Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Optické vlastnosti oka
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Smyslová soustava.
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Optické vlastnosti oka
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Zrakový smyslový orgán
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Zrakový Analyzátory.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Smyslové orgány

Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy Receptory: mechano- foto- chemo- termo- receptory citlivé na bolest

Zrakový orgán Mezi fotoreceptory v každém oku více než 100 milionů receptorových buněk umístěný v kostěné prohlubni lebky – pravé a levé očnici v tukovém polštáři Oční víčka, mrkání Zrakové informace jsou vedeny zrakovými nervy do týlního laloku mozkové kůry

Stavba oka cévnatka

Bělima Rohovka Cévnatka Řasnaté tělísko Sítnice: tyčinky, čípky Duhovka Oční čočka Sklivec Zrakový nerv Žlutá skvrna Slepá skvrna

Oční vady krátkozrakost – způsobená větším zakřivením čočky, obraz vzniká před sítnicí, vada se napravuje rozptylkami dalekozrakost – nedostatečné vyklenutí čočky, obraz vzniká až za sítnicí, vada se napravuje spojkami

Zkouška na barvocit Uvádí se, že každý dvacátý člověk trpí některou z forem barvosleposti. Nejčastějším typem je daltonismus, kdy člověk nerozlišuje červenou a zelenou barvu a obě mu splývají jako různé odstíny šedé barvy.

Člověk nerozlišující červenou a zelenou by viděl jen písmeno N

Pokud vidíte "21" nehádejte se s nikým o barvách, pokud vidíte "74" mělo by to být dobré.

Co vidíš jako první na těchto obrázcích? Obličej s brýlemi, nebo slovo „Liar“?

Co vidíš jako první na těchto obrázcích? Saxofonistu nebo ženský obličej?

Co vidíš jako první na těchto obrázcích? Dívku, bábu nebo dokonce dědka?

Co vidíš jako první na těchto obrázcích? Dvě tváře dívající se na sebe nebo svícen?

Co vidíš jako první na těchto obrázcích? Kachnu, dívající se doleva, nebo zajíce koukajícího doprava …

Ústrojí chuti Chemoreceptor Chuťové pohárky se smyslovými buňkami Sladkost, kyselost, hořkost, slanost

Ústrojí čichu Chemoreceptor Čichový epitel- horní část nosní dutiny Čichová adaptace Čichový smysl může být poškozen kouřením nebo dočasně porušen nachlazením, nebo alergií

Ústrojí sluchu Boltec- zvukovod- bubínek- kůstky středního ucha (kladívko, kovadlinka, třmínek)- oválné okénko vnitřního ucha

mechanoreceptor

Vláskové buňky ve vnitřním uchu v blanitém hlemýždi

Rovnovážný orgán Součást vnitřního ucha. Vláskové buňky Kostěný labyrint – perilymfa - blanitý labyrint – endolymfa 2 váčky (vejčitý, kulovitý- v nich otolity) a 3 polokruhové chodby