stol. protiválečný román – popisuje krutou válečnou realitu, neukazuje hrdinské činy, ale utrpení vojáků a nesmyslnost války Hlavní téma vypravěč Pavel Bäumer i jeho spolužáci z gymnázia nastoupili díky agitaci svého profesora na frontu jako dobrovolníci po krátkém výcviku plném šikanování jsou nepřipravení mladíci posláni do války a postupně v ní umírají, včetně hlavního hrdiny a vypravěče

příběh začíná ve chvíli, kdy hlavní hrdina odpočívá za frontou poté, co polovina pluku zahynula při jednom z pokusů o její prolomení děj je sestaven z jednotlivých epizod – Pavlových vzpomínek a zážitků (minulost se prolíná se současností) – postupně nás seznamuje se svými kamarády, s realitou života v zákopech (hlavní je najíst se, vyspat se a přežít další útok) otupělí vojáci vystavení soustavnému stresu vnímají své přežití jako dočasný odklad smrti, která neustále přichází v mnoha děsivých podobách (strach, plynové útoky, bombardování + hlad, špína, zima) válka poznamenává i psychiku vojáků – když Pavel dostane propustku a jede na dva týdny domů, nedokáže už žít ani komunikovat jako předtím a raději spěchá zpátky za kamarády na frontu

ukázka – čítanka (P) s. 21, čítanka (K) s. 150 román je psaný v ich-formě – neosobní zdrženlivý styl vypravěče – líčí válečné hrůzy, ale pokouší se od nich udržet emocionální odstup pouze v posledním odstavci je užita er-forma: Padl v září 1918, jednoho dne, kdy po celé frontě bylo tak pokojně a tiše, že se zpráva z bojiště omezila na jedinou větu: Na západní frontě klid… Padl kupředu a ležel na zemi, jako by spal. Když ho obrátili, viděli, že se asi dlouho netrápil: – obličej měl tak klidný výraz, jako by byl téměř spokojen, že to tak skončilo. román má znaky reportážní a věcně dokumentaristické prózy, ale jsou v něm i živá a barvitě stylizovaná dějová vypravování

Charakteristika hlavní postavy Pavel Bäumer – mladý student, nezkušený, vlastenecky nadšený – dobrovolně vstupuje do armády, s krutou realitou války se postupně mění jeho hodnoty, ztrácí své kamarády, učí nově příchozí vojáky, jak co nejdéle přežít a co je pro to nejdůležitější Hlavní myšlenka autor zobrazuje zklamání a znechucení mladé generace, která prošla válkou upozorňuje na to, jak válka mění lidské hodnoty (nejdůležitější je jídlo, spánek, možnost přežít), jak způsobuje naprostý úpadek lidství (ostatní hodnoty jsou nevýznamné) velký význam má přátelství, soudržnost v nebezpečí

Cesta zpátky volně navazuje na předchozí román vypráví příběh vojáků (členů Bäumerovy jednotky), kteří se po čtyřech letech prožitých v zákopech vracejí do rodného města a pokoušejí se znovu začlenit do společnosti nedaří se jim to, protože se změnili, válka je psychicky poznamenala, vzpomínky na ni se stále vracejí doma se k nim chovají jinak, nedokáží pochopit, čím prošli – ve válce si byli všichni rovni, tady se znovu odlišují chudí a bohatí, nemohou sehnat práci, manželky je opustily, všude je nedostatek, bída, černý obchod – někteří z bývalých vojáků končí sebevraždou autor uvažuje o smyslu války – jaký měla význam, když vše zničila – spousta obětí a ti, co přežili, nedokázali znovu normálně žít

Tři kamarádi Německo před nástupem Hitlera k moci o lidech, kteří prošli 1. sv. válkou jako vojáci i civilisté – jejich život byl touto zkušeností poznamenán příběh o přátelství Otty, Robbyho a Gottfrieda, které jim pomáhá přestát nestabilní poválečná léta beznaděje vrcholící světovou hospodářskou krizí i boji mezi levicovými a pravicovými radikály před nástupem nacistů k moci vypravěčem je Robby – po válce začali společně podnikat – měli autoopravnu, Otto občas závodil – ale nepociťovali žádnou radost ze života, byli vnitřně prázdní seznámili se s Patricií – jejich život znovu dostal smysl přátelství mezi ní a Robbym přerostlo v lásku – ale Pat byla nemocná (tuberkulóza) – všichni jí sehnali peníze, aby mohla odjet do sanatoria

narůstalo nacionalistické hnutí – Gottfried byl při pouličních nepokojích zastřelen fašistickými mladíky Robby odjel za Pat a prožil s ní poslední chvíle, než zemřela – život pro něj a pro Otta opět ztratil smysl autor varuje před fanatismem a fašismem – odsuzuje válku a násilí – ještě nezmizely následky 1. sv. války a lidé se ženou do nové záhuby proti tomu vyzdvihuje přátelství a lásku – lidé si uvědomují křehkost života a blízkou smrt – snaží se využít každou chvíli

Miluj bližního svého o lhostejnosti a bezcitných vztazích mezi lidmi německá rodina před 2. sv. válkou se rozpadla – otec byl Žid – se synem byli vyhoštěni – nikde je nechtěli nechat Vítězný oblouk autobiografický román – příběh německého emigranta, lékaře, v Paříži před 2. sv. válkou musí se skrývat, je bez dokladů, tajně vykonává lékařskou praxi a čeká na příležitost, aby se pomstil nacistovi, který způsobil smrt jeho bývalé milenky nakonec se mu to povede, ale jeho přítelkyně umírá a Francie vyhlašuje mobilizaci – válka se blíží

Jiskra života příběh z koncentračního tábora na konci 2. světové války hlavním hrdinou je novinář, vězeň č. 509, který se snaží s dalšími vězni dožít konce války mezi vězni je solidarita, pomoc = jiskra života proti sobě stojí dva odlišné světy:  vězni = zbídačená stvoření – ztratili svou osobnost, všichni jsou jen vězeňskými čísly – z jejich vědomí jsou vymazány všechny city, starají se jen o základní potřebu (trochu se najíst) a snaží se přežít z hodiny na hodinu  svět esesáckých dozorců = nástroje zla – s koncem války se jejich brutalita zvyšuje (nechtějí za sebou nechat žádné stopy) – nemají žádné svědomí, odmítají zodpovědnost za spáchané zločiny, jen plnili svou povinnost a jednali podle rozkazu

Nebe nezná vyvolených odehrává se po skončení 2. světové války – příběh automobilového závodníka a nevyléčitelně nemocné dívky (tuberkulóza) seznámí se spolu v sanatoriu, zamilují se do sebe – ona s ním odjíždí (nechce pomalu čekat na smrt) – doprovází ho na závodech, kde on havaruje a zemře, zanedlouho umírá i dívka autor chce probudit lásku k bližnímu, ukázat, že si máme vážit života a prožít ho naplno, máme se radovat z maličkostí a všedních věcí

Erich Maria Remarque Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz