Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080 Helénismus a římská filozofie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
HELÉNISMUS VE FILOSOFII
Moderní právní pozitivismus
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
VY_32_INOVACE_28-17 Antická filosofie Skepticismus.
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
eklekticismus, novoplatonismus
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Kačerovský Ondřej C4B.  Osobní život  Pyrrhónovo myšlení  Skepticismus  Zdroje.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Eklekticismus, skepticismus,
Epikurejská a stoická etika
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Filosofie křesťanského středověku
322 př.n.l. – 6. stol.n.l. - poaristotelská filosofie + období římské
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Stoicismus Vypracoval: Palásek Petr. filozofický směr založen Zenonem z Kitia - 3. st. př. n. l. nejdůležitější směr helénské filozofie z kořenů učení.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Platón & „objektivní idealismus“
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Práva a povinnosti mezi manželi
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Státověda.
Základní principy SUC II Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ
Filosofie Základy logiky.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Stát Definice, funkce, typy.
Václav Bělohradský * Praha.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
8.Občanské právo Pojem, zásady a prameny občanského práva dle občanského zákoníku nabývajícího účinnosti dne ON 1. M.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Helénistická estetika
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Novoplatonismus.
HELENISMUS prezentace.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
LIDSKÁ PRÁVA y.
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Helénismus a římská filozofie

Helénismus  Přibližně od poloviny 4. stol. př. n. l. do konce 1. stol. př. n. l  Epocha spojená s osobností Alexandra Velikého a jeho politickým dědictvím  Období zmatků a přepolitizování života  Důsledkem je nechuť k veřejnému životu  Výrazně se mění chápání úkolů a cílů filosofie - snaha redukovat vědecké otázky na oblast osobní etiky, vnitřní život jednotlivce

Epikureismus I. – filozofie  Epikúros (341 př. n. l př. n. l.) – v Athénách založil školu – Zahradu Epikurovu  Jako nejvyšší hodnotu označil dobro a za cíl života označil slast. Slast neboli hédoné, je vyrovnaný stav lidského nitra za nepřítomnosti bolesti těla a duševního neklidu (a bez strachu z bohů a ze smrti). Slast ale není chápána jako rozkoš!  Epikúros např. prohlásil: „Chléb a voda nám poskytují největší požitek, máme-li hlad.“  Označil dvě příčiny strastí lidského života, které je nutné překonat: strach z bohů - není jej třeba (bohové žijí mimo tento svět, nemohou tudíž ani odměňovat, ani trestat) strach ze smrti - není jej třeba („Když jsme tu my, není tu smrt, a když je tu smrt, nejsme tu my.“)

Epikureismus II. – právo  Účelem práva je přinášet užitek – zajišťuje klid a mír, zabraňuje újmám a škodám  Smluvní teorie - společnost je souborem jednotlivců, z nichž každý chce dosáhnout svého prospěchu - lidé uzavírají dohodu, že si navzájem nebudou škodit  Je-li právo smlouvou, pak neexistuje přirozené právo  V otázkách práva navázali epikurejci na sofisty - zdrojem práva je jedině prospěch jednotlivce  Bezpráví je špatné pouze kvůli následkům (trest). Jestliže lze trestu uniknout a člověku to přinese užitek, může jednat protiprávně

Epikureismus III. – politika  Člověk se nemá účastnit veřejného života, doporučuje také odmítnout manželství a rodinu  Odmítá podřízení zájmu jednotlivce zájmu celku  Epikúros řekl: „Bylo mým velikým štěstím, že jsem se nikdy nevmísil do vřavy života státního a že jsem se nikdy nesnažil zalíbit se davu, protože dav neschvaluje to, co vím a já nevím, co schvaluje dav.“

Stoicismus I. – charakteristika  Stoicismus byl filozofický směr, založený Zénonem z Kitia počátkem 3. st. př. n. l. - nejdůležitější a nejvlivnější směr helénistické filozofie  Název vychází ze zdobeného sloupořadí (stoa = sloup) lemujícího antická náměstí - na těchto místech debatovali antičtí filosofové Stará stoa ( století př. n. l.) - Zénón z Kitia Střední stoa ( století př. n. l.) - Poseidónios Nová (římská) stoa (1. a 2. století n. l.) – Seneca, Marcus Aurelius  Období stoicismu trvalo až do roku 529 n. l., kdy císař Justinián I. nechal zavřít všechny pohanské filozofické školy.

