Školní psychologie a její podoby ve světě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kariérové poradenství
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Různé role zástupce ředitele školy
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
Školní poradenské pracoviště
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Organizační struktura
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Odměňování pedagogických pracovníků
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Raná péče / intervence  Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty  věk dítěte  Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Rozvoj a metodická podpora Poradenských služeb RAMPS VIP.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Úvod do psychologie Prezentace Barbora Čechová – Labeling Příště (4.11.): Barbora Palatová – Vězeňský experiment Barbora Skoumalová – Teorie.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Kariérové poradenství v českém středním školství
Seminář pro výchovné poradce SŠ
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Tisková konference
Speciálně pedagogická diagnostika
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Organizační struktura
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Školní psychologie a její podoby ve světě PhDr. Jana Zapletalová

Vývoj školní psychologie ve světě Termín školní psychologie se objevuje poprvé na přelomu 19. a 20. století Americká (Medwaye, Cafferty1999) evropská linie vývoje oboru(C.Burt) Psychologické služby škole se prosazují v ekonomicky a sociálně rozvinutých zemích, kde je vysoká dělba práce, diferencovaný školský systém, VŠ příprava učitelů, vysoké nároky na kvalifikaci na trhu práce V každé ze sledovaných zemí bylo třeba službu školního psychologa „vybojovat“ Potřeba řešení problémů spojených se školní docházkou Školní neúspěšnost, zařazení handicapovaných žáků, rizikové chování, příprava na vstup na trh práce

Modely poskytovaných služeb Psycholog pracující na jedné velké škole nebo na více školách Spolupráce s lékaři a sociálními pracovníky Péče o běžnou žákovskou populaci Zlepšování vyučovacích metod a sociálního klimatu škol Britský model Koordinace služeb nabízených škole odbornou komunitou Psycholog jako součást školských úřadů Koordinace prevence, poradenských aktivit, intervence, výzkumu Reedukace, diagnostika, psychoterapie .

Modely poskytovaných služeb 3. Dětské poradenské kliniky Psychiatři, lékaři, psychologové, sociální pracovníci Služby jsou poskytovány na objednávku školám Diagnostika, terapie 4. Asociace pro výzkum dítěte Koordinace výzkumů Vytváření poznatkového zázemí .

Mezinárodní výzkumy 1992-Cunnighamová 2002- Jimerson 90.léta- 87 000 ŠP Typickým psychologem je žena ve věku 31-39 let 10 let praxe 2002-ženy pouze v 63% ve věku 24-39 let 2-12 let praxe VŠ vzdělání ŠP- bakalářský a magisterský stupeň, Kypr doktorský stupeň vzdělání V ekonomicky vyspělých zemí přibývá regulace předpisy B. Počet žáků na 1 ŠP (Cunnighamová,Jimerson) Medián 1:11 000 a 1: 3 500 Medián 1: 3 246 (960, 690, 200) Lokalizace na konkrétní škole nebo služba více školám (VB) Služby pro žáky ve věku od 6-18 let Charakter poskytovaných služeb- orientace na žáka, na speciální vzdělávací potřeby nebo na školu jako systém .

Podoba školní psychologie v USA Od roku 2000 narůstá rozmanitost poskytovaných služeb, rozšiřuje se cílová skupina a zaměření psychologů Tlak na kratší profesní přípravu Rostou nároky na kvalitu poskytované služby a omezují se finanční prostředky Školy mají nést odpovědnost za řešení školních, sociálních a psychologických problémů Snaha přecházet z nápravy problémů k jejich prevenci Snaha vyčlenit speciálně pedagogickou problematiku z profesního zaměření psychologie Tlak na inovace v diagnostických nástrojích a v systému hodnocení žáků Důraz je kladen na změnu, žáci mají být aktivními účastníky vyučování a učení se Zaměření diagnostiky na možnosti žáka nikoliv pouze na aktuální stav .

Školní psychologie v Evropě Francie (Wallon, 1946) Původně se rekrutovali ze zkušených pedagogů, zaměřovali se zejména na pozorování, na zkvalitňování vyučovacích metod a práce učitelů Později v 60. letech přechod k péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami Slabost ŠP vycházela z nedostatečné psychologické odbornosti 70. léta se orientují na práci se školním neúspěchem Školní psychologové musí nejprve vykázat alespoň 3 roky učitelské praxe nebo studovat učitelství a požádat o magisterský program školní psychologie Poradenští psychologové nemají tuto podmínku 3500 ŠP .

Švýcarsko ŠP se liší podle kantonů Klinická práce s žákem ve škole nebo služby psychologů mimo školu Potřeba práce se školou jako systémem Vedení a podpora žáků s terapeutickými prvky (Gaillard) Podpora kognitivních funkcí a posilování sebepojetí žáka Vhled do systému vztahů školy Narůstá množství práce ŠP Moderátor vztahů, krizový pracovník Zlepšování kultury školy, inovace výuky

Belgie Valonská část má služby totožné s Francií Vlámská část má Střediska psychologogicko-lékařské a sociální péče 1/3 je tvořena psychology Péče je věnována zejména žákům sekundárního školství Průběžná podpora žákům v oblasti zkvalitnění učení, sociálního a emocionálního vývoje a volby povolání Nově je potřeba péče o učitele Zajištění bezpečí ve školním prostředí

Irsko 1992- školní psychologové (Zelená kniha) Důraz je kladen na speciální vzdělávací potřeby Psychologové jsou součástí Inspektorátní služby Žáci získávají certifikát o spec. vzděl. Potřebách Pouze školy v sekundárním školství mají tzv. učitele- výchovného poradce, který 25% učí, 26% poradenská práce se žáky, 20% práce s informacemi, 19% administrativa, 10% práce se třídou 500 žáků na škole 1 VP 4 psychologové na 7500 žáků Psychologové musí mít minimálně 2 roky praxe ve školství

Španělsko 1996- poskytování psychologických služeb ve školách Psychologie x psychopedagogika Funkci poradce ve škole může vykonávat absolvent psychologie nebo psychopedagogiky Školní poradenská pracoviště- řídí další učitele, kteří se podílejí na práci se žáky, současně musí vyučovat psychologii nebo pedagogiku Vyučovací role je podřizována psychologickým cílům Pracovní náplň není přesně definovaná

Specifika profese školního psychologa Sleduje školní docházku žáka Je specialistou na vztahy vývoje a učení Je spolupracovníkem učitele Je metodologem komplexních nástrojů poznávání dětí a školy Představuje jednotící prvek v intervenci (koordinuje opatření školy, rodiny a dalších odborníků) Je poradcem a komunikátorem Formou psychologického provázení žáka plní terapeutickou roli