Acidobazické indikátory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Teorie kyselin a zásad.
Pipetování a titrace VY_32_INOVACE_CH1 – 10 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Analytická chemie KCH/SPANA
PH Vypočítejte pH roztoku kyseliny chlorovodíkové o látkové koncentraci 0,01 mol.dm-3. Řešení: –    úplná disociace HCl + H2O  H3O+ + Cl- –    z reakční.
výpočet pH kyselin a zásad
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Laboratorní práce Sacharidy I. PaedDr. Jiřina Ustohalová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.03 Téma: Neutralizace Číslo.
Kyseliny a zásady.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Laboratorní práce č. 1 Filtrace Mgr. Helena Roubalová
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Rozlišování látek podle vlastností
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
Složení roztoků Chemické výpočty
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Chemické výpočty III.
Protolytické reakce.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Kyseliny a zásady – Arrheniova teorie
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Acidobazické indikátory
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Neutralizace.
Protolytické děje.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemické výpočty II Vladimíra Kvasnicová.
Kyseliny a zásady Měření pH
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
Vyšetření žaludeční šťávy v experimentu
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Jak připravit víno z vody Efektní pokus Motivační pokus Žákovský pokus - neutralizace.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Zajímavé chemické pokusy
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
výpočet pH kyselin a zásad
Laboratorní sklo Kádinka – neslouží k odměřování objemů !!!
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
odměrná analýza – volumetrie
Přijaté teplo. (protokol). Téma Téma: Určení přijatého a odevzdaného tepla tělesem při tepelné výměně. Úkol: Úkol: Určení tepla odevzdaného horkou vodou.
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Acidobazické indikátory Laboratorní cvičení

1) Laboratorní nádobí

Postup Podle předloh zakreslete příslušné laboratorní nádobí a správně ho pojmenujte

PIPETY TITRAČNÍ BAŇKA ODMĚRNÁ BAŇKA CHLADIČ BYRETY ODMĚRNÝ VÁLEC ERLENMEYEROVA BAŇKA DRŽÁKY

2) Acidobazické indikátory

Princip Acidobazické indikátory jsou většinou organická barviva Mění své zbarvení v závislosti na změně množství (koncentraci) oxoniových kationtů v roztocích. Pomocí této změny lze tedy určit pH roztoku

Pomůcky …….

Chemikálie HCl voda, Na2CO3, KOH, NaCl, CH3COOH, (w=10%), Lakmus, fenolftalein, methyloranž

Postup 1) Nachystáme si roztoky kyselin a zásad Vypočítáme potřebné objemy či hmotnosti potřebných chemikálií Navážíme či odměříme vypočtená množství a zředíme vodou do požadovaného objemu rozmícháme

2) Do malých kádinek odlijeme trochu z připravených roztoků a vodu

3) Nachystáme si následující tabulku indikátor HCl CH3COOH H2O Na2CO3 KOH NaCl pH   lakmus fenolftalein methyloranž

4) Změříme pH všech roztoků pomocí indikátorových papírků a zapíšeme do tabulky. HCl CH3COOH H2O Na2CO3 KOH NaCl pH  

5) Z každé kádinky rozlijeme stejné množství roztoku do 3 zkumavek a přidáme několik kapek indikátoru a výsledek zapíšeme do tabulky Fenolftalein Lakmus Methyloranž

Pozorování Zapište všechna svá pozorování do tabulky a řádně vysvětlete

3) Výpočty pH

Zadání Seřaďte roztoky 1-6 od nejvíce kyselého roztoku k nejvíce zásaditému roztoku [H3O+] = 10-12 mol.dm-3 ….. pOH = 5 ….. [OH-] = 10-4 mol.dm-3 ….. pH = 6 ….. [OH-] = 10-11 mol.dm-3 ….. [H3O+] = 10-2 mol.dm-3 …..

Otázky Jaké znáte teorie kyselin a zásad? Jak je podle nich definována kyselina a jak zásada? Popište metodu acidobazické titrace Jaké další acidobazické indikátory existují a jaký mají barevný přechod? Načrtněte a popište aparaturu pro titraci.