Francouzská renesanční literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
kompaktní národní celek s relativně pevnou centrální vládou Francie kompaktní národní celek s relativně pevnou centrální vládou renesance se zde rozvíjela v průběhu 15. a 16. století Chenonceaux [šenonso] je jeden z nejkrásnějších renesančních zámků ve Francii, na rozdíl od většiny z nich ale nestojí na březích Loiry.
François Villon (1431? – 1463?) jeden z nejznámějších básníků středověku tvorba navazuje na poezii potulných žáků (vagatů) kritik společnosti = první prokletý básník
François Villon François de Montcorbier [monkorbje] po smrti otce se ho ujal benediktýnský mnich Guillaume Villon, díky němu získal univerzitní vzdělání a dosáhl hodnosti mistra chráněnec vévody Karla Orleánského bouřlivák, neustále se pohyboval na hranici zákona – několikrát vězněn za rvačky a krádeže za zabití odsouzen k trestu smrti, ten mu byl změněn na 10 let vyhnanství z Paříže po propuštění z vězení 1463 už o Villonovi nejsou žádné zprávy
Tvorba Prostřednictvím Villonovy poezie vstupovaly do světové literatury postavy pobudů, opilců lehkých žen i mocných osobností té doby, zasazené do prostředí hospod, nevěstinců, paláců i vězení.
Malá závěť (Odkaz, Malý testament) 1456 satirické rozloučení se se světem - komická přání a odkazy přátelům i nepřátelům - básně satirické, provokující, vyjadřující smyslové opojení životem, i motivy zoufalství a melancholie
Velká závěť (Závěť, Velký testament) 1461 pomíjivost lidského života, strach ze smrti a nespravedlnosti prostředí pařížských hospod i paláců pocity společenského vyvrhele parodicky se mísí vysoký a nízký styl některá básně mají formu francouzské (villonské) balady = 3 strofy (7 až 12 veršů) + poslání (poloviční počet veršů); poslední verš každé strofy se opakuje jako refrén Vysvětlete verše: „znám Čechy bludem zmámené znám Řím, jenž mocí na blud tlačí.“ Jaký je obsah básně?
Čtyřverší, jež napsal Pařížan Villon v pařížském Châteletu (byl odsouzen k smrti oběšením) Františku, už tě nepotěší, že Francouz jsi a ze vsi zdejší; teď na krk oprátku ti věší; ať pozná, oč je zadek těžší.
Balada z hadrů
Jarmila Loukotková - Navzdory básník zpívá
Francois Rabelais (1494-1553) humanista, lékař, renesanční prozaik původně byl mnichem 1511 vysvěcen na kněze klášter opustil, studoval medicínu 1532 se stal lékařem v Lyonu
Gargantua a Pantagruel pětidílný románový cyklus o životě královského rodu obrů parodie na rytířské romány a satira na středověkou společnost (výsměch soudům, školství i klášternímu životu) propagace užívání vlastního rozumu a logiky užívání různých stylových vrstev jazyka (vulgarismy, latinismy, archaismy, neologismy, přísloví atd.) užití nadsázky (hyperboly)
Gargantua – pěstuje kult svobody a přirozenosti Kniha začíná narozením Gargantuy (syn obra Grand Gousiera), pokračuje jeho výchovou, studiemi v Paříži, válkou a založením utopického opatství Thelémského. Pak přichází na svět Gargantuův syn Pantagruel, jenž, když dospěje a vystuduje, se vydá na dobrodružné cesty se svým přítelem Panugrem. Grand Gousier – představitel středověkého feudálního asketismu Gargantua – pěstuje kult svobody a přirozenosti Pantagruel – ryze renesanční postava
Zámek Montaigne u Bordeaux Michel de Montaigne (1533-1592) humanistický spisovatel a filozof jeho dílo ovlivnilo myslitele 17. a 18. století, zejména osvícence zakladatel literárního žánru – eseje syn bohatého šlechtice vystudoval filozofii a práva Rodinné sídlo Zámek Montaigne u Bordeaux
„ Látka knihy, milý čtenáři, jsem zkrátka já sám.“ Eseje třídílný soubor volných úvah o životě, výchově, lásce, přátelích, zvycích atd. úvahy podávány ve formě autorova osobního hledání podnítily zájem o otázky individua a studium psychologie důraz je vždy kladen na rozum „ Látka knihy, milý čtenáři, jsem zkrátka já sám.“
Jaká věda je podle autora nejdůležitější? Jaká je podle Montaigne jedna z hlavních zásad výchovy? Jaké jsou hlavní chyby vychovatelů? Koho Montaigne označuje za Aristotelova žáka? Která myšlenka vás nejvíc zaujala? Proč? Rafael Santi Athénská škola
Francouzská renesanční literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Balajka, Bohuš a kol.: Přehledné dějiny literatury I. SPN, Praha 1992 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol. DIDAKTIS, Brno 2008 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. DIDAKTIS, Brno 2008 Prokop, Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. O.K. –Soft, Sokolov 2001 Sárközi, Radek: Elektronická učebnice literatury, Abeceda, o. s., Most Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1. ročník středních odborných škol. SPN, Praha 2000 http://cs.wikipedia.org/ http://www.commontales.com/story/4219/day_15__cheverny_to_chenonceaux/ http://www.cartoonstock.com/vintage/directory/g/gargantua_and_pantagruel.asp http://web.quick.cz/novotnyjirka2/foto/obrazy/athskola.jpg