Kyslíkaté kyseliny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KYSELINY.
Advertisements

VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Sloučeniny vodíku a kyslíku
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Kyseliny a zásady.
KYSELINY.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Výroba kyseliny dusičné
KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
bezkyslíkaté, kyslíkaté
Kyseliny.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Dusík, N.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kyseliny.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Jak vznikají soli.
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Bezkyslíkaté kyseliny
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22 Autor: Lenka Poláková
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Neutralizace.
Vlastnosti a reakce kyselin
Kyseliny Richard Horký. Použití a pojmy Názvosloví 2Názvosloví 1BezkyslíkatéKyslíkaté
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Bezkyslíkaté kyseliny
Bezkyslíkaté kyseliny
Hydroxidy.
Kyslíkaté kyseliny.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kyseliny Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (kyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Bezkyslíkaté kyseliny
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
  KYSELINY – TEST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_26.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Transkript prezentace:

Kyslíkaté kyseliny

Úkol 1: Zopakuj si názvosloví kyselin: kyselina trihydrogenfosforečná HBrO kyselina monohydrogenchloritá H2SiO3 kyselina monohydrogendusičná HIO4

Řešení úkolu 1 H3PO4 Kyselina monohydrogenbromná HClO2 Kyselina dihydrogenkřemičitá HNO3 Kyselina monohydrogenjodistá

Kyselina sírová Úkol 2: Podle obrázků a videoklipu doplň text: Ředění kyseliny kyselina http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Sulfuric-acid-3D-vdW.png voda Úkol 2: Podle obrázků a videoklipu doplň text: Kyselina sírová má vzorec ….. . Je to …….. kapalina. Její 96% roztok, oleum, je silná ……. . Při ředění kyseliny dochází ke ……… teploty směsi a musíme lít vždy …….. do …. nikdy naopak! Koncentrovaná odnímá organickým látkám vodu a ty …….. .

Řešení úkolu 1 H2SO4, bezbarvá, žíravina, zvýšení, kyselinu, vody, uhelnatí

Užití kyseliny sírové http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/Substral%2C_finnish_supermarket_fertilizer_NPK_6-1-5.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Dynamite-4.svg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Vattenkanna.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/Ebonita4.jpg Kyselina sírová je nejdůležitější kyselinou se širokým použitím. Její výroba je jedním z kritérií vyspělosti chemického průmyslu. Úkol 3: Prohlédni si obrázky a napiš, k čemu se kyselina sírová používá:

Řešení úkolu 2 Výroba umělých hnojiv, výbušnin, plastů, barviv, autobaterií.

Kyselina dusičná Kyselina dusičná se vyrábí jako 68% roztok. Na světle http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/Nitric-acid-3D-vdW.png Kyselina dusičná se vyrábí jako 68% roztok. Na světle se rozkládá na oxid dusičitý, který ji zabarvuje žlutě až hnědočerveně. Úkol 4: Doplň podle obrázků chybějící slova v textu: Kyselina dusičná je …….. kapalina, která má vzorec …. . Je …….., citlivá na ……, a proto se dodává v lahvích z ……. skla.

Řešení úkolu 3 Bezbarvá, HNO3, žíravina, světlo, tmavého.

Reakce kyseliny dusičné Kyselina dusičná reaguje s většinou kovů. Proto ji alchymisté nazývali lučavkou. Smícháním s HCl v poměru 1 : 3 získáme lučavku královskou, která dokonce reaguje se zlatem a platinou. Ve vodném roztoku se kyselina dusičná štěpí na vodíkový kationt a dusičnanový aniont: HNO3 → H+ + NO3- Úkol 5: Vzniká reakcí HNO3 s kovy vodík? Reakce mědi s kyselinou dusičnou

Řešení úkolu 4 Ne, vzniká NO a z něj na vzduchu červenohnědý, jedovatý NO2.

Užití kyseliny dusičné http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Vattenkanna.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Dynamite-4.svg Úkol 6: Podle obrázků napiš, k čemu se kyselina dusičná používá:

Řešení úkolu 5 Umělá hnojiva, plasty, barviva, výbušniny, léčiva.

Kyselina uhličitá http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/Carbonic-acid-3D-vdW.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Soft_drink_shelf.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Nucleation_finger.jpg Je velmi slabá kyselina, která vzniká reakcí oxidu uhličitého s vodou a teplem se snadno zase rozkládá. Je součástí sycených nápojů. Po otevření z nich unikají bublinky plynu. Úkol 7: Napiš podle modelu na obrázku vzorec kyseliny uhličité a chemickou rovnici jejího vzniku:

Řešení úkolu 6 H2CO3, H2O + CO2 → H2CO3

Kyselina siřičitá Hoření síry Reakce SO2 s vodou http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/Sulfurous-acid-3D-vdW.png I tato kyselina je velmi slabá. Vzniká reakcí oxidu siřičitého s vodou a modrý lakmus v ní zčervená. Je součástí tzv. kyselých dešťů, viz prezentace Vzduch. Úkol 8: Napiš vzorec kyseliny siřičité a její vznik z oxidu siřičitého a vody:

Řešení úkolu 7 H2SO3 SO2 + H2O → H2SO3

Kyselina chlorná Vzniká zaváděním chlóru do vody. Je to slabá kyselina a snadno se rozkládá. Má bělicí účinky, proto je součástí čistících prostředků užívaných v domácnosti.

Úkol 9: Shrnutí učiva Kyseliny, doplň text: Kyseliny jsou dvouprvkové nebo tříprvkové sloučeniny H, …… a kyslíku. Většina kyselin jsou ……, proto při práci s nimi musíme používat ……. pomůcky. Při jejich ředění lijeme vždy …….. do …. Reagují s …. za vzniku …… . Ve vodných roztocích …….., štěpí se na ionty …… a zbytku …….. . Vodíkové ……… způsobují …….. . Roztoky kyselin vedou ………. proud. Mezi silné kyseliny patří kyselina …………., …… a ……. , mezi slabé …….., …….. a …… .

Řešení úkolu 8 Nekovu, žíraviny, ochranné, kyselinu, vody, kovy, vodíku, ionizují, vodíku, kyseliny, kationty, kyselost, elektrický, chlorovodíková, sírová dusičná, uhličitá, siřičitá, chlorná.

Veškerá použitá fotodokumentace pochází z wikimedia commons nebo z vlastních zdrojů. Mgr. Vaněk Vlastimil, autor