Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: PaedDr. Dana Studničková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7
První románské stavby . První románské stavby v Čechách a na Moravě byly většinou kostely. Tyto kamenné stavby byly ve slohu, kterému říkáme románský. Sloh je soubor charakteristických znaků např.u staveb nebo v umění. Nejstarším typem románského kostela je rotunda.
Rotunda. Okrouhlá stavba, která měla na východní straně půlkruhový výstupek. V půlkruhovém výstupku byl postaven oltář. Strop rotundy měl tvar polokoule. Uprostřed polokoule byl okrouhlý otvor a věžička s okénky ( lucerna ) – tudy přicházelo do kostela světlo.
Rotunda sv. Jiří na hoře Říp.
Rotunda Starý Plzenec.
Rotunda sv. Kateřiny Znojmo.
Latinské kostely. Byly od staroslovanských kostelů rozdílné. Měly svůj počátek v době, kdy byli v Římě pronásledováni křesťané, proto byly stavěny na způsob tvrze. Byly útočištěm, hradem i krytem.Měly silné zdi, uzounká okénka ( zvenčí zúžená ). Pod kostelem byla klenutá krypta (sloužila jako pohřebiště). Příkladem takového kostela je např. románská bazilika sv. Jiří na Pražském hradě.
Bazilika sv. Jiří na Pražském hradě.
Typické znaky románských staveb. Význačným znakem všech románských staveb je půlkruh. Do půlkruhu jsou klenuté stropy, vchody i okna. V kryptách – oblé silné sloupy s hlavicemi ve tvaru krychle. Vnitřní stěny budov zdobili umělci nástěnnými malbami – freskami.
Nelomený oblouk.
Nelomený oblouk.
Ukázka románského malířství.
Úkoly. Doplň slova do vět : První kamenné stavby v Čechách a na Moravě byly postaveny ve slohu ………………… Kruhový románský kostel se nazývá ………………… 2. Napiš tři místa, kde lze najít románské stavby dodnes.
Správné řešení. První kamenné stavby v Čechách a na Moravě byly postaveny ve slohu románském. Kruhový románský kostel se nazývá rotunda. rotunda sv. Jiří na hoře Říp rotunda sv. Kateřiny Znojmo bazilika sv. Jiří Pražský hrad.
Odkazy, prameny. MŰLLER,Oldřich.Dějepis pro 2.stupeň základní školy praktické.1.díl.1.vydání.Praha : Nakladatelství PARTA,s.r.o.,2008.ISBN 978–80–7320–112– 8. File:Albanipsalter DreiKoenige.jpg. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albanipsalter_DreiKoenige.jpg [online]. 2009 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Romansky sloh.jpg [x]. MAŇAS, Michal. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Romansky_sloh.jpg [online]. 2005 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Valvbåge.png. HALLDIN, Mats. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Valvb%C3%A5ge.png [online]. 2005 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Rundbåge.png. HALLDIN, Mats. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rundb%C3%A5ge.png?uselang=cs [online]. 2005 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Bazilika Svatého Jiří.jpg. PRAZAK. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bazilika_Svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg [online]. 2006 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:ZnojmoRotundaKateriny.jpg. VAVŘÍK, Martin. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZnojmoRotundaKateriny.jpg [online]. 2008 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Rotunda svatého Petra a Pavla (Starý Plzenec) 1.JPG. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rotunda_svat%C3%A9ho_Petra_a_Pavla_(Star%C3%BD_Plzenec)_1.JPG [online]. 2012 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Rotunda na Ripu.jpg. BORAK, Matt. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rotunda_na_Ripu.jpg [online]. 2005 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons
jméno autora PaedDr. Dana Studničková název projektu Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3311 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročník Dějepis / 7. ročník pořadové číslo DUM 14 datum 12.11.2013 název DUM Románský sloh. metodická poznámka k využití Materiál je přednostně určen žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ( LMP ). Výuková prezentace určená pro frontální výuku - lze využít pro výklad učiva i pro opakování. V závěru prezentace kontrolní úkoly - žáci mohou pracovat samostatně nebo ve skupinkách, společná kontrola. Prezentaci je možné použít i jako předlohu pro zápis učiva do sešitu.