Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007
PRAVIDLA PRO KONSTRUKCI DOTAZNÍKU anonymita krátkost návaznost otázek jasné a jednoznačné otázky jedna otázka = jedna požadovaná informace ne sugestivní otázky jasné, vyčerpávající, vzájemně se vylučující možnosti odpovědí symetrické možnosti odpovědí přitažlivost
DRUHY OTÁZEK V DOTAZNÍKU I. OTEVŘENÉ respondenti na ně odpovídají svými slovy, zcela volně respondenti na ně odpovídají svými slovy, zcela volně Příklad Příklad Napište, prosím, svůj názor na atmosféru při tutoriálu: Napište, prosím, svůj názor na atmosféru při tutoriálu: ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ……………………………………………………………… ………………………………………………………………
II.POLOUZAVŘENÉ respondent si může vybrat z nabízených odpovědí, nebo se vyjádřit vlastními slovy, pokud nabízené možnosti neodpovídají jeho situaci Příklad Zakřížkujte, které metody výuky byly v této disciplíně využity: doslovné čtení textu lektorem přednáška přednáška s diskusí diskuse problémové metody (případové studie, hraní rolí, apod.) individuální konzultace studentů s lektorem jiné … napište jaké …………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………
III. UZAVŘENÉ dávají respondentovi k dispozici určitý výčet odpovědí, z nichž si má vybrat a) otázka škálová Atmosféra při tutoriálu byla: přátelská napjatá b) otázka dichotomická Vyhovovala Vám atmosféra při tutoriálu? ano ne
c) otázka polytomická Jaká byla podle Vás atmosféra při tutoriálu? velmi přátelská spíše přátelská spíše napjatá velmi napjatá nebo: Atmosféra při tutoriálu byla příjemná. zcela souhlasím spíše souhlasím nevím spíše nesouhlasím zcela nesouhlasím
nebo: Který výrok podle Vás nejlépe charakterizuje atmosféru při tutoriálu: atmosféra na tutoriálu byla pravdu příjemná ačkoliv se tutor snažil, atmosféra nebyla příliš příjemná ačkoliv se účastníci snažili, atmosféra nebyla příliš příjemná atmosféra na tutoriálu byla napjatá
POČET ÚČASTNÍKŮ TYPVÝUKYTYPEVALUACE DOTAZNÍK 30 + prezenčnídistančnísumativní ROZHOVOR - 30 prezenčníformativnísumativní POZOROVÁNÍ prezenčníformativní NE-TRADIČNÍ TECHNIKY - 30 prezenčníformativníSumativní SROVNÁNÍ EVALUAČNÍCH TECHNIK
Tipy pro tvorbu dotazníku I. Na začátek dotazníku vždy přiložte nebo ústně vysvětlete pokyny (jak vyplňovat, kdy, kam a komu po vyplnění odevzdat, atp.) Dávejte pozor na gramatické chyby! Ve všech větách by měla být slovesa Při oslovení se používá ve slově VÁS malé „v“ (pokud nejde o oslovení jedné konkrétní osoby)
Tipy pro tvorbu dotazníku II. Pečlivě zvažte, zda je vhodné vašim respondentům vykat nebo tykat Snažte se, aby dotazník byl opravdu anonymní a aby účastníci o tom byli přesvědčeni V dotazníku neuvádějte zbytečné otázky, ptejte se opravdu jen na to, co potřebujete vědět
Tipy pro tvorbu dotazníku III. U škálových otázek pečlivě zvažte velikost škály (lichá x sudá, počet bodů) Škála by měla být vyrovnaná - tzn. měla by obsahovat stejný počet kladných i záporných možností odpovědí Škálu vytvořte tak, aby byla pro respondenty „uživatelsky příjemná“
Tipy pro tvorbu dotazníku IV. Po grafické stránce přizpůsobte dotazník uživatelům (velikost a typ písma, obrázky, atd.) Vždy si před konečnou úpravou a distribucí dotazník „cvičně“ vytiskněte – na obrazovce vše vypadá jinak než na papíře