Pozorování nálevníků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

Buňka.
A jak je to u živočichů? (tkáně)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PRVOCI.
BARVENÍ MIKROSKOPICKÝCH PREPARÁTŮ
Bakteriologie Určování bakterií.
ZOOLOGIE PRVOCI - PROTOZOA
Nativní preparát, vitální barvení
PRVOCI.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
EUKARYOTA.
PRVOCI U každého z patnácti tvrzení rozhodni o jeho pravdivosti. Klikni na ANO nebo NE. Zapisuj si počet správných odpovědí a na závěr se dozvíš, jak jsi.
Opakování a procvičení pro žáky 6.C
PLANKTON.
PRVOCI Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Trepka velká Mgr. Helena Roubalová
Prvoci Jednobuněční živočichové Žijí ve vodním nebo vlhkém prostředí
říše: Živočichové podříše: Prvoci
Prvoci Přírodopis VY_32_INOVACE_166, 9. sada, Př3 ANOTACE
ŽIVOČICHOVÉ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_542.
Kmen: PRVOCI.
Praktikum - mikrobiologie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu opakování předchozího tematického.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
ROSTLINNÁ PLETIVA Krytosemenné rostliny mají na povrchu těla KRYCÍ PLETIVA = ty chrání vnitřek rostliny před vysycháním U nadzemních částí rostliny krycí.
Životní projevy rostlinné buňky Mgr. Helena Roubalová
Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
Nativní preparát, vitální barvení
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jednobuněční živočichové
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Prvoci Mgr. Helena Roubalová
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Digitalizace výuky Příjemce
Prvoci – jednobuněční živočichové
Živočichové Dělení.
Nativní preparát, vitální barvení
Živočichové rybníka a jeho okolí
Pohyb buněk a organismů
PRVOCI I 8. září 2013 VY_52_INOVACE_210201
BUŇKA.
Hajduk, Davídková, Bendová, Dočkalová, Schůtová, Krátký Utíká ti trepka.
Utíká ti trepka! Karolina Lavrinčiková, Laura Miklasová, Martina Navrátilová, Denisa Tomanová, Lucie Volná, Magdaléna Zacpalová VI. a.
PRVOCI (PROTOZOA). CHARAKTERISTIKA nejníže postavení živočichové s jednobuněčným tělem eukariotická buňka obsahují kolem 90% vody jsou rozšíření po celém.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Eliška Jurčicová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27_ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ KOLEM NÁS. TÉMA: RYBNÍK A.
Prezentace pro Seminář z přírodopisu
Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 2 Autor: Ošlejšková.
VY_32_INOVACE_28_Prvoci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
Jednobuněční.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Utíká ti trepka! Pavlicová Kristýna, Mintělová Tereza, Vincena Petr, Augustin Marek, Gűcklhorn David, Škvára Jan.
Cytologie a morfologie bakterií - cvičení
Eukarya Monofyletická skupina vzniklá endosymbiosou s protomitochondrií Prvoci - jednobuněční chemoheterotrofové chromista - fotoautotrofové s velkým podílem.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Projekt Biológia Drobné vodné živočíchy
Prvoci organismy tvořené jedinou buňkou, která vykonává všechny funkce
říše: Živočichové podříše: Prvoci
Nativní preparát, vitální barvení
Prvoci.
Název projektu: Moderní škola
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková
Transkript prezentace:

Pozorování nálevníků

Tělo prvoků je tvořeno vždy jen jednou buňkou, která vykonává všechny životní funkce. Cílem dnešní hodiny je pozorovat a určit nejrůznější druhy prvoků ze senného nálevu. Někteří prvoci žijí v prostředí s čistou vodou a malým množstvím hnijících organických látek. Naopak řadě jiných právě velké množství zahnívajících organických látek vyhovuje.

