Filozofie období helénismu - stoicismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Advertisements

HELÉNISMUS VE FILOSOFII
Římští představitelé pedagogiky – Cicero, Quintilianus, Plútarchos
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní typy monarchií
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Podpovrchová voda Název školy
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Východoasijská náboženství
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Etapy českého národního obrození
Čas a časová pásma Název školy
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Symbolismus Název školy
Epikurejská a stoická etika
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Náboženství - islám Název školy
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Op-art Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Stoicismus Vypracoval: Palásek Petr. filozofický směr založen Zenonem z Kitia - 3. st. př. n. l. nejdůležitější směr helénské filozofie z kořenů učení.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
HELÉNISTICKÁ FILOSOFIE I.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Filosofická antropologie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Filozofie období helénismu - stoicismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Filozofie období helénismu – stoicismus Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_07 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk ve společnosti Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Filozofie období helénismu Stoicismus

Co se dozvíte? kterou dobu nazýváme dobou helénistickou, seznámíte se s filozofem Senecou, osvětlíme si pojem ataraxie, osvětlíme si pojem autarkeia, osvětlíme si pojem apatheia, dozvíte se, odkud se vzalo rčení stoický klid

Smrt Alexandra Velikého – jeho říše se rozpadá Vznik - Makedonie, Sýrie, Egypt Řecká kultura se mísí s Orientem, stává se kosmopolitní Nazýváme ji helénismem Jméno dostala až v 19. stol. Německý historik Droysen Období od smrti Aristotela 322 př.Kr. zhruba k počátku letopočtu

Sjednocení Itálie – vzmáhající se moc Říma Mocná říše od britských ostrovů až po Afriku a Asii Řecko přešlo z nadvlády makedonské pod vládu Římanů V kulturním ohledu tomu však bylo naopak Přemožené Řecko přemohlo římského vítěze – „Graecia victa Romanum victorem vicit“

Do Říma byli povoláni řečtí umělci a stavitelé Řím začaly zdobit chrámy a sloupové síně v řeckém stylu Řecké tragédie a komedie byly překládány do latiny Specifičnost starořecké filozofie a kultury: Kosmos – uspořádaný celek světa Logos – všeovládající rozum

Stoikové Název odvozen od veřejné budovy v Aténách Stoya poikilé - barevná sloupová síň Zenón Stoik zde zakládá filozofickou školu Starší stoya – Zenón Střední – Poseidonios Mladší – Seneca, Marcus Aurelius, otrok Epiktetos

Seneca (3 - 65 n.l.) Politik, básník, filozof Spáchal sebevraždu, ke které ho přinutil Nero Hlavní doména – etika Vlídné zacházení s otroky: otrok je stejný člověk jako svobodní lidé Přírodní zákony jsou zákony Boží Dílo „O hněvu“ - menší očekávání odstraňuje zlost

Obrázek 1.

Ataraxie – duševní klid a rovnováha Autarkeia – soběstačnost Apatheia – nenáruživost Hédonismus – dosahování blaženosti Filozofie – reguluje život, formuje duši, ukazuje životní cestu Osvobozuje duši od hříšného těla Vliv na křesťanskou etiku

Epiktétos (50 – 135 n.l.) Vykoupen z otroctví Žil diogenovským životem v chatrči bez dveří, nebylo co ukrást Blízko ke kynismu Škola kynická hlásala návrat k přírodě, odmítala konvence, ctila hrubou fyzickou práci,

Stoupenci kynické školy se nevázali na rodinu ani obec, hlásali kosmopolitismus Krédo: „Trp a odříkej si“ Člověk může ztratit vše – majetek, rodinu Nelze jej připravit o vůli

Marcus Aurelius (121 – 180 n.l.) Narozen v Římě Císař Hadriánus ho adoptoval Stoickou nauku přijal ve 12 letech a celý život se jí řídil Odvaha, pevnost, sebeovládání Pohrdal okázalostí a nádherou Život trávil ve vojenských táborech svých legií

Obrázek 2. Dílo „Sobě samému“ – nalézt cesty k sebezdokonalování a žít podle zákonů přírody

Stoická filozofie se dělí na: logiku, fyziku, etiku Logika Fyzika staví na Aristotelovi Rétorika – umění mluvit sám Dialektika – mluvit a myslet s ostatními Fyzika Materialistická – existuje jen to, co je tělesné

Monistická – 1 princip Přísná zákonitost - idea věčného návratu, svět je zachvácen světovým ohněm, jako u Herakleita Podstata světa – látka bez kvalit, která je pasivní a jejím aktivizujícím principem je „spermatický logos“ Bůh je totožný s vesmírem – panteismus Chápou ho jako „pneumu“ – dech, „světovou duši“, proniká celý svět, působí na pasivní živly a tvoří věci

Etika Život v souladu s přírodou Ctnosti – rozumnost, statečnost, uměřenost, spravedlnost Afekty nás omezují Autarkeia Apatheia Ataraxie Chválí přátelství, rodinu, lásku k člověku – také k otrokům a barbarům, Signalizace vývoje římského práva – humanismus, kosmopolitismus

Otázky: Jak se chová člověk, o kterém řekneme, že je stoik? Vysvětli stoické hodnoty. Vysvětli slovo kosmopolitní. Vysvětli termín panteismus. Kdo je humanista? Vzpomenete si na význam slova monismus ve filozofii?

Odpovědi Člověk reaguje se stoickým klidem, nenechá se ničím a nikým „rozhodit“. Vyrovnaná duše a mysl – ataraxie, autarkeia – soběstačnost, apathea – nenáruživost. Kosmopolitní znamená celosvětový, světoobčanský. Panteismus – Bůh čili příroda, Bůh je rozpuštěn všude kolem nás.

Humanista – humanita – etický pojem znamenající lidskost, lásku k lidem, nejvyšší mravní ideál. Monismus je učení o jediném prazákladu tohoto světa, o jediném principu světa.

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4.

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI, Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 80-901588- 4-6. Obrázek 1.: P. P. RUBENS. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Seneca.jpg Obrázek 2.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Marcus_Aurelius_%28Museo_del_Prado%29_01.jpg