Autor: Mgr. Ilona Nováková Název: Chráníme přírodu VY_32_inovace_VL4Z_11 Oblast: Člověk a společnost - vlastivěda Stručná anotace: Prezentace je věnována žákům 4. ročníku. Vzdělávací materiál se zabývá ochranou přírody v ČR. Ukazuje krajinu podle zásahu člověka. Zabývá se chráněnými krajinnými oblastmi a národními parky. Seznamuje žáky s pravidly chování v chráněných oblastech. Datum: 7.1.2013 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Individualizace a inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Chráníme přírodu Svým působením v zemědělství a průmyslu napáchal člověk v přírodě mnoho škod. Příklady poškození přírody: používání chemických hnojiv v zemědělství těžba surovin (povrchová těžba hnědého uhlí) znečištění ovzduší tepelnými elektrárnami znečištění vody chemickou výrobou znečištění ovzduší dopravou
Krajina přírodní kulturní poškozená zdevastovaná (krajina bez vlivu člověka) (člověk ji využívá, zachovalá příroda) poškozená zdevastovaná (narušená příroda) (zničená příroda)
Chráněná území Místa, kde se nachází zachovalá příroda, byla vyhlášena chráněnými krajinnými oblastmi. Tato místa jsou chráněna zákonem O ochraně přírody a krajiny ČR. Platí zde přísná pravidla, jak se v oblasti chovat.
Národní parky Krkonošský národní park KRNAP – vyhlášen roku 1963 České Švýcarsko – vyhlášen roku 2000
Národní parky Podyjí – vyhlášen roku 1991 Šumava – vyhlášen roku 1991
Jak se máme chovat v chráněné oblasti Nerozděláváme oheň. Netrháme rostliny. Neplašíme volně žijící zvěř. Netáboříme. Chodíme po vyznačených cestách. Neodhazujeme odpadky. Neprovozujeme horolezectví. Neznečišťujeme prameny a vodu. Chováme se tiše. Nekrmíme zvěř. Nepouštíme volně pejsky. Nelámeme krápníky. A další…