Stoicismus II. – panteismus  Etika stoiků přikazovala žít ve shodě s přírodou – panteismus (příroda a Bůh jsou jedno)  Příroda se nemůže mýlit a život ve shodě s ní je životem ctnostným.  Cílem života člověka je tedy podle stoiků vyrovnání se se skutečností, dosáhnutí duševního klidu, zbavení se všech životních vášní a tím dosažení apatie

Stoicismus III. – kosmopolitismus  Rozsáhleji mohl stoicismus ve světě působit rovněž proto, že zmizela uzavřenost malých městských obcí. Člověk se začíná cítit součástí větších celků, celého lidstva  Ideálem je světový stát - kosmopolis, univerzální všezahrnující monarchie, v níž jsou všichni lidé dětmi jednoho nebeského otce, a jsou tedy bratři  Stoikové zavedli pojem lidstva - humanity, který byl do té doby neznámý  K politice se staví odmítavě

Stoicismus IV. – právo  Ve společném státě všech lidských bytostí vládne přirozené právo  Má svůj zdroj ve světové inteligenci, v Rozumu společném celé přírodě, v Bohu  Pozitivní právo, které je s ním v rozporu, je špatné a nezaslouží si označení právo

Skepticismus I. – filozofie  Školu založil Pyrrhón z Élidy (asi 360 – 260 př. n. l.)  Skeptikové ukazovali na relativnost lidského poznání, na jeho formální nedokazatelnost a závislost na různých podmínkách  Smyslové údaje nevypovídají o skutečné přirozenosti věcí, a ta je tudíž nepoznatelná.  Totéž se vždy může jevit různě a jeden názor nelze upřednostnit před druhým, neboť žádný smyslový vjem nemůže potvrdit svou vlastní pravdivost

Skepticismus II.  Byli jakýmisi pozitivisty tehdejší doby  Proti přirozenoprávní doktríně stoiků bojoval zejména Karneadés (214 – 129 př. n. l.) - jestliže se nelze dopátrat podstaty, skutečné povahy světa a člověka, není možné ani žádné přirozené právo  Právo a spravedlnost jsou lidské vynálezy  Lidé stanovují zákony pro sebe s ohledem na svůj vlastní prospěch a s ohledem na to, že každý člověk je jiný.  Není žádný přirozený zákon, a tedy není ani žádná přirozená spravedlnost, resp. byla-li by, byla by to největší pošetilost, neboť by zraňovala sebe ve prospěch ostatních.

Římské právní myšlení  Řekové se jakýkoli jev tohoto světa snažili pochopit v metafyzickém významu – proto i právní myšlení je součástí filozofie  Římané vybudovali dokonalou soustavu právních a politických institucí, ale bez výrazné filozofické teorie (ta byla spíše v pozadí)  Římská právní věda byla kazuistická, vytvořila myšlenkově ucelený řád, ale nepracovala tolik s abstraktními pojmy  Došlo k recepci řecké filozofie

Marcus Tullius Cicero (106–43 př. n. l.)  Vystupoval jako úspěšný advokát v civilních i trestních věcech  Své politické názory vyjádřil v dílech O státě (De republica), O zákonech (De legibus) a O povinnostech (De officiis).  Vychází přitom z díla Platóna a Aristotela, napodobuje Platónovy dialogy – jeho dílo je založeno na eklekticismu (výběr myšlenek jiných)

Cicero o státě  Cicero odmítl epikúrejskou tezi o smluvním původu státu a přimkl se k Aristotelovi - stát je podle něj produktem sociálního instinktu lidí  Ideální stát je ten, který může realizovat základní etické zásady  Stát není společenstvím pouze právním, ale i mravním, založeným na spravedlnosti a na vzájemných právech a povinnostech  Pojetí politiky je mravní

Cicero o právu  Jako teoretik práva byl Cicero stoický  Řecké myšlení přizpůsobil římskému duchu  Setkáváme se s jasným dualismem přirozeného a pozitivního práva  Přirozené právo definuje jako rozumné ustanovení odpovídající přírodě i lidskému společenství  Pozitivní právo je pouze stínem a nedokonalým odrazem přirozeného práva. Cicero ho nazývá ius humanum a rozděluje ho na ius gentium a ius civile