Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací období3. PředmětČeský jazyk Téma hodinyDivadla malých forem OznačeníOP VK (III/2) – Čj/9 – 21 VyučujícíMgr. Michal Oblouk
DIVADLA MALÝCH FOREM DIVADLA STUDIOVÉHO TYPU
CHARAKTERISTIKA a) d ivadla malých forem – od konce 50. let 20. stol., protipól oficiálních scén, komorní prostředí, rušení konvencí, např. Reduta, Divadlo Na zábradlí, Semafor,… b) d ivadla studiového typu – experimentální scény od 70. let 20. stol., další vývojová fáze divadel malých forem, směřují k činohře, divadlo jako dílna autorského typu, netradiční divadelní prostory a vztah k divákům, např. Studio Y, Husa na provázku, HaDivadlo,…
REDUTA Praha s ní spojen vznik tzv. text-appealů = specifická forma autorského scénického představení, texty rušící lhostejnost, dráždící, součást pořadu s písničkami, hudbou, rozhovory, groteskní hra s jazykem, dějem, postavami, komunikace s divákem, mizí hranice mezi jevištěm a hledištěm Ivan Vyskočil
DIVADLO NA ZÁBRADLÍ činohra i pantomima založeno r forma kabaretu, hudby, černého divadla, pantomimy Ivan Vyskočil, Jiří Grossmann, Václav Havel, Ljuba Hermanová
SEMAFOR sedm malých forem = hudební divadlo, kabaret pro děti, divadlo poezie, divadlo oživlých rekvizit, výtvarné umění, pantomima, film založen r návrat k tradici filmové grotesky, poetismu, dadaismu, kabaretu, varieté pořad jako montáž volně spojených čísel, výstupů, písniček autorská, písničkářská a herecká dvojice Jiří Suchý (1931) a Jiří Šlitr (1924 – 1969) – inscenace Zuzana je sama doma, Jonáš a tingl-tangl od r dvojice Jiří Grossmann (1941 – 1971) a Miloslav Šimek (1940 – 2004) od konce 70. let skupina Josefa Dvořáka, významná osobnost Jitka Molavcová (Jonáš a Melicharová), Petr Nárožný, Miroslav Horníček,…
SEMAFOR
DIVADLO HUSA NA PROVÁZKU Brno založeno r vzniklo jako amatérské studio posluchačů a absolventů brněnské JAMU návrat k tradici středověkého divadla, komedie dell´arte, kabaretu, muzikálu, pantomimě, experimentu princip otevřenosti žánrové, scénické (hraje se kdekoli) a vůči divákovi (hraje se mezi nimi a s nimi) Boleslav Polívka, Milan Uhde
DIVADLO ZA BRANOU Praha založeno r režisérem O. Krejčou a dramaturgem K. Krausem důraz na moderní psychologické herectví uvádělo hry Josefa Topola herci M. Tomášová, J. Tříska, R. Lukavský, M. Dvorská,… r zrušeno, činnost obnovena až r. 1990
STUDIO Y Ypsilonka založeno r v Liberci, od r v Praze režisér a dramatik Jan Schmid herci J. Lábus, J. Schmitzer
SKLEP je součástí tzv. Pražské pětky – postmoderní scény založeno r – Milan Šteindler (1958), David Vávra (1957), Tomáš Vorel (1957), Tomáš Hanák (1956) expresivní experimentátorství, osobitá poetika
DIVADLO JÁRY CIMRMANA vzniklo r v Praze založeno na mystifikaci diváků, na fikci a výmyslu Zdeněk Svěrák (1936) a Ladislav Smoljak (1931 – 2010) vytvořili fiktivní postavu českého génia a všeumělce Járy Cimrmana návaznost na mystifikační humor J. Haška, na slovní dialog V+W a tradici amatérského divadla inscenace – Vyšetřování ztráty třídní knihy, Vražda v salónním kupé, Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Hospoda na mýtince,…
LATERNA MAGIKA divadlo v Praze, založené r jako scéna Národního divadla experimentální scéna – kombinace divadla a filmu iniciátor projektu a autor prvního programu byl Alfréd Radok (1914 – 1976) úsilí o využití všech jevištních složek, vyjádření hudby vizuálními prostředky
DALŠÍ DIVADLA Nedivadlo Ivana Vyskočila (1963) – experimentální scéna Rokoko (1957, Praha) – kabaretně revuální sbor Večerní Brno (1959) – satirické divadlo HaDivadlo (1975/1980) – Hanácké divadlo, Prostějov, Brno Činoherní studio (1972, Ústí nad Labem) tzv. bytová divadla – několik představení na Hrádečku V. Havla, dále v pražském bytě herečky Vlasty Chramostové
ZDROJE /divadlo.asp?c=A081001_164648_divadlo_kot /divadlo.asp?c=A081001_164648_divadlo_kot /divadlo.asp?c=A081001_164648_divadlo_kot /divadlo.asp?c=A081001_164648_divadlo_kot