Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
ENZYMY = biokatalyzátory.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_05_PVP_251_Hol
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ENZYMY – enzymová katalýza PaedDr. Vladimír Šmahaj
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Enzymy Charakteristika enzymů- fermentů
Digitální učební materiál
Enzymy © Jan Novák 2007.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Ještě, že ty enzymy v sobě mám
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
„EU peníze středním školám“
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Nutný úvod do histologie
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice Ročník:1.-
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_211.
Digitální učební materiál
Název šablony: Inovace v chemii52/CH12/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Přírodní látky Autor: Mgr.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Digitální učební materiál
Biokalyzátory chemických reakcí
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Chemie Tematická oblast:Organická chemie Téma:Deriváty uhlovodíků-heterocyklické sloučeniny Ročník:1.-
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Aminokyseliny 1 Mgr. Richard Horký.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Funkce Ročník:1.-2. Datum vytvoření:srpen.
Enzymy = biokatalyzátory
Vitaminy,hormony, enzymy
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Chemie Tematická oblast:Organická chemie Téma:Organická chemie – fosilní paliva Ročník: ročník.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Průběh enzymové reakce
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Enzymy © Jan Novák 2007.
Ch_017_Biokatalyzátory Ch_017_Ckemické reakce_Biokatalyzátory Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
ENZYMY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_26.
  biokatalyzátory Díky nim dochází: a) k látkovému metabolismu b) k přeměnám v živých organismech Nejdůležitější vlastností:   ovlivňovat rychlost.
Metabolismus tuků. Tuky jsou nepostradatelnou složkou naší výživy. Představují palivo pro biologické oxidační děje v buňce. V tělech živočichů představují.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast: Chemie Tematická oblast: Organická chemie Téma: Deriváty uhlovodíků- enzymy Ročník: 1.- 3.ročník Datum vytvoření: leden 2013 Název: VY_32_INOVACE_7.3.17.CHE Anotace: Žáci se naučí chápat funkci enzymu. Prezentace přináší spojení učebního materiálu s reálným životem. Jeho interaktivita spočívá i ve využití hypertextových odkazů na internet, audio a video ukázky a lze ji zvýšit použitím interaktivní tabule. Problémové otázky podněcují diskuzi, udržují pozornost žáků a zvyšují jejich aktivitu. Metodický pokyn: Materiál má multifunkční využití, je vhodný nejen k výkladu, k ověřování znalostí, ale i k samostatnému studiu. Je možné jej použít i k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

Enzymy

katalyzátory biochemických reakcí – výsledkem jejich působení je látková přeměna umožňují a urychlují biochemické reakce ovlivňují druh produktu vznikají na ribosomech (v endoplasmatickém retikulu) vysoce specifičtí na substrát (reaktant) na reakci vysoká účinnost buňka je schopna regulovat jejich činnost

Složení: Aktivní centrum Kofaktor Apoenzym Pouze bílkovinné (vzácně) Složené – bílkovina (tzv. APOENZYM) + nebílkovinná látka (tzv. KOFAKTOR) Kofaktor – př. vitamíny, nikotinamid, nukleotidy Druhy - prostetická skupina = neoddělitelná od bílkoviny - koenzym = oddělitelný od bílkoviny Určitý prostorový tvar  reaktant musí odpovídat! => Napojením vzniká reaktant Aktivní centrum Kofaktor Apoenzym

Hlavní skupiny: 1. Oxidoreduktázy katalyzují oxidaci a redukci (přenos e, H, O...) např. NADP, FAD => složené enzymy (důležité při metabolických reakcích) 2. Transferázy katalyzují přenos skupin – NH2, acetyl např. CoA (Acetyl koenzym A) 3. Hydrolázy štěpení za přítomnosti vody – klasické trávení v ústech, střevech... např. amyláza (štěpí sacharidy), lipáza (štěpí tuky), proteázy (štěpí bílkoviny)... Multienzymové komplexy – komplex více enzymů, který provede na jednom místě více úprav na jenom substrátu Pankreatická amyláza

Možnosti regulace enzymu: Množství enzymu enzymy vznikají podle informace zapsané na DNA  aktivací, nebo blokací genů lze ovlivnit vznik enzymů Úprava existujících enzymů vytvořený enzym – PROENZYM (neaktivní forma enzymu) – na místě účinu dochází k aktivaci – př. (neaktivní) pepsinogen => v žaludku se odhalí aktivní centrum => (aktivní) pepsin reverzibilní denaturace (vratné poškození bílkoviny) – teplota, pH Možnost navázání EFEKTORU efektor snižuje/zvyšuje účinnost enzymu (aktivátor X inhibitor) Alosterické enzymy – nejdůležitější, stojí na začátku děje Enzymy pracují - v buňce (99%) - v tělních orgánech

Použité zdroje: AUTOR NEUVEDEN. GLO1 Homo sapiens.gif [online]. [cit. 23.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GLO1_Homo_sapiens.gif AUTOR NEUVEDEN. Endomembrane system diagram cs.svg [online]. [cit. 23.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Endomembrane_system_diagram_cs.svg AUTOR NEUVEDEN. Pancreatic alpha-amylase 1HNY.png [online]. [cit. 23.12.2013. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pancreatic_alpha-amylase_1HNY.png AUTOR NEUVEDEN. Enzyme1 und 2 [online]. [cit. 23.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.staff.uni-mainz.de/lieb/tierphys/tierphys.htm