Grafická příloha s výsledky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
Advertisements

Epilepsie Petra Podrazilová
Zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel v ČR - změny
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Nádorová onemocnění jícnu,žaludku a tenkého střeva, NETs
Cahlíková Romana II. ročník MBB, PřF UP Olomouc
Mikrocytogenetika Prader - Willi Angelman.
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
Marie Sádlová Neurovědy 2012
Nádory jícnu Esophageální karcinom: Adenokarcinom (oblast distálního jícnu) Spinoceluární karcinom (oblast horních 2/3 jícnu) Pohlaví: výskyt 7x více.
Narušená komunikační schopnost
Epilepsie MUDr. Drahoslava Tišlerová Neurologické oddělení
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Odlišení recidivy cévní mozkové příhody od epileptického záchvatu
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
20. září 2006 Vyšetření dítěte s hypertenzí. 20. září krok – zjištění hypertenze  Pravidelné preventivní prohlídky zdravých dětí.  Pravidelné.
Traumatické poranění mozku
Alzheimerova nemoc.
Klasifikace duševních poruch
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Elektroencefalografie
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
DMO Olga Bürgerová.
Vrozené chromosomální aberace
Specifické poruchy školních dovedností
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Masarykova univerzita
Psychiatrické vyšetření
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Ošetřování dítěte s Downovou chorobou
Vývojová dysfázie.
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Základy speciální pedagogiky
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
Epilepsie a epileptické záchvaty Petr Marusič Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol.
Farmakorezistentní epilepsie (možnosti léčby) DD D Denisa Nováková.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Klinický popis projevů
DMO dětská mozková obrna
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Charcot-Marie-Tooth v dětském věku
Jan Knížek , 4.ročník- 1.skupina
Williams Beuren syndrom
Diagnostické metody.
Psychiatrické vyšetření
DMO (dětská mozková obrna)
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Simona Philadelphyová 3.L
Psychiatrické vyšetření
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Epileptický záchvat Z. Rozkydal.
Psychiatrické vyšetření
Pacienti s poruchou autistického spektra v datech NRHZS
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Grafická příloha s výsledky Epilepsie, epileptiformní abnormity v EEG, lateralita jiná než praváctví, hypotonie a závažné snížení IQ jsou rizikové faktory asociované s řečovými poruchami u dětí s autismem. Grafická příloha s výsledky

I. Vstupní charakteristiky souboru pacientů (n = 205)

Vstupní charakteristiky souboru pacientů (n = 205) – I. Pohlaví Věk (roky) 10 (5; 15) Dívky 29.3 % Věk při diagnóze (roky) 7 (2; 12) Věk při rozpoznání prvních symptomů (měsíce) 30 (4; 60) Chlapci 70.7 % Autismus - typ Autismus s regresem 65.4 % 62.0 % 27.8 % 10.2 % 34.6 % Aspergerův syndrom Atypický autismus Dětský autismus ANO NE

Vstupní charakteristiky souboru pacientů (n = 205) – II. Autismus: funkčnost IQ a CARS score 38.5 % 24.9 % CARS 38 (32; 48) IQ celk. 55 (15; 104) 36.6 % IQ dle funkčnosti (10%-90% percentily) Vysoká: 50 – 120 Střední: 30 – 100 Nízká: 10 – 45 Vysoká Střední Nízká ANO NE

Vstupní charakteristiky souboru pacientů (n = 205) – III. Diagnostika Poškození motoriky Neurologický nález Hypotonický syndrom DMO Hrubá Jemná 78.5 % 35.6 % 18.0 % 50.2 % 84.4 % 49.8 % 15.6 % 21.5 % 64.4 % 82.0 % EEG zakladní aktivita EEG nespecifická abnormita EEG epileptoformní abnormita 68.8 % 52.2 % 44. 0 % 56.0 % 31.2 % 47.8 % ANO NE

Vstupní charakteristiky souboru pacientů (n = 205) – IV. Diagnostika CT MRI CT & MRI 76.6 % 63.9 % 57.6 % 23.4 % 36.1 % 42.4 % Metabol. vyšetření Genet. vyšetření Oční vyšetření ORL vyšetření 73.7 % 94,6 % 88.3 % 97.6 % 2.4 % 11.7 % 26.3 % 5,4 %

