PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PSYCHOLOGICKÉ EXPERIMENTY III

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

POHYBOVÝ SYSTÉM – LEBKA I.
PHP Cyklické příkazy v PHP - 08
Statika Vazbové síly na nosníku 15
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Hodnoty
PRVNÍ POMOC postup u akutní příhody 07
Pohybový systém – kostra hrudníku
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Ing. Bohuslava Vitekerová
PRVNÍ POMOC ZÁKLADNÍ POJMY 01
Procentový počet Prezentace_12
PHP PHP a MySQL - 15 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Algoritmizace a programování Vývojové diagramy - 03
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 10. Dynamika harmonického pohybu – příklady
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Algoritmizace a programování Textové soubory - 13 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Hydromechanika Hydrostatický paradox 09
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- barokní sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
PRVNÍ POMOC TRANSPORT ZRANĚNÝCH 09
PRVNÍ POMOC POLOHOVÁNÍ ZRANĚNÝCH 11
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ÚPRAVA ČERVENÝCH OČÍ ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody. Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody.
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Programovatelné automaty AD převodníky 12
Tvar, velikost a pohyby Země
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY VÝCHOVA ke ZDRAVÍ 14
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotická architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
EXCEL FILTROVÁNÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Programovatelné automaty AD převodníky 11
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová
Rozdělovací počet Prezentace_14
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
MS OFFICE - WORD POZADÍ STRÁNKY Ing. Petr Hanáček
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
Aritmetický průměr Prezentace_18
Hydromechanika Měření přetlaku a podtlaku 13
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
IKT MS Office Access Formuláře Ing. Jana Horáková
Statika Moment silové soustavy, nahrazení síly silou 07
IKT MS Office Access Sestavy Ing. Jana Horáková
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Excel export a import dat. Import ze souboru.
I like, but I don´t like Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Odkrývačka Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Okrývačka Pavel Šupka
Smyslová ústrojí člověka
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotické sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S RASTROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
PRESENT SIMPLE AFFIRMATIVE_05 Mgr. Filip Soviš ANJ_Tenses
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Směšovací počet Prezentace_15
ODSTAVEC Ing. Petr Hanáček MS OFFICE - WORD
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Sada 1 MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Budík VY_32_Inovace_13VR-2 Autor : Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov.
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PSYCHOLOGICKÉ EXPERIMENTY III PÉČE O NEMOCNÉ PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PSYCHOLOGICKÉ EXPERIMENTY III Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál seznamuje žáky se známým psychologickým experimentem (Efekt přihlížejícího). Musí být doplněn výkladem. Autor Mgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Efekt přihlížejícího Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Další materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

Efekt přihlížejícího

Efekt přihlížejícího (bystander effect) Inspirací byl případ vraždy v newyorské čtvrti Queens v roce 1964 Mladá žena Kitty Genovese byla cestou domů z noční směny ve tři hodiny ráno ubodána Vrahem byl dělník, který ji neznal a který již předtím zabil dvě ženy Útok trval půl hodiny (vrah ženu opakovaně napadal) Žena křičela a volala o pomoc

Vidělo a slyšelo ji 38 lidí, vyhlížejících z oken svého bytu Ani jeden z nich jí nepřišel na pomoc nebo nezavolal policii (Podle šetření z roku 2007 není pravda, že 38 lidí sledovalo celý útok. Také jeden z nich zavolal policii, která přijela do 2 minut, bohužel pozdě.)

Nečinnost třiceti osmi svědků se vykládala jako důkaz odcizení a nelidskosti obyvatel moderních velkoměst Dva psychologové s tím však nesouhlasili: John Darley, docent na Newyorské univerzitě Bibb Latané, instruktor na Kolumbijské univerzitě

Latané a Darley předpokládali, že lidé byli nečinní právě proto, že jich bylo svědky vraždy mnoho Navrhli experiment pro ověření této hypotézy Připravili výzkum, který měl zjistit, jak za různých podmínek reagují svědkové nehody

Výzkumu se účastnilo 72 studentů Newyorské univerzity Motivem účasti bylo získání zápočtu Experiment měl zkoumat osobní problémy univerzitních studentů Sezení mělo probíhat po skupinkách po dvou, po třech nebo po šesti Aby se studenti nestyděli hovořit, měli sedět v oddělených kabinách, hovořit přes mikrofon a střídat se v určeném pořadí

