Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Autor výukového materiálu:
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
TÉMATICKÁ OBLAST:Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu:
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1.
Tematická oblast: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
DÝCHACÍ SYSTÉM.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
3. Plíce.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Prezentace – výklad učiva
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_1.7 Tematická oblast: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Dýchací soustava Typ: DUM - kombinovaný Předmět: TVZ Ročník: 2. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Šárka Dohnalová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: listopad 2012

Metodický list Materiál je určen pro 1. ročník čtyřletého studia a 2. ročník šestiletého studia. Učitel a studenti donesou do výuky stopky. Vyučující pomocí prezentace probere učivo o dýchací soustavě, zaměří se na funkci a stavbu dýchací soustavy. Připomene nemoci a význam pohybových aktivit na zlepšování dýchání při zátěžových činnostech. Prakticky si vzájemně otestují své apnoe.

DÝCHACÍ SOUSTAVA

Funkce dýchací soustavy Zabezpečuje výměnu plynů mezi vnějším prostředím a člověkem. Vdechujeme kyslík. Vydechujeme oxid uhličitý. Dýchací plyny jsou přenášeny krví.

Stavba dýchací soustavy. Horní cesty dýchací jsou: nosní dutina, nosohltan, hltan. Dolní cesty dýchací jsou: hrtan, průdušnice, průdušky, průdušinky. Dýchacím orgánem jsou: plíce. Na povrchu plic je: poplicnice, pohrudnice. Dýchací svaly jsou: bránice, mezižeberní a břišní svaly.

Nemoci dýchací soustavy. Chřipka – virové onemocnění dýchacích cest. Pneumonie – zápal plic. Astma – zúžení dýchacích cest. Tuberkulóza – rozpad plícních sklípků. Kouření – škodí dýchací, cévní soustavě. Příčina rakoviny plic, bronchitidy.

Urči si své apnoe. Jak na to? Apnotická pauza Dýchací pohyby jsou automatické a rytmické bez účasti vůle.Na krátkou dobu lze dýchání zastavit = apnoe.Při zadrženém dýchání po vdechu = apnotická pauza inspirační naměříme u mužů délku pauzy 50/60 s, u žen 40/50 s.Zadrží-li se dýchání na vrcholu výdechu = apnotická pauza expirační naměříme u mužů délku pauzy 60/40 s, u žen 25/35 s. Sportovci, zvlášť vytrvalci mají AP delší až o 100%.Vyšetřovaná osoba před zadržením dechu 2x vydechne a vdechne. AP expirační: AP inspirační:

Citace zdrojů. Obrázek č.1 – dýchací soustava, Novotný, Ivan a Michal Hruška. Biologie člověka.Praha: Fortuna,1995. ISBN 80 – 7168 – 234-9