PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN 1211-4669 Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Geny a osobnost Dean Hamer/Peter Copeland
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Šikana v České republice
Program BeatBullying: Bojuj proti šikaně!. Projekt BeatBullying je spolufinancován Evropskou komisí a programem Daphne. Veškerý obsah tohoto materiálu.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Sociální patologie SCPT SCPA
Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 1, s.58–65 ISSN
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rozdíly mezi osobnostmi
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Zvládnu i náročné životní situace I.
domácí psi využívají lidi jako nástroje.
Všeobecná deklarace lidských práv
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
TRESTNÍ PRÁVO Objekt trestného činu Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Erich Fromm Pavla Jiráková C4A.
Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Stanislav Bendl (PdO 1/2001).  Aktuálnost tématu manipulace a kritického myšlení (média, sekty, politika, obchod)  Stoupající brutalita pachatelů trestných.
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Věda a výzkum ● Výzkum populací (epidemiologický) ● Výzkum na člověku (klinický)  Terapeutický  Neterapeutický ● Výzkum na lidských tkáních ● Výzkum.
Didaktická část diplomové práce
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Sociální patologie SCPT SCPA
Problémový žák Biologie a chemie se zaměřením na vzdělávání
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
E RICH F ROMM KOŘENY ZLA V ČLOVĚKU. E RICH F ROMM * 23. března 1900 (Frankfurt nad Mohanem) † 18. března 1980 psycholog, filosof, vysokoškolský pedagog,
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Občanská práva a povinnosti
Prevence sociálně patologických jevů
Holocaust – proč se lidé dopouštěli zlých věcí?
Experimentální studie poslušnosti
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Občanská práva a povinnosti
PROFESE UČITELE Radek Šír.
O agresi Mgr. Denisa Denglerová
MOTIVACE.
Sociální psychologie II
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Informační sociální vliv: (informational social influence) Potřeba vědět, co je „správně“ Plochová Barbora(182485)
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
PRÁVO, PRÁVNÍ NAUKA - úvod
Známé i neznámé experimenty v sociální psychologii
Pedagog.
Transkript prezentace:

PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN Autor: PaeDr. Stanislav Bendl, Ph.D. Vypracovala: Pavla Koňaříková

Stanley Milgram ( – New York ) byl americký sociální experimentální psycholog, který se proslavil hlavně dvěma originálními experimenty o lidské společnosti. Stanley Milgram ( – New York ) byl americký sociální experimentální psycholog, který se proslavil hlavně dvěma originálními experimenty o lidské společnosti. K prvnímu pokusu Milgrama inspiroval proces s nacistickým zločincem Eichmannem: co všechno jsou lidé ochotni udělat, když jim to nařídí autorita? K prvnímu pokusu Milgrama inspiroval proces s nacistickým zločincem Eichmannem: co všechno jsou lidé ochotni udělat, když jim to nařídí autorita? V roce 1964 provedl MILGRAM slavný experiment. Výzkum byl prezentován jako testování paměti a výzkum učení. Zúčastnilo se 40 dobrovolníků, mužů ve věku 20 – 50 let, kteří si vylosovali roli učitele a žáka. V roce 1964 provedl MILGRAM slavný experiment. Výzkum byl prezentován jako testování paměti a výzkum učení. Zúčastnilo se 40 dobrovolníků, mužů ve věku 20 – 50 let, kteří si vylosovali roli učitele a žáka.

Erich Fromm (1900 – 1980) vyrůstal v ortodoxní židovské rodině. Jako mladý chlapec pocítil osten antisemitských postojů, převládajících mezi Němci různých křesťanských vyznání, a také nesnášenlivost Židů. Fromm byl sociologem, historikem, filozofem a psychologem Dělí lidskou agresi na benigní a maligní: Benigní agrese je biologicky adaptivní a životu sloužící. Je to reakce na ohrožení životních zájmů, je fylogeneticky programovaná, je společná zvířatům a lidem Maligní agrese je biologicky neadaptivní. Je to krutost a destruktivita

SOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ EXPERIMENT První objev se týká síly sklonu k poslušnosti Osoby testované měli za úkol ublížit jiné osobě proti její vůli Několik testovaných opouští zásadu morálního chování a poslouchají instrukce autority, která nemá žádnou zvláštní moc Druhý objev se vztahuje k nepředpokládanému efektu Pokusná osoba ukončí své konání v průběhu pokusu Pokračuje podle svého vlastního svědomí

Cílem (údajným) testu: dosažení pokroku ve znalostech o učení a paměti! Pokusné osoby mohli kdykoli experiment přerušit, aniž by následoval trest Vysokou poslušnost lze přisuzovat prostředí, ve kterém se experiment konal (Yelská univerzita) Psycholog byl dostatečnou autoritou Učitel žáka neviděl, pouze slyšel. Učitel žáka neviděl, pouze slyšel. Učitel měl před sebou 30 spínačů od 15 do 450 Voltů. Učitel měl před sebou 30 spínačů od 15 do 450 Voltů. Učitel dostal instrukci při chybě udělit šok, při další vždy o stupeň vyšší Učitel dostal instrukci při chybě udělit šok, při další vždy o stupeň vyšší

Některé obměny podmínek v Milgramově výzkumu Experimentální situace Respondenti, kteří uposlechli až do konce Oběť po celou dobu nevydává žádný zvuk Při 300V oběť buší na stěnu Oběť je v téže místnosti Pokus se provádí v kancelářské budově v centru města Učitel silou přidržuje ruku oběti na elektrodě Experimentátor dává příkazy po telefonu Experimentátor nedává žádné příkazy: učitel má možnost svobodně zvolit sílu šoku Experimentátor je zřejmě běžným občanem 100%65%40%48%30%20,5%2,5%20%

Výsledky USA 35% (14) v určitém bodě vypovědělo poslušnost 35% (14) v určitém bodě vypovědělo poslušnost 65% (26) osob se nechalo autoritou podnítit k tomu, aby se chovaly slepě a krutě 65% (26) osob se nechalo autoritou podnítit k tomu, aby se chovaly slepě a krutě Ammán, Jordánsko Ammán, Jordánsko 80% poslušnosti Austrálie Austrálie50%

Závěr Migramovy testy nevysvětlují, proč někdo odmítl týrat jiného. Nepoložil si „pedagogickou“ otázku, proč se někdo nepodřídí takovéto autoritě. Migramovy testy nevysvětlují, proč někdo odmítl týrat jiného. Nepoložil si „pedagogickou“ otázku, proč se někdo nepodřídí takovéto autoritě. Je to pouze otázka svobody vůle, přijmutí odpovědnosti za vlastní činy, otázka kritického myšlení? Je to pouze otázka svobody vůle, přijmutí odpovědnosti za vlastní činy, otázka kritického myšlení?

Děkuji za pozornost