Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: PaedDr. Dana Studničková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7
Co je to minulost ? Minulost je to, co se již stalo, co již minulo. Z minulosti získáváme takové zkušenosti, které můžeme využít v současném i budoucím životě. Slovo, které označuje minulost ( např. lidstva ), se nazývá dějiny.
Co je dějepis ? Dějepis je školní předmět zabývající se minulostí ( dějinami ) lidstva. Minulost lidstva zabírá jen malou část celé minulosti planety Země. Dějepis nás učí minulost ( dějiny ) nejen poznat, ale také se z ní poučit.
Proč se učíme dějepis ? Abychom získali poznatky o vzniku a vývoji člověka, o tom, jak žil, o jeho zvycích. Dovíme se o důležitých vynálezech v dějinách lidstva. Pochopíme mnoho z našeho současného ( či budoucího ) života. Poznáme zkušenosti a moudrosti našich předků.
Jak získáme poznatky o minulosti ? O minulosti se budeme učit v hodinách dějepisu. Poznatky o minulosti získáme v učebnicích, v knihách o historii. Mnoho zajímavého z dějin vyhledáme na internetu.
Historické prameny. Pokud chceme získat poznatky přímo z minulosti, jdeme k tzv. historickým pramenům. Takové poznatky získávají hlavně odborníci – např. historici, archeologové. Historické prameny mají podobu : písemnou, hmotnou, obrazovou
Písemné prameny. Nápisy na zdech ( např. v egyptských pyramidách ). Básně či díla oslavující činy panovníků. Zápisy o důležitých událostech. Listiny, dopisy, …
Hmotné prameny. Zbytky kostí zvířat (úlomek klu mamuta ). Lidské kostry, zbraně, nádoby, pozůstatky staveb,…
Obrazové prameny. Kresby a malby ( např. pravěké nástěnné malby v jeskyních ). Staré obrazy.
Zopakuj si ! Kde můžeme získat informace o minulosti ? Doplň věty : O minulosti se učíme v …………………… Mnoho poznatků najdeme v odborných knihách umístěných v ……………….... nebo přes počítač na ……………………... Zajímavé staré předměty si prohlédneme v ……………………. Nápověda : v dějepise, v knihovně, na internetu, v muzeu
2. Jakou podobu mohou mít historické prameny ?
Správné odpovědi. O minulosti se učíme v dějepise. Mnoho poznatků lze najít v odborných knihách umístěných v knihovně nebo přes počítač na internetu.Zajímavé staré předměty si můžeme prohlédnout v muzeu. Historické prameny mohou mít podobu písemnou, hmotnou nebo obrazovou.
Prameny, odkazy. RULF,Jan,VÁLKOVÁ,Veronika.Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia.2.vydání.Praha : SPN,2004.ISBN 80-7235-274-1. MŰLLER,Oldřich.Dějepis pro 2.stupeň základní školy praktické.1.díl.1.vydání.Praha : Nakladatelství PARTA,s.r.o.,2008.ISBN 978–80–7320–112– 8. File:Lascaux painting.jpg. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaux_painting.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Peleus Atalante Staatliche Antikensammlungen 1541.jpg. KABEL, Matthias. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Peleus_Atalante_Staatliche_Antikensammlungen_1541.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons . File:Sumerian MS2272 2400BC.jpg. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sumerian_MS2272_2400BC.jpg?uselang=cs [online]. 2005 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons
metodická poznámka k využití jméno autora PaedDr. Dana Studničková název projektu Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3311 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročník Dějepis / 6. ročník pořadové číslo DUM 01 datum 4.9.2013 název DUM Úvod do dějepisu metodická poznámka k využití Výuková prezentace s kontrolními otázkami – přednostně určena pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ( LMP ). Vhodné pro frontální výuku – výklad učiva i opakování. V závěru hodiny žáci samostatně vypracují zadané otázky, poté si ověří správnost odpovědí. Prezentace může být použita i jako zápis do žákovských sešitů.