1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Vstup absolventů středních škol na trh práce
1 Projekt Akademie distančního vzdělávání Monika Všetulová, Miroslava Dvořáková Olomouc 2007.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Projekt: „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
LETNÍ ŠKOLA PRO TUTORY Monika Všetulová Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci akademie distančního vzdělávání.
1 KURZ ŘÍZENÍ VÝZKUMU A VÝVOJE A VYUŽITÍ JEJICH VÝSLEDKŮ V PRAXI Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
OTEC A SYN mezigenerační vzdělávání v podnikání TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Didaktické prostředky
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
Role tutora a studenta v on-line formě DiV. Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální.
Mgr. Jana Brabcová jednatelka Grafia, s.r.o. Konference KONCEPCE DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, 13. června 2012.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Pilotní ověřování studijních opor Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Státním rozpočtem České republiky.
e-learning Lucie Rohlíková
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Environmentální výchova a
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Hodnocení připravenosti na e-Learning Workshop Bohumil Havel Infinity a.s.
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
Fakulta zdravotnických studií
Regionální individuální projekt Příležitost pro mladé v Olomouckém kraji reg. č. CZ.1.04/2.1.00/ CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU HODNOCENÍ KLÍČOVÝCH AKTIVIT.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Modulární systém výuky na VŠP, a.s. CÍL = kvalitní, evropské a moderní studijní programy a obory Renáta Nešporková.
Kombinovaná forma studia Východiska k realizaci. Kombinovaná forma studia Podle VŠ zákona – kombinace prezenční a distanční formy Obsahuje tedy prvky.
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Profil manažera vzdělávání EGON centra VS Benešov,
Vzdělávání zaměstnanců
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
1 Řízení znalostí z pohledu práva Seminář č. 2. Opakování Co je to management znalostí Zachycení a komunikace Implicitní a explicitní znalosti Základní.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
aneb Assessment Centre a Development Centre
Personální plán pro podnikatelský plán
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Antonín Krejčí Zvyšování konkurenceschopnosti firem pomocí metod průmyslového inženýrství a inovace s podporou e-learningu Číslo projektu: CZ.1.07/3.2.05/
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Didaktické prostředky
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
České Budějovice, červen 2016
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Plánování prvních kroků
Obhajoba diplomové práce
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Assessment centrum.
Volnočasová pedagogika
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Transkript prezentace:

1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání

2 Obsah prezentace Cíle modulu Úvod Evaluace a hodnocení Výhody evaluace a hodnocení Nevýhody evaluace a hodnocení Přístupy k evaluaci a hodnocení Kirkpatrickův přístup k evaluaci Plánování a realizace evaluace Závěr Profil autora

3 Cíle modulu Po prostudování modulu budete schopni: Definovat a umět od sebe odlišit pojmy evaluace a hodnocení. Vyjmenovat výhody a nevýhody realizace evaluace a hodnocení v DiV. Vyjmenovat a definovat jednotlivé přístupy k evaluaci a hodnocení ve vzdělávání. Naplánovat a zrealizovat evaluaci a hodnocení vaší výuky.

4 Úvod Evaluace a hodnocení jsou nedílnou součástí jakékoliv vzdělávací aktivity. Opravdu přínosné jsou ovšem jen v tom případě, že jsou prováděny systematicky a profesionálně. Cílem tohoto modulu je poskytnout vám dostatek informací k tomu, abyste byli schopni naplánovat a zrealizovat profesionální evaluaci a hodnocení vašich kurzů v programech distančním vzdělávání.

5 Evaluace a hodnocení Oba pojmy lze používat synonymně, ale v(ý)hodnější je dát každému z nich specifický význam. Evaluace = systematické zkoumání hodnoty vzdělávacího programu nebo jeho jednotlivých částí, které umožňuje usuzovat o celkové efektivitě studia a o edukativním potenciálu vzdělávacího zařízení. Hodnocení = posouzení toho, co se účastníci ve vzdělávacím programu naučili, tedy jejich nově nabytých znalostí, dovedností, postojů atd..

6 Výhody evaluace a hodnocení Na základě dobře udělané evaluace: Ověřujeme zda měla vzdělávací akce pro účastníky nějaký přínos, zda mělo cenu vynakládat za ni čas a peníze. Kontrolujeme, zda realizace vzdělávací akce odpovídá, popř. odpovídala tomu, jak byla navržena. Korigujeme kurz, měníme jej tak, aby byl efektivnější.

7 Nevýhody evaluace a hodnocení K nevýhodám patří zejména: Časová náročnost při plánování i realizaci evaluace a hodnocení. Finanční náročnost. Obavy z negativních výsledků, které mohou evaluace a hodnocení přinést. Neschopnost tutora (pramení většinou z nedostatečné informovanosti o evaluaci a hodnocení) evaluaci zrealizovat.

8 Přístupy k evaluaci a hodnocení Z hlediska času: evaluace a hodnocení počáteční, průběžné, závěrečné a po skončení vzdělávací akce. Z hlediska cílů: evaluace a hodnocení interní (vnitřní) a externí (vnější). Z hlediska zadavatele: evaluace a hodnocení formativní (průběžné) a sumativní (závěrečné). Kirkpatrickův přístup k evaluaci a hodnocení.

9 Kirkpatrickův přístup k evaluaci Donald L. Kirkpatrick rozlišuje 4 úrovně evaluace: reakce – líbilo se jim to? metoda dotazníku, rozhovoru, pozorování, méně tradiční metody evaluace učení – naučili se to? metoda zkoušky chování – použili to v praxi? metoda dotazníku, rozhovoru, pozorování výsledky – došlo ke změně efektivity firmy?

10 Plánování a realizace evaluace Je potřeba odpovědět si na tyto otázky: Pro koho? = kdo je zadavatelem evaluace Proč? = co je cílem evaluace Co? = co je předmětem evaluace Kdo? = kdo bude evaluátorem Kde, kdy, odkud? budeme získávat informace Za kolik? = kolik nás to bude stát Jaké budou metody evaluace? Jak budou získané informace zpracovány a využity?

11 Závěr Plánování a realizace evaluace ve vzdělávání je činnost náročná a nezřídka i nevděčná. Vyžaduje kromě znalostí a dovedností i čas, trpělivost a značnou dávku nadšení a fantazie. Proto vám na tomto místě přeji ani ne tak hodně úspěchů při studiu modulu Evaluace distančního vzdělávání, ale spíše hodně štěstí a pevné nervy při jejich praktické realizaci! Ale na druhou stranu… často získaná zpětná vazba za tu námahu opravdu stojí! :-)

12 Profil autora Problematikou evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých se zabývám od roku 2003, kdy jsem začala zpracovávat diplomovou práci na toto téma a podílet se na pilotním programu plánování a realizace evaluace bakalářského studijního programu Andragogika v profilaci na personální management. V současné době v rámci bakalářského studijního programu Andragogika v profilaci na personální management tutoruji kurz Úvod do evaluace ve vzdělávání dospělých a vedu bakalářské a diplomové práce věnující se této problematice.

13 Elektronický studijní materiál k distančnímu vzdělávání Název materiálu: Evaluace distančního vzdělávání Autor materiálu: Miroslava Dvořáková duben 2007 Počet snímků: 13 Verze: 2 Tento studijní materiál byl vytvořen pro projekt Akademie distančního vzdělávání. TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM (ESF) A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.