Vstupní charakteristiky souboru pacientů (n = 205) – V. Lateralita Předchorobí a epilepsie 19.5 % 30.2 % Předchorobí DMO Epilepsie Pravák 29.8 % 78.5 % Levák 49.8 % Nevyhraněný 10.3 % 40.0 % Ostatní (nízkofunkční A) 70.2 % 50.2 % 21.5 % ANO NE Rodinná anamnéza OA prenatál. OA perinatál. OA postnatál. 54.1 % 61.0 % 61.0 % 56.6 % Autismus Epilepsie Genetika 90.7 % 94.1 % 43.4 % 9.3 % 45.9 % 39.0 % 39.0 % 1.9 % 98.1 % 5.9 % Neurologie + psychologie Psychiatrická přítěž Migrény Sociální patologie ANO 96.1 % 93.7 % 77.1 % 95.6 % NE 22.9 % 6.3 % 3.9 % 4.4 %

II. Poruchy řeči diagnostikované u dětí s autismem

Poruchy řeči diagnostikované u dětí s autismem – dle foniatrické klasifikace Asperger s. / VFN (n = 21) AA+DA / VFN (n = 54) % % I. Vady strukturální formy řeči; II. Dysfatické projevy; III. Opoždění vývoje řeči; IV. Abnormální užívání slov a frází; V. Kompletní nemluvnost; VI. Špatné porozumění řeči; VII. Příznaky sluchové slovní agnózie; VIII. Okamžité nebo odložené echolálie; IX. Regres řeči

Poruchy řeči diagnostikované u dětí s autismem – dle foniatrické klasifikace AA+DA / SFN (n = 79) DA / NFN (n = 51) % % I. Vady strukturální formy řeči; II. Dysfatické projevy; III. Opoždění vývoje řeči; IV. Abnormální užívání slov a frází; V. Kompletní nemluvnost; VI. Špatné porozumění řeči; VII. Příznaky sluchové slovní agnózie; VIII. Okamžité nebo odložené echolálie; IX. Regres řeči

III. Rizikové faktory asociované s cílovým parametrem – I. Opožděný vývoj řeči

Rizikové faktory asociované s cílovým parametrem – I Rizikové faktory asociované s cílovým parametrem – I. Opožděný vývoj řeči Relativní podíl pacientů s opožděným vývojem řeči Poměr rizik (odds ratio) % IQ celk.............................. IQ celk.............................. IQ < 35: N = 56 p < 0.001 Předchorobí: PMR........... Předchorobí: PMR........... N = 113 p < 0.001 DMO................................ DMO................................ N = 45 p = 0.048 Oční patol........................ Oční patol........................ N = 54 p = 0.037 Lateralita: “ne-pravák”...... Lateralita: “ne-pravák”...... N = 69 p = 0.018 Epilepsie: záchvaty........... Epilepsie: záchvaty........... N = 64 p = 0.036 NN................................... NN................................... N = 102 p = 0.021 EEG spec. abnormity....... EEG spec. abnormity....... N = 98 p = 0.038 CT & MRI......................... CT & MRI......................... N = 87 p = 0.043

IV. Rizikové faktory asociované s cílovým parametrem – II. Vážné vady řeči

Rizikové faktory asociované s cílovým parametrem – II. Vážné vady řeči Relativní podíl pacientů s vážnou vadou řeči Poměr rizik (odds ratio) % Věk prvních zachvatů....... Věk prvních zachvatů....... < 1 yr: N = 25 p = 0.047 IQ celk................................. IQ celk................................. IQ < 35: N = 55 p < 0.001 Hypot. syndrom.................. Hypot. syndrom.................. N = 22 p = 0.035 Age at onset of autism..... Age at onset of autism..... < 1 yr: N = 35 p = 0.021 Oční patol........................ Oční patol........................ N = 42 p = 0.011 Lateralita: “ne-pravák”........ Lateralita: “ne-pravák”........ N = 56 p = 0.002 Epilepsie: zachvaty........... Epilepsie: zachvaty........... N = 52 p = 0.007 DMO................................ DMO................................ N = 35 p = 0.045 Předchorobí: PMR........... Předchorobí: PMR........... N = 89 p < 0.001 NN.................................... NN.................................... N = 78 p = 0.024 EEG spec. abnormity....... EEG spec. abnormity....... N = 73 p = 0.046

