Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
PARNÍ STROJ První fungující parní stroj postavil v roce 1712 Thomas Newcomen - pro vysávání vody z dolů v Anglii 1784 parní stoj s vysokým výkonem - James Watt velké rozšíření v průmyslu První parní lokomotivu sestrojil roku 1815 George Stevenson
LODNÍ ŠROUB Lodní šroub - rotačním pohybem vytváří sílu a loď pohání. Šroub urychluje masu vody směrem vzad a výsledkem je reakční síla využitá k pohybu lodi. Pohon lodě pomocí parního stroje a šroubu si nechal patentovat český vynálezce Josef Ressel v roce 1827
JAK PARNÍ STROJ FUNGUJE Hořením paliva vzniká teplo, které přeměňuje vodu na vodní páru Párou je plněn parní válec Následuje tzv. expanze páry - pára koná práci (hýbe pístem) a zároveň klesá její tlak a teplota V parním stroji pára pohybuje pístem a pomocí ojnice a klikové hřídele je takto vzniklá energie převáděna ke kolům nebo k lodnímu šroubu
PARNÍ POHON TITANIKU Pro pohon lodních šroubů bylo instalováno celkem 29 parních kotlů o průměru 5 m Kouř z kotlů byl odváděn do tří 19 metrů vysokých komínů s přirozeným tahem V kotlích se vyvíjela pára pro 2 čtyřválcové parní stroje s třístupňovou postupnou expanzí, každý o výkonu 15 000 koní Parní stroje poháněly tři lodní šrouby, prostřední se čtyřmi listy, krajní se třemi listy. Maximální rychlost lodi byla odhadována 44 km/h
PARNÍK PAROLOĎ TITANIC 1912 největší osobní parník světa. Byl určen pro převoz cestujících (až 2600 lidí) a pošty mezi Evropou a Severní Amerikou O provoz lodě a o cestující se staralo 900 členů posádky Ztroskotal již během své první plavby 14. 4. 1912 v 23:40. Parník se srazil s ledovcem Zahynulo kolem 1 500 cestujících a členů posádky. Příčinou vysokého počtu obětí byl nedostatek záchranných člunů a špatná organizace záchranných prací