Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuKomunikace – dělení komunikace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhSociologie a komunikace Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace Prezentace dělí a člení komunikaci. Popisuje rozdíl mezi verbální, paraverbální a nonverbální komunikací. Dále se věnuje základní teorii neverbální komunikace. Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slova Interakce, komunikace, verbální a neverbální komunikace, komunikační šum, lineární komunikace, interakční komunikace, vysílač, příjemce, oblast zkušeností Datum KOMUNIKACE – DĚLENÍ KOMUNIKACE
pojem komunikace tedy znamená spojení, přenos, sdělování a výměna informací komunikaci rozlišujeme lineární (jednosměrnou) a interakční (obousměrnou) v neposlední řadě jsme si popsali a vysvětlili základní komunikační graf CO JIŽ ZNÁME Z PŘEDCHOZÍ PREZENTACE
ZÁKLADNÍ DĚLENÍ KOMUNIKACE DLE ZPŮSOBU a) verbální mluvenápsaná b) neverbální mimika, gestika, proxemika, image, rekvizitové prostředky, kinezika, posturika
PODÍL JEDNOTLIVÝCH ZPŮSOBŮ (DRUHŮ) KOMUNIKACE * Jednotlivé grafy se mohou lišit v řádech procent dle zdroje*
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE VERBUM = slovo jedná se tedy o komunikaci, kde se používají slova (slovní komunikace) verbální komunikace se dále dělí na A) mluvenou (řeč) B) psanou (písmo)
PARAVERBÁLNÍ KOMUNIKACE jedná se o tzv. parajazykové projevy, které výrazně doplňují verbální komunikaci jedná se především o rychlost řeči hlasitost řeči pauzu v řeči tón řeči (intonaci) protahování a zkracování slov smích (zvuková nikoliv neverbální stránka)
foto: autor paraverbální projevy jsou mimo jiné ovlivněny i typologií osobnosti obecně lze tvrdit, že otevřené typy temperamentu mají daleko výraznější paraverbální projevy (rychlejší a hlasitější řeč, emoční zabarvení)
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE jedná se o tzv. mimoslovní komunikaci (komunikaci beze slov) mimika proxemika gestika kinezika posturologie haptika image a rekvizitové prostředky
verbální inteligence a rétorické schopnosti foto: autor
„síla slova“ foto: autor v minulosti i současnosti byla a je znát velká moc komunikace a komunikačních dovedností vynikající řečník tak skvěle ovládá a zvládá manipulaci posluchačů (např. davová psychóza) dnes se rétorických schopností a zkušeností nejvíce využívá v marketingu, v médiích a politice (např. politický populismus)
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Jaký je přibližný podíl v procentech při běžné komunikaci u komunikace verbální, neverbální a paraverbální? 2)Jaké je úskalí verbální komunikace psané? Proč při této komunikaci často vznikají šumy? 3)Jaký má vliv typologie osobnosti na jeho paraverbální projev? 4)Dá se naučit rétorických schopnostem? Pokud ano, jak? foto: autor
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN Mikuláštík, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. vyd. 1. Havlíčkův Brod: Grada 2003, 368 stran. ISBN