Úkoly: Pozorujte, zakreslete a určete 3 různé druhy nálevníků Všímejte si jejich pohybu (k jeho zpomalení slouží např. vatová vlákna – nesmí jich být moc)

Pozorování trepky velké Trepka velká je nálevník, který se pohybuje pomocí brv stejně jako ostatní nálevníci. Vzhledem k její snadné dostupnosti, nenáročnému chovu a i relativně velké velikosti (až přes 0,5 cm) je vhodná k modelovému studiu tělesné stavby prvoka a jeho životních projevů (trávení, dráždivosti, vylučování, rozmnožování atp.).

Pozorujte a nakreslete trepku velkou i její organely

Pozorování pohybu trepky a zpomaleného vlnění brv Trepky se pohybují spirálovitým otáčením kolem podélné osy. Kápneme-li těsně vedle krycího sklíčka kapku želatiny tak, aby se mohla postupně mísit s vodou pod sklíčkem (nebo použijeme-li pár vláken vaty), můžeme při zatažené cloně (s menším množstvím světla) pozorovat synchronizovaný pohyb brv od předního konce k zadnímu.

Pozorování stavby těla trepky při vitálním barvení Vitální barvení je barvení, které neusmrtí pozorovaného živočicha. Barvivo proniká do těla trepky a obarvuje jeho organely. Postup: Do kapky roztoku methylenové modři přidejte malou kapku kultury trepek. Asi po 20-25 minutách přikryjte krycím sklíčkem a pozorujte světle modře obarvenou plazmu a tmavěji obarvené jádro. Stejným způsobem obarvěte jiný preparát neutrální červení a pozorujte potravní vakuoly. V těsné blízkosti jícnu jsou zbarveny malinově, postupně, jak se od jícnu vzdalují, mění se zbarvení na žlutočervené. (To je dáno změnou pH od kyselého po alkalické ve větší vzdálenosti od jícnu)

Pozorování příjmu potravy trepkou Postup: Ke kapce kultury trepek na krycím sklíčku přikápněte špetku tuše. Přikryjte a pozorujte. Zrnka tuše v okolí trepky se po chvíli klidu začnou pohybovat. Pohybem brv v okolí buněčných úst jsou strhávána a naplňují potravní vakuoly.

Vystřelování trichocyst trepkou Postup: Těsně vedle krycího sklíčka na preparátu s kulturou trepek kápněte roztok jodu a filtračním papírem vsajte pod sklíčko a pozorujte. Trepky při chemickém podráždění vystřelují trichocysty a samy odumírají. Zřetelně je také vidět makronukleus a brvy. Při zvětšení 400 x a dobrém zaostření můžete vidět i probarvená zrnka zásobního glykogenu.

Přečti si pozorně následující tvrzení (A-H) o konjugaci: A) Je základním typem pohlavního rozmnožování všech skupin prvoků. B) Vyskytuje se například u trepek. C) Vyskytuje se u všech nálevníků a kořenonožců. D) Konjugující jedinci si buněčnými ústy vyměňují haploidní jádra. E) Během konjugace si konjugující jedinci vyměňují pohlavní buňky (gamety). F) Makronukleus (vegetativní jádro) během konjugace zaniká. G) Mikronukleus (generativní jádro) prochází vícenásobným dělením. H) Konjugující jedinci v poslední fázi konjugace splývají v zygotu. Pravdivá jsou tvrzení: 1) A, D, F, H 2) B, D, F, G 3) C, E, G, H 4) B, C, D

Přečti si pozorně následující tvrzení (A-H) o konjugaci: A) Je základním typem pohlavního rozmnožování všech skupin prvoků. B) Vyskytuje se například u trepek. C) Vyskytuje se u všech nálevníků a kořenonožců. D) Konjugující jedinci si buněčnými ústy vyměňují haploidní jádra. E) Během konjugace si konjugující jedinci vyměňují pohlavní buňky (gamety). F) Makronukleus (vegetativní jádro) během konjugace zaniká. G) Mikronukleus (generativní jádro) prochází vícenásobným dělením. H) Konjugující jedinci v poslední fázi konjugace splývají v zygotu. Pravdivá jsou tvrzení: 1) A, D, F, H 2) B, D, F, G 3) C, E, G, H 4) B, C, D