Francouzská renesanční literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Husovi předchůdci Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Osvícenství.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
Petrarca, Francois Villon
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Henri Barbusse Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
RUDYARD KIPLING Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Vladimir Vysockij Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
8 Řecká literatura attického a helénistického období
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Významní představitelé renesanční literatury
Jan Neruda - dílo.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
OSVÍCENSTVÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Literatura v období renesance
Transkript prezentace:

Francouzská renesanční literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

kompaktní národní celek s relativně pevnou centrální vládou Francie kompaktní národní celek s relativně pevnou centrální vládou renesance se zde rozvíjela v průběhu 15. a 16. století Chenonceaux [šenonso] je jeden z nejkrásnějších renesančních zámků ve Francii, na rozdíl od většiny z nich ale nestojí na březích Loiry.

François Villon (1431? – 1463?) jeden z nejznámějších básníků středověku tvorba navazuje na poezii potulných žáků (vagatů) kritik společnosti = první prokletý básník

François Villon François de Montcorbier [monkorbje] po smrti otce se ho ujal benediktýnský mnich Guillaume Villon, díky němu získal univerzitní vzdělání a dosáhl hodnosti mistra chráněnec vévody Karla Orleánského bouřlivák, neustále se pohyboval na hranici zákona – několikrát vězněn za rvačky a krádeže za zabití odsouzen k trestu smrti, ten mu byl změněn na 10 let vyhnanství z Paříže po propuštění z vězení 1463 už o Villonovi nejsou žádné zprávy

Tvorba Prostřednictvím Villonovy poezie vstupovaly do světové literatury postavy pobudů, opilců lehkých žen i mocných osobností té doby, zasazené do prostředí hospod, nevěstinců, paláců i vězení.

Malá závěť (Odkaz, Malý testament) 1456 satirické rozloučení se se světem - komická přání a odkazy přátelům i nepřátelům - básně satirické, provokující, vyjadřující smyslové opojení životem, i motivy zoufalství a melancholie

Velká závěť (Závěť, Velký testament) 1461 pomíjivost lidského života, strach ze smrti a nespravedlnosti prostředí pařížských hospod i paláců pocity společenského vyvrhele parodicky se mísí vysoký a nízký styl některá básně mají formu francouzské (villonské) balady = 3 strofy (7 až 12 veršů) + poslání (poloviční počet veršů); poslední verš každé strofy se opakuje jako refrén Vysvětlete verše: „znám Čechy bludem zmámené znám Řím, jenž mocí na blud tlačí.“ Jaký je obsah básně?

Čtyřverší, jež napsal Pařížan Villon v pařížském Châteletu (byl odsouzen k smrti oběšením) Františku, už tě nepotěší, že Francouz jsi a ze vsi zdejší; teď na krk oprátku ti věší; ať pozná, oč je zadek těžší.

Balada z hadrů

Jarmila Loukotková - Navzdory básník zpívá

Francois Rabelais (1494-1553) humanista, lékař, renesanční prozaik původně byl mnichem 1511 vysvěcen na kněze klášter opustil, studoval medicínu 1532 se stal lékařem v Lyonu

Gargantua a Pantagruel pětidílný románový cyklus o životě královského rodu obrů parodie na rytířské romány a satira na středověkou společnost (výsměch soudům, školství i klášternímu životu) propagace užívání vlastního rozumu a logiky užívání různých stylových vrstev jazyka (vulgarismy, latinismy, archaismy, neologismy, přísloví atd.) užití nadsázky (hyperboly)

Gargantua – pěstuje kult svobody a přirozenosti Kniha začíná narozením Gargantuy (syn obra Grand Gousiera), pokračuje jeho výchovou, studiemi v Paříži, válkou a založením utopického opatství Thelémského. Pak přichází na svět Gargantuův syn Pantagruel, jenž, když dospěje a vystuduje, se vydá na dobrodružné cesty se svým přítelem Panugrem. Grand Gousier – představitel středověkého feudálního asketismu Gargantua – pěstuje kult svobody a přirozenosti Pantagruel – ryze renesanční postava

Zámek Montaigne u Bordeaux Michel de Montaigne (1533-1592) humanistický spisovatel a filozof jeho dílo ovlivnilo myslitele 17. a 18. století, zejména osvícence zakladatel literárního žánru – eseje syn bohatého šlechtice vystudoval filozofii a práva Rodinné sídlo Zámek Montaigne u Bordeaux

„ Látka knihy, milý čtenáři, jsem zkrátka já sám.“ Eseje třídílný soubor volných úvah o životě, výchově, lásce, přátelích, zvycích atd. úvahy podávány ve formě autorova osobního hledání podnítily zájem o otázky individua a studium psychologie důraz je vždy kladen na rozum „ Látka knihy, milý čtenáři, jsem zkrátka já sám.“

Jaká věda je podle autora nejdůležitější? Jaká je podle Montaigne jedna z hlavních zásad výchovy? Jaké jsou hlavní chyby vychovatelů? Koho Montaigne označuje za Aristotelova žáka? Která myšlenka vás nejvíc zaujala? Proč? Rafael Santi Athénská škola

Francouzská renesanční literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Balajka, Bohuš a kol.: Přehledné dějiny literatury I. SPN, Praha 1992 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol. DIDAKTIS, Brno 2008 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. DIDAKTIS, Brno 2008 Prokop, Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. O.K. –Soft, Sokolov 2001 Sárközi, Radek: Elektronická učebnice literatury, Abeceda, o. s., Most Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1. ročník středních odborných škol. SPN, Praha 2000 http://cs.wikipedia.org/ http://www.commontales.com/story/4219/day_15__cheverny_to_chenonceaux/ http://www.cartoonstock.com/vintage/directory/g/gargantua_and_pantagruel.asp http://web.quick.cz/novotnyjirka2/foto/obrazy/athskola.jpg