Osobnost – situace – predikce chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychologie osobnosti
sociální psychologie Škola:
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Raymond B. Cattell ( – ).
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Psychologie osobnosti
Přístupy k osobnosti Škola:
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
12. Osobnost.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Temperament Pavel Šuranský.
Osobní pohoda.
Motivační témata a životní příběhy
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Psychologie osobnosti
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Motivační témata a životní příběhy
Eyesenckova typologie temperamentu Adam Křenovský, Jan Křemenák, Filip Slavíček a Kryštof Krejčí.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Strachy v období rané adolescence
Sociální diferenciace
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Sociální psychologie osobnosti
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Raymond Cattell Adam Neckář, C4A. Život 20. března 1905, Hilltop v Anglii - 2. února 1998, Honolulu americký psycholog britského původu metoda faktorové.
3. téma: Kultura
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Osobnost, sociální skupiny.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Didaktické prostředky
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Struktura poradenského procesu
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Pozornost a vědomí.
OSOBNOST Seminář.
OSOBNOST sportovce Seminář.
Standardy pro základní vzdělávání
Temperament, charakter, motivace
Osobnost (pracovníka či podřízeného) a její vliv na řízení
Transkript prezentace:

Osobnost – situace – predikce chování INTERAKČNÍ EPIZODY neboli Osobnost – situace – predikce chování Chování je funkcí interakce osobnosti a prostředí, proto je osobnost vymezována v pojmech interakčních epizod. zdůraznění individuální odlišnosti mezi osobnostmi oproti vlivům prostředí. (rysoví psychologové – Gordon W. Allport, Raymond B. Cattell). zdůraznění rozdílů v prostředí (spíše než mezi osobnostmi) – teorie sociálního učení (Albert Bandura). interakcionisté (Julian Rotter, Walter Mischel)

Rysové teorie Rys: vnitřní dispozice, relativně stabilní – v čase a přes situace typicky bipolární (dominance vs. submise) aditivní, vzájemně nezávislé individuální rozdíly v socioemocionálním fungování

Klíčoví autoři – rysové teorie: rané rysové teorie G.W. Allport, R.B. Cattell, H.Eysenck moderní rysové teorie R. McCrae and P.Costa pětifaktorový model „Big five“

Gordon W. Allport pojetí rysů rys je strukturální jednotka osobnosti reálně existující neuropsychická struktura umožňuje interpretovat řadu podnětů jako ekvivalentní ekvivalentní a konzistentní chování existence rysu – 3 zdroje průkaznosti frekvence chování rozsah situací intenzita chování rysy kardinální, centrální, sekundární idiografický přístup

Raymond B. Cattell „měření“ rysů rigorózně kvantitativní přístup faktorová analýza- zdrojové rysy dynamické rysy rysy schopností temperamentové rysy

Kolik základních rysů? základní (pramenné)rysy: Cattell 16 PF, Guilford 10, Eysenck 2 Hans Eysenck: extraverze-introverze neuroticismus (později přidal psychoticismus) cholerik flegmatik melancholik sangvinik

Big Five – Velká pětka osobnostních faktorů

Rysy – Vrozené nebo získané? zjišťování podílu dědičnosti ve studiích dvojčat rozdíly mezi DD=dědičnost+prostředí rozdíly mezi JD=prostředí JD DD

Sociální situace a sociální učení Jak si osobnost vzorce chování osvojí? záleží na situaci – např. intenzivní snaha ve škole nebo ve vztahu Albert Bandura teorie sociálního učení triarchický determinismus: chování osobnost prostředí

učení se pozorováním pozornost, pozorování zapamatování si reprodukce motivační procesy 4 zdroje – předchozí výsledky (úspěchy/neúspěchy) zástupné učení přesvědčování emoční aktivace (signál o úrovni self – efficacy) self-efficacy (posouzení vlastních schopností, subjektivní osobní zdatnost)

Interakcionistické pohledy Julian Rotter potenciál chování = „expectancy + value“ locus of control – ohnisko kontroly http://www.dushkin.com/connectext/psy/ch11/survey11.mhtml

Interakcionistické pohledy Walter Mischel „Marshmallow test“ – oddálené uspokojení (kontrola popudů) po 14 letech rozdíly v sebehodnocení,sociálních kompetencích, školním výkonu, reakci na frustraci Popsat osobnost znamená popsat: kompetence způsob interpretace situací očekávání (výsl.CH, význam podnětu, subj.pravděp. CH v situaci) subjektivní hodnoty systémy a plány sebeřízení

Kritika rysů rys existuje pouze v mysli pozorovatele (Mischel) základní atribuční chyba: u jiných přeceňujeme rysy, u sebe situace chování je komplexní – musíme znát kontext k predikci CH potřebujeme znát alespoň rysy, schémata (nevědomé kognitivní proměnné hodnoty, postoje, přesvědčení…) a motivy (nevědomé cíle) (McClelland)