Bajka a její znaky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
…za vším hledej tělo ženy
Advertisements

a zručnosti vědět, jak ji správně použít.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_44_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
jsou slova, která vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí.
Souhvězdí.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:9.12.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
VY_32_INOVACE_19 - Bajka 2 4  žánr malé epiky  prastarý literární útvar pěstovaný už v 6. stol. př. Kr. stručné sdělení, které se šířilo  původně.
Číslo v digitálním archivu školy
VY_32_INOVACE_05_LITERÁRNÍ VÝCHOV
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
BAJKY …když zvířata jednají jako lidé
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_05_LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
CHARAKTERISTIKA znaky.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_05
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_02
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.17_Jagues Prevért, bajka, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková.
Ivan Andrejevič Krylov
BAJKA Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad.
Elektronická učebnice - I
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Digitalizace výuky Příjemce
Hvězdy, souhvězdí 5. ročník
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová LITERÁRNÍ STYLY.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_LITERATURA PRO DĚTI_BAJKA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
B A J K Y Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Bajka VY_32_Inovace_09KM-7
 Mudrc Ezop (antické Řecko)  Vypravování příběhů o zvířatech  Zvířata mluví a mají lidské vlastnosti  Poučení v závěru.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Dějiny umění Alegorie ctností a neřestí (M.B. Braun v Kuksu) 2. Mgr. et Mgr. Kateřina Plesníková, DiS. VY_32_INOVACE_PLE.DU.2_2_25.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Všestranné jazykové rozbory
VY_32_INOVACE_12_01_vesmír (Křížovka)
DUM_003_ / VYDMUCHOV / ĎURIŠOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/2012
Co jsou to podstatná jména?
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
VY_32_INOVACE_18_Výprava do vesmíru I.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název : VY_32_INOVACE_2C42Čj6_ Bajky6
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_47
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
ČESKÝ JAZYK 4. ROČ. Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_47
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
a zručnosti vědět, jak ji správně použít.
a zručnosti vědět, jak ji správně použít.
Název školy: Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_24   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
a zručnosti vědět, jak ji správně použít.
Transkript prezentace:

Bajka a její znaky

závodu a dali se do běhu. Zajíc spoléhal na svou rychlost, na běh moc Ezop: Želva a zajíc Želva a zajíc se přeli, kdo z nich je rychlejší. Dohodli si čas a místo závodu a dali se do běhu. Zajíc spoléhal na svou rychlost, na běh moc nemyslil, lehl si vedle cesty a zdříml si. Želva si byla vědoma své pomalosti, bez ustání běžela, předběhla spícího zajíce a dostala cenu za vítězství.

Odpovězte na dané otázky: Má daný text děj? Jaké postavy zde vystupují? Jaké vlastnosti má zajíc? Jaké vlastnosti má želva? Které ze zvířat má kladné vlastnosti a které záporné, jsou dané vlastnosti zvířecí, nebo spíše lidské? Jaká je hlavní myšlenka textu? Jaké poselství má text pro čtenáře? Lze ho vyjádřit příslovím?

Bajka a její znaky: bajku řadíme k epice- má děj vystupují v ní postavy zvířat, která mají vlastnosti lidí nepřímo poukazuje na lidské nedostatky a nešvary (alegorie) v závěru přináší čtenářům ponaučení první bajky vytvořil antický bajkař Ezop jiní autoři: Jean De La Fontaine, J. Lada, J. Žáček, K. Čapek, J. Werich, A.S. Krylov

Symbolika zvířat a vlastností- přiřaď k vlastnostem zvířata: moc, vláda, převaha vychytralost moudrost, rozvaha strach, zbrklost nenasytnost nevinnost, zranitelnost krása, vznešenost nešikovnost, lenost píle, pracovitost hloupost vlk lev medvěd osel mravenec sova zajíc liška labuť beránek

Znamení zvěrokruhu- jaký je asi člověk narozený v těchto znameních: Ryba _________________________________ Býk __________________________________ Beran_________________________________ Rak __________________________________ Štír___________________________________ Lev __________________________________ Jsou dané vlastnosti skutečně platné? Lze brát vážně horoskopy, jsou pravdivé? Proč jim někteří lidé věří?

Tvoříme bajky- pokuste se vytvořit bajku k přísloví: Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Bez práce nejsou koláče.