Naivní účastník výzkumu hovořil tedy údajně s jedním, dvěma nebo pěti dalšími lidmi Ve skutečnosti bylo všechno nahráno na pásce Nejprve bylo vždy slyšet hlas studenta, který si stěžoval na své potíže přizpůsobit se studiu v New Yorku a uváděl, že má ve stresu sklon k epileptickým záchvatům Když na tohoto studenta přišla řada podruhé, začal mluvit nesouvisle a nesmyslně, prohlásil, že „už to na něj zase přichází“, začal se dusit, lapal po dechu a prosil o pomoc Po několika záchvatech dušení mikrofon oněměl

Jestliže se účastníci výzkumu domnívali, že v kabinách sedí jen oni a epileptik, v 85% případů vyskočili z kabiny, aby ohlásili záchvat ještě dříve, než osoba oněměla (cca asi 52 vteřin od začátku „záchvatu“) Z těch, kteří se domnívali, že záchvat slyší ještě další čtyři lidé, ohlásilo epileptikovy potíže jen 66% účastníků (asi po 166 vteřinách)

Darley a Latané nyní získali přesvědčivé vysvětlení chování svědků vraždy v Queens Nazvali je „efekt přihlížejícího“, „sociální inhibice – váhavost při přihlížení ve skupině“ Je-li neštěstí přítomno více lidí, způsobuje to pasivitu většiny z nich Pasivita je tedy spíše reakcí na druhé pozorovatele než v předpokládaném selhání osobnosti

Podle výzkumníků se na efektu přihlížejícího podílejí tři procesy Váhavost jednat před druhými (dokud člověk neví, zda pomoc je či není vhodná) Pocit, že druzí situaci rozumí lépe a že není potřeba nic dělat (Člověk se dívá na ostatní okolostojící a říká si: „Také nic nedělají, asi to nebude tak vážné“. Zůstávají pasivní a nepomohou.) „Rozptýlení odpovědnosti“ – pocit, že jelikož ostatní o nehodě vědí, je vlastní povinnost jednat oslabena. Čekáme, že jednat bude druhý. Pokud si to takhle vysvětlí všichni, nepomůže nikdo.

Efekt přihlížejícího se Zvyšuje: pokud jsme v časové tísni Je menší: pokud jsou v tísni naši známí nebo přátelé Roli hraje i to, jak moc považujeme situaci za nebezpečnou a jakou roli přisuzujeme ostatním účastníkům situace

Všimnu si, co se děje? Je situace stav nouze? Jsem já odpovědný? Latané a Darley vytvořili pětikrokový model pomoci (intervence) Všimnu si, co se děje? Je situace stav nouze? Jsem já odpovědný? Co mohu udělat? Jdu do toho? (Rizika) Situace, kdy lidé nepomohou druhému v nouzi se dá často vysvětlit „zastavením se“ na některém z kroků tohoto modelu

Tento experiment vzbudil velký ohlas, podnítil řadu dalších výzkumů U 48 z 56 dalších výzkumů se zřetelně projevil efekt přihlížejícího Závěr: Čím více přihlížejících, tím větší je efekt přihlížejícího. Efekt přihlížejícího je jednou z nejlépe prokázaných hypotéz psychologie

Většina z nás považuje sama sebe za milého, ochotného člověka, který v případě potřeby okamžitě pomůže Podobné chování předpokládáme i od svého okolí Psychologické experimenty nám však ukazují, že jsme lhostejnější a egoističtější, než si namlouváme Zároveň nám tyto experimenty pomáhají uvědomit si vlastní slabé stránky, abychom se jim mohli vzepřít

Zdroje HUNT, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál, s.r.o., 2000. ISBN 80-7178-386-2. Obrázky FRENCH, Harry. HT Rachel bending over Blackpool [online]. 2011 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HT_Rachel_bending_over_Blackpool_%28Harry_French%29.jpeg?uselang=cs POWELLS. Kitty Genovese and her attacker, Winston Moseley [online]. 2012 [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kitty_Moseley.jpg