Medúzy Vypracoval: Radovan Rečka Obor: Technické lyceum Třída: 1L

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽAHAVCI kmen.
Advertisements

Podříše: Mnohobuněční živočichové
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
POLYPOVCI.
Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Adriana Janáčová Zš Ilji Hurníka 6.A 2009/2010
Zdravotně sociální fakulta JU v Českých Budějovicích
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Žahavci - Cnidaria HCl, BIGY, 2009.
NEJJEDOVATĚJŠÍ ŽIVOČICHOVÉ
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Autor: Martin Pivnička
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
Mnohobuněční živočichové.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
Ostrorep - Hrotnatci Vypracoval: Antonín Kučera
Nejjedovatější mořští živočichové
(Actinaria) Sasanky.
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Žahavci.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MĚKKÝŠI Základní škola a mateřská škola, Tupesy, Hlavonožci
Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Třída: 1L Školní Rok: 2013/2014 Škola: VOŠ a SPŠE, Božetěchova 3, Olomouc Vytvořil: Petr Česnek.
Žahavci Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_309.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.06 Anotace: Vzdělávací oblast: Mnohobuněční živočichové – bezobratlí - žahavci Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_245.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Diblastica – dvoulistí
Měkkyši Berenika Jurková 5.A.
ŽAHAVCI MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_257.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_256.
Mnohobuněčné organismy
Žahavci mořští – žahaví dravci
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
Richard Gall Vyučující:Mgr.Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
VY_32_INOVACE_32_Žahavci - 2.část Šablona Identifikátor školy:
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
Vypracoval: Jan Žaroský Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_INOVACE_31_Žahavci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
Žahavci – žahaví dravci
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Prezentace – David Schröpfer
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis: ŽAHAVCI.
zpracovaný v rámci projektu
6.ROČNÍK Žahavci VY_32_INOVACE_ Název školy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
MEDÚZOVCI 12. zaří 2013 VY_52_INOVACE_210205
Tajemná čtyřhranka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Medúzy Vypracoval: Radovan Rečka Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2014/15 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování: 20.12. 2014

Systematické zařazení medúz Říše: živočichové (Animalia) Oddělení: dvojlistí (Diblastica) Kmen: žahavci (Cnidaria) Třída: Medúzovci (Scyphozoa) Schéma medúzy: 1. Vnitřní dutina 2. Okrajová chapadélka 3. Žhavá ramena 4. Mezoglea 5. Pohlavní orgány 6. Ústní otvor

1-8 proměna planuly v scyfopolypa 9-11 strobilace 12-14 dospívání efyry v scyfomedúzu Životní cyklus 20.12.2014

Zástupci Medúz Řád: Kalichovky - výskyt hlavně v chladných mořích Kalichovka - obývá chladná moře na severní polokouli Řád: Korunovky - výskyt v různých hloubkách téměř ve všech světových moří Korunovka purpurová Řád: Talířovky - dorůstají větších rozměrů Talířovka ušatá - dlouhá 40cm, prosvítají čtyři modré podkovovité (ouškaté) pohlavní žlázy Talířovka svítivá - žije v teplých mořích do 50° z. š., na jednom místě se většinou vyskytuje více jedinců

Talířovka Obrovská - je to největší medúza na světě, má velmi početná chapadla dlouhá až 40 m, vyskytuje se v severních chladných mořích Řád: Kořenoústky - nemají chapadla, jeho původní přijímací otvor je zarostlý, sekundárně je vytvořena hustá síť kanálků zakončená savými rourkami na povrchu – potrava je mimotělně trávena Kořenoústka plicnatá - průměr zvonu je cca 20 cm, výskyt v evropských moří, pomalé stahování těla při plavání připomíná dýchací pohyby Kořenoústka hrbolatá - poskytuje ochranu malým treskám

Talířovka obrovská Největší medúza na světě Zvon má průměr 2,28m Pokud by talířovky svá vlákna zcela rozprostřely, jenom tři z nich by stačily zaplnit celou plochu fotbalového hřiště Při lovu kořisti, jíž tvoří především malé rybky, různí bezobratlí živočichové, ale i jiné druhy medúz, mají široce roztažená vlákna a když se jich oběť dotkne je paralyzována prudkým jedem. Tím medúza zabraní útěku kořisti

Čtyřhranka smrtelná Má z jedovatých mořských živočichů nejvíce obětí Jedná se o medúzu s průhledným tělem, která má až 25 cm veliký zvon, ale z těla až 3 m dlouhá tenká lepkavá chapadla vybavená množstvím žahavých buněk Od roku 1883 do roku 2010 je v Austrálii reportovaných 64 úmrtí, pokud se zasažené místo hned neošetří octem, rychle klesá šance na přežití Požahání doprovází palčivá bolest často způsobující šok a následné utonutí napadeného

V době, kdy se čtyřhranky u pobřeží vyskytují je zákaz koupání a na plážích je preventivně první pomoc v podobě octu Nejvíce lidských obětí, řádově desítky, padne čtyřhrance smrtelné na Filipínách. Na celém světě je historicky již reportovaných více jak 5000 smrtelných případů

Zdroje http://pmczech.webnode.cz/products/a8-jedovati- zivocichove-more-100-rocne/ http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/20 14/nejvetsi-meduza http://cs.wikipedia.org/wiki/Med%C3%BAzovci http://www.novinky.cz/veda-skoly/238317-meduzy- mohou-byt-nezne-ale-i-zivotu-nebezpecne.html http://oizp.cz/?p=6302&lang=cz http://cs.wikipedia.org/wiki/Med%C3%BAza