V. Rizikové faktory asociované s cílovým parametrem – III. Pacienti s regresem řeči

Rizikové faktory asociované s cílovým parametrem – III Rizikové faktory asociované s cílovým parametrem – III. Pacienti s regresem řeči Relativní podíl pacientů s regresem řeči Poměr rizik (odds ratio) % Epi před autismem........... Epi před autismem........... N = 28 p = 0.048 N = 28 Lateralita: “ne-pravák”...... Lateralita: “ne-pravák”...... N = 69 p < 0.005 N = 69 EEG_specif. abnorm........ EEG_specif. abnorm........ N = 98 p = 0.040 N = 98

VI. Vícerozměrné modely pro faktory asociované s různými poruchami řeči

Modely vícerozměrné logistické regrese 1 Opožděný vývoj řeči 1 Modely jsou nezávisle budovány pro různé stupně poruch řeči 2 Poměr rizik kalkulovaný na základě výsledku vícerozměrných modelů 3 Velikost vzorku je pro jednotlivé modely určena incidencí různě funkčních typů autismu u různých poruch řeči Vážné vady řeči Regres řeči

VII. Vztah mezi epilepsií a nálezy EEG

Výskyt různých poruch řeči Pacienti s epilepsií (N = 103), u kterých bylo možné sledovat vztah s nálezy EEG Výskyt různých poruch řeči Opožděný vývoj řeči Vážné vady řeči /Afázie/ Regres řeči 89 % 62 % 72 % 11 % 38 % 28 % ANO NE

Výskyt epileptických záchvatů u pacientů s různými poruchami řeči (n = 103) Opožděný vývoj řeči Vážné vady řeči /Afázie/ Regres řeči % Epileptické záchvaty Jednoduché parciální..... Komplexní parciální....... Generalizované.............. Absence.................... Myoklonické.............. Klonické.................... Tonické..................... Atonické.................... Tonicko-klonické....... Infantilní spasmy....... Neklasifikované..............

Výskyt epileptických syndromů a nálezů EEG u pacientů s různými poruchami řeči (n = 103) Opožděný vývoj řeči Vážné vady řeči /Afázie/ Regres řeči % Epileptické syndromy Parciální epilepsie..................... Generalizované epilepsie.......... Neklasifikované epilepsie......... Speciální epilepsie..................... EEG nálezy Abnormity základní aktivity........ Nespecifické abnormity............ Specific. abnor. TYP I............... Specific. abnor. TYP II............... Specific. abnor.: EEG: bilater.... Specific. abnor.: EEG: sin......... Specific. abnor.: EEG: dx..........

EEG specifické abnormality ve vztahu k lateralitě u pacientů s různými poruchami řeči Opožděný vývoj řeči Vážné vady řeči /Afázie/ Regres řeči Epileptické záchvaty – generalizované Praváci /N = 29/ „Ne-praváci“ /N = 63/ Praváci /N = 29/ „Ne-praváci“ /N = 63/ Praváci /N = 29/ „Ne-praváci“ /N = 63/ 55.2 % 79.4 % 50 % 78.8 % 33.3 % 78.3 % 44.8 % 20.6 % 50 % 21.2 % 66.7 % 21.7 % Epileptické syndromy: Parciální epilepsie EEG nálezy: Specific. abnor.: EEG: dx Specific. abnor.: EEG: bilater Praváci /N = 29/ „Ne-praváci“ /N = 63/ Praváci /N = 29/ „Ne-praváci“ /N = 63/ Praváci /N = 29/ „Ne-praváci“ /N = 63/ 55.2 % 76.2 % 100 % 66.5 % 16.7 % 74.0 % 44.8 % 23.8 % 0 % 33.5 % 83.3 % 26.0 % ANO NE Graf ukazuje pouze typy záchvatů a EEG nálezů, u kterých byl zjištěn významně rozdílný výskyt mezi pacienty s různou lateralitou