Vliv osvětlení a jasu na člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Multimediální systémy Přednáška VII
Advertisements

Počítačová grafika.
Zdeněk Töpfer 6. Práce s barvou Zdeněk Töpfer
Úprava fotografie na počítači
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Optické klamy a teorie barevného vidění
Tato prezentace byla vytvořena
Základy počítačové grafiky
Barva těles.
Optické vlastnosti oka
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Barevné vidění.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
ŽLUTÁ SKVRNA.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Podle principu tisku se dělí na:
Aplikační programové vybavení
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
PZORA 1. přednáška.
Teorie barevného vidění
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAVBA OKA.
Světelné podmínky a možnosti zobrazovačů.  Jakou „nejsvětlejší“ bílou může monitor zobrazit? Bílá Nejsvětlejší plocha, jakou tady můžete vidět:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika.
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
RNDr. Jana Štanclová, Ph.D. ZS 2/0 Z Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK B_PPG PRINCIPY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
BARVA.
Lidské oko Optické čočky Název školy
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Rastrové formáty.
Lidské oko
Transkript prezentace:

Vliv osvětlení a jasu na člověka

Anatomie lidského oka hustota tyčinek a čípků odpovídá 10 000 dpi! 130 milionů tyčinek a 7 milionů čípků = 137 megapixelový fotoaparát! optický nerv – asi 1 milion nervových vláken = komprese JPG 1:130

Schopnost akomodace ZDRAVÉHO oka na blízký bod

optický vjem je veden zrakovým nervem do týlního laloku mozkové kůry, kde je zrakové centrum mozku tyčinky (achromatická barva = stupně šedé) čípky (barvy R, G, B) oko nerozliší čáry bližší než asi 0,2 mm a integruje je spolu s mezerou do souvislé plochy, jejíž šedost je určena celkovým pokrytím

Nebarevné (skotopické) vidění • spektrální citlivost nebarevných fotoreceptorů (tyčinek) na sítnici oka • už při nízkých intenzitách osvětlení (E < 10–3 lx) umožňuje vidění za šera 25 fotonů již vyvolá světelný vjem

Barevné (fotopické) vidění • spektrální citlivost čípků – červený – zelený – modrý • je zprostředkováno za vyšších intenzit osvětlení (E > 10 lx) umožňuje vidění barev

běžně uváděný rozsah 380 – 780 nm maximální po adaptaci 360 – 830 nm hrubý rozsah 400 – 700 nm běžně uváděný rozsah 380 – 780 nm maximální po adaptaci 360 – 830 nm

Viděná barva je výsledkem interakce mezi: světlem spektrálním složením intenzitou světla objektem spektrální odrazivostí polopropustností pozorovatelem „zdraví“ oka stáří cvik Světlo je modifikované objektem - toto světlo vnímá pozorovatel jako barvu.

Barvy předmětů: „bílé“ světlo jen žlutá

Barevný vjem Barevný vjem je výsledkem: barvy osvětlení objektu barvy pozorovaného objektu (schopnost odrážet nebo absorbovat světlo určité vlnové délky) barevné citlivosti zrakového systému jedince HLS charakteristiky barevného vjemu: barevný odstín H- hue světlost - tmavost L - lightness sytost S - saturation modrá, červená, fialová, tyrkysová, purpurová, hnědá,žlutá, růžová, … stupeň ztmavení barvy černou stupeň „zředění“ barvy bílou

HLS Odstín - Hue - barva: červeň, modř, zeleň, žluť … odstín je určen vlnovou délkou světla, které nám dopadá na detektor nebo oko Jas - Lightness (Brightness) - "světlost" nebo "tmavost" barvy snižování jasu znamená přidávání černé, popřípadě šedé Sytost - Saturation – (brilance) udává, jak je vnímaná barva kalná nebo čistá, tj. je-li spíše blíže k šedé (kalná) nebo ke svému odstínu (brilantní) snižování sytosti znamená přidávání bílé

Míchání barev – RGB, CMY(K) obrazovka tiskárna red green blue červená zelená modrá cyan magneta yellow azurová purpurová žlutá

aditivní míšení barev RGB subtraktivní míšení barev CMY R+G+B= bílá R+G=Y G+B=C B+R=M C+M+Y= černá ? C+Y= G Y+M = R M+C=B

CMY - CMYK

Barevný chromatický diagram

Aby bílá bílá byla… oko + mozek si běžně rychle „nastaví“ bílou – ze „zkušenosti“

Složité osvětlení

Použité zdroje: http://www.fotoaparat.cz http://www.idif.cz/cs/index.php http://www.fotografovani.cz http://www.paladix.cz http://photo.net/gallery/photocritique/filter