Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 19Číslo DUM 04 Předmět Matematika Tematický okruh Matematika 1. ročník Název materiálu Zlomky 1. část Autor Ing. Miluše Nováková Datum tvorby únor 2013Ročník první Anotace Prezentace slouží studentům k zopakování zlomků. Věnuje se definici zlomku a jeho částí a výpočtu zlomků ve slovních úlohách. Metodický pokyn Studenti se seznámí s pojmem zlomku, řešením příkladů a poté samostatně řeší slovní úlohy. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Zlomky 1. část
Vlastnosti zlomků Pomocí zlomků vyjadřujeme určitou část z celku Zápis zlomku: Čitatel zlomku Zlomková čára Jmenovatel zlomku
Čitatel a jmenovatel zlomku Jmenovatel nám říká, na kolik stejných částí jsme celek rozdělili Čitatel nám říká, kolik v daném případě těchto částí uvažujeme
Definice zlomku Celé číslo Přirozené číslo
Nula ve zlomku V čitateli nula být může: Ve jmenovateli nula být nesmí:
Vlastní a nevlastní zlomky Vlastní zlomky jsou menší než 1 Nevlastní zlomky jsou větší než 1
Zlomky ve slovních úlohách 1. Zedník obložil 2/3 podlahy dlaždicemi. Kolik dlaždic ještě musí položit, potřebuje-li na celou podlahu 81 dlaždic? Řešení: 2/3 z 81 má hotovo 81*2/3= =27 dlaždic zbývá
Příklady k samostatnému řešení: 1. Závodník uběhl 6 kol, do cíle mu zbývá 5 kol. Vyjádřete zlomkem jakou část trati již uběhl. 2. Kolik metrů jsou 2/5 z kilometru? 3. V knihkupectví mají 600 knih. Prodají 5/12. Kolik knih zbyde? 4. Autobus vyjel v 10 h 34 min,do cíle přijel v 11 h 20min. Jakou část cesty měl za sebou v 11 hodin (jede stejnou rychlostí)? 5. Hřiště má šířku 9 m. Kolik je to kroků dlouhých ¾ m?
Výsledky =11, 6/11 uběhl 2. 2*1000:5=4000g *5:12=250, =350 knih 4. celkem jede 46 min, ujel 26 min, 26/46=13/ : ¾= 12 kroků