INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Lukáš Petr 5. A Stonek.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Stonek Mgr. Helena Roubalová
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
VODIVÁ PLETIVA VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.02/Li VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.01/Li
Byliny a dřeviny.
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
STONEK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinná pletiva.
Stavba a typy stonků Bohumil Bareš.
STONEK KAULOM.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Třídění rostlin - stonek
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.13 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem květu krytosemenných rostlin, vysvětluje rozdíly, procvičuje, opakuje učivo. Vzdělávací.
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
ROSTLINNÁ PLETIVA Krytosemenné rostliny mají na povrchu těla KRYCÍ PLETIVA = ty chrání vnitřek rostliny před vysycháním U nadzemních částí rostliny krycí.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
VY_52_INOVACE_PŘ. 7.13_Botanika , test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Vegetativní orgány rostlin
Rostlinné orgány - stonek
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život rostliny Lenka Kraváčková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Listy Přírodopis VY_32_INOVACE_175, 9. sada, Př3 ANOTACE
Stonek autor: David Hainall.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ČÁSTI TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
Stavba rostlinného těla Stonek
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Podzemní a nadzemní části rostlin.
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
STONEK. Význam stonku pro rostlinu: 1. nese další rostlinné orgány 2. vede látky z kořenů do listů a naopak 3. zajišťuje růst celé rostliny 4. může mít.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STONEK ROSTLINY.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Vegetativní orgány Stonek
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Anatomie rostlinných orgánů
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_107_Stonek bylin
Vegetativní rostlinné orgány
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Význam Druhy stonků Byliny, dřeviny Přeměny
Vegetativní orgány kořen.
Stonek.
Stonek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Transkript prezentace:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání CZ.1.07/1.1.10/01.0063 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana

Orgány semenných rostlin Stonek Přírodopis 7. ročník Jana Míková

Zopakuj si Zakresli a vysvětli rozdíl mezi kořenem jednoděložných a dvouděložných rostlin. Jaké má kořen funkce? Jakou funkci mají cévní svazky a jak je rozdělujeme? Co je to kambium?

Stonek je to většinou nadzemní část rostliny, která se směrem nahoru zužuje a na které vyrůstají listy. výjimka – podzemní stonek – oddenek (u kapradin) Funkce - vede minerální látky do listů a ústrojné látky, vytvořené v listech vede do kořenů

Vnější stavba stonku – typy stonku dužnatý – stonek který nezdřevěnatí rostliny s dužnatým stonkem se nazývají byliny lodyha – stonek na kterém vyrůstají listy stvol – listy v přízemní růžici a stonek nese květy stéblo – dutý stonek vyztužený kolénky dřevnatý rostliny s dřevnatým stonkem se nazývají dřeviny keře – stonek rozvětvený u země stromy – stonek – kmen - se větví nad zemí

Pojmenuj typy stonků:

Vnitřní stavba stonku Pokožka – krycí pletivo Kůra Cévní svazky – vodivé pletivo Kambium – dělivé pletivo Dřeň Tyto části jsou u různých rostlin odlišně uspořádány

Podrobněji k cévním svazkům: - mají dvě části Dřevní část těmito buňkami proudí voda s rozpuštěnými látkami od kořenů k listům = směrem nahoru buňky jsou obvykle blíže ke středu stonku Lýková část - tudy proudí roztoky organických látek od stonku ke kořenům = směrem dolů - buňky jsou blíže k obvodu stonku

Rozdíl ve vnitřní stavbě stonku dvouděložných a jednoděložných rostlin Cévní svazky jsou uspořádané Kambium rozděluje část dřevní a lýkovou Jednoděložné Cévní svazky nejsou uspořádané = rozptýlené Kambium chybí

Odlišnosti vnitřní stavby stonku dřevin Kambium odděluje směrem dovnitř buňky dřevní části Na jaře tenkostěnné buňky – jarní dřevo -světlejší V létě buňky se silnější stěnou – letní dřevo – tmavší Na příčném řezu = střídání letokruhů – lze podle nich spočítat stáří stromu Měkké dřevo – široké letokruhy (rostou rychle)-smrk, topol Tvrdé dřevo – užší letokruhy – dub, buk Povrch stonku – pokožka se odloupne a vytvoří se druhotná kůra = borka

Zopakuj si: Vrstva dělivých buněk, které oddělují lýkovou a dřevní část se nazývá _______ . Dřevní část vede vodu směrem _______ a nachází se _______________ . Jednoděložné rostliny mají cévní svazky _________ a dvouděložné rostliny _______ . U dřevin se během roku vytváří ________ a ________ dřevo, což je na průřezu stonkem vidět jako střídání __________ .

Zdroje obrázků: www.giobioobrazky.ic.cz