Bi5125c Antropologie pro archeology I – cvičení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pojmy vpředu, vzadu, vedle, před, za
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
ZUBY Prvouka 3.ročník. ZUBY Prvouka 3.ročník Funkce zubů Ukousnutí a žvýkání potravy Mluvení Vzhled obličeje (postavení a tvar zubů dotvářejí celkový.
Zuby - test Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
ČASTÁ NEINFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ –
Název Zuby, péče o ně   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
Trávicí soustava I. - zabezpečuje příjem a trávení potravy, vstřebávání živin a odstranění zbytků - trávení je biochemický proces, kdy se potrava rozkládá.
Trávící soustava – 1.část
Choroby tvrdých zubních tkání
Nemoci dutiny ústní u koní
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ STÁTNÍ SYMBOLY
Ústav soudního lékařství a toxikologie 1. LF UK a VFN v Praze
Trávicí soustava.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Klinická propedeutika
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor výukového materiálu:
Soustava trávicí - část 1.
Dentice, čelisti, tvrdé patro – variety i patologie
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Možné cíle antropologického výzkumu u kostrových, primárních pohřbů: -Demografická rekonstrukce pohřebiště (mortalita, natalita, počet obyvatel sídliště,
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Antropologický výzkum obyvatel hradiska Pohansko
Bi5125c Antropologie pro archeology I – cvičení NEUROCRANIUM
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
Osteologie pro archeology. Kvantifikace nálezů základní zpracování kosterních nálezů vycházíme buď z přímého počítaní nálezů (celkový počet kostí) nebo.
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Určování pohlaví a věku z kosterního materiálu. Morfoskopické a morfometrické metody. Bi4340c Biologie člověka - cvičení (podzim 2014) Bi4340c.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
DENTÁLNÍ HYGIENA.
Zdravé zuby ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_03_20_Člověk a zdraví Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_02_16C_Zuby Téma: Biologie člověka Registrační.
Lidský chrup Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_9_Lidský chrup Téma: Přírodověda -
ŘEZÁKY ŠPIČÁK STOLIČKY ŘEZÁKY ŠPIČÁK ZUBY TŘENOVÉ STOLIČKY.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_32_INOVACE_16_LIDSKÉ TĚLO_ZUBY ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3359 NázevZdravé zuby Téma hodinyZdravé zuby PředmětPřírodověda.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_17_Zuby.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava I. (úvod a dutina ústní) Název sady:Přírodopis.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Orální zdraví dětské populace
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘ8_BO
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.8.We.06_Travici_soustava_cloveka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ORÁLNÍ ZDRAVÍ DOSPĚLÉ POPULACE ČR
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Rovnátka.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_18_Zuby
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_75_PRV1
Okruh: Grafomotorická cvičení Učební materiál č. 6: Kde je?
Biologie člověka - CHRUP
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Věcné učení Péče o chrup, prevence zubního kazu
Přednáška 5 vývoj krční krajiny – branchiální aparát: žaberní oblouky a brázdy vývoj jazyka vývoj slinných žláz.
Státní symboly České republiky
03 trávící soustava – zuby
Státní symboly České republiky
Transkript prezentace:

Bi5125c Antropologie pro archeology I – cvičení Lidský chrup Vesalius

Bi5125c Antropologie pro archeology I - cvičení Náplň dnešního cvičení: 1. Demonstrace typů chrupu – ukázka na osteologickém materiálu. 2. Odlišení zubů dočasného a trvalého chrupu – prohlídka osteologického materiálu včetně materiálu z kostnice. 3. Identifikace izolovaných zubů. (Stranové určení) – úkol dnešního cvičení. Úkol dnešního cvičení: Určení izolovaných zubů a zápis do zubního kříže. Schumacher 1992 Anatómia pre stomatológov I.

1. Lidský chrup v porovnání s ostatními zvířaty -uzavřená dentice -heterodontní dentice – dle tvaru zubů -haplodontní incisivi a bunodontní moláry dle tvaru korunky -s ukončenou dobou růstu

2-1-2-3 2-1-0-2 1. Zubní vzorec u lidí Trvalý chrup u lidí 2-1-2-3 horní čelist 2-1-2-3 dolní čelist Mléčný chrup u lidí 2-1-0-2 2-1-2-3 2-1-0-2

Obrovský význam – PROČ? 1. Otázka: Co se dá zjistit z jednoho zubu (pokud máte vhodný zub)? 2. Otázka: Kde se setkáte s celým chrupem a kde s izolovanými zuby?

Nástin co lze zjistit -pohlaví -věk -migrace – izotopové analýzy -strava – zubní kámen -zvyky – pracovní abraze; zubní kámen – chemicky -stres – stresové linie -zdravotní stav – hypoplazie, DNA bakterií, zubní markery u specifických nemocí -z DNA – veškeré informace získatelné z DNA

Analýza chrupu Z přednášky Zubní kaz Zubní abraze -Zubní abraze v souvislosti s pracovní zátěží -Zubní kámen Alveolární resorbce Hypoplastické změny Periapikální procesy Anomálie v počtu zubů Vady okluse Hypokalcifikace zubní skloviny Barva zubní skloviny Úrazy zubů a čelistí Vrozené vady zubů a čelistí Zubolékařské zákroky +Izotopové analýzy +DNA analýzy – bakteriální DNA i lidská DNA

2. Chrup F. Netter (2005) Anatomický atlas člověka

2. ZUB F. Netter (2005) Anatomický atlas člověka Weber 2006 MEMORIX zubního lékařství.

2. Zubní kříž červeně: schéma FDI 1. kvadrant 2. kvadrant červeně: schéma FDI uvnitř: americké zubní schéma (používané také NATO) vně: zubní schéma podle Zsigmondyho-Palmera: jednotlivé zuby jsou označeny úhelníkem zcela vně: latinské označení zubů v iniciálách latinského názvu 4. kvadrant 3. kvadrant Weber 2006 MEMORIX zubního lékařství

2. Zubní kříž – trvalá dentice NAHOŘE VPRAVO NAHOŘE VLEVO 1. kvadrant 2. kvadrant M3 M2 M1 P2 P1 C I2 I1 I1 I2 C P1 P2 M1 M2 M3 1 2 3 4 5 6 7 8 8 7 6 5 4 3 2 1 I1 I2 C P1 P2 M1 M2 M3 M3 M2 M1 P2 P1 C I2 I1 8 7 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 7 8 DOLE VPRAVO 4. kvadrant 3. kvadrant DOLE VLEVO 4x8 = Max. 32 zubů Prořezávání od 5 let do 15 let (+ 3. molár až do dospělosti); Dolní rychleji; U dívek dříve

2. Zubní kříž – dočasná dentice NAHOŘE VPRAVO NAHOŘE VLEVO 5. kvadrant 6. kvadrant m2 m1 c i2 i1 i1 i2 c m1 m2 1 2 3 4 5 5 4 3 2 1 m2 m1 c i2 i1 i1 i2 c m1 m2 1 2 3 4 5 5 4 3 2 1 DOLE VPRAVO 8. kvadrant 7. kvadrant DOLE VLEVO 4x5 = 20 zubů Prořezávání od půl roku do 2,5 let POZOR: V dočasné dentici chybí PREMOLÁRY

Upraveno F. Netter (2005) Anatomický atlas člověka

3. Identifikace izolovaných zubů Při identifikaci zubů je třeba zachovávat tento postup: Jedná se o zub? Je lidský? Je dočasný/trvalý? O jaký typ zubu se jedná? Je horní/dolní? (Pravý/levý)?