Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Směrnicový a úsekový tvar přímky
Advertisements

Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
 př. 7 výsledek postup řešení Vypočti velikost obsah trojúhelníku ABC. A[-2;1;3], B[0;1;3], C[-2;1;-1]
Práce s bodem a vektorem.
Analytická geometrie pro gymnázia
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
polohový vektor, posunutí, rychlost
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Pravoúhlá soustava souřadnic
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
př. 6 výsledek postup řešení
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Operace s vektory Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Parametrická rovnice přímky
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Rovinné útvary- bod, úsečka, přímka, polopřímka
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
Vzájemná poloha paraboly a přímky
1 Lineární (vektorová) algebra
Parametrické vyjádření roviny
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Mgr. Martin Krajíc 15.2.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Název projektu: Moderní škola Vektor Mgr. Martin Krajíc   15.2.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Vektor – orientovaná úsečka úsečka, která je určena nejen velikostí, ale i směrem určujeme, který z bodů je počáteční a který koncový velikost je určena vzdáleností bodů A,B směr je vyjádřen polohou a pořadím krajních bodů A,B pokud počáteční bod totožný s koncovým (jednobodová množina) – nulová orientovaná úsečka B (koncový bod) A (počáteční bod)

Vektor Vektor: je znázorněn orientovanou úsečkou všechny orientované úsečky, které mají stejnou velikost a stejný směr, znázorňují týž vektor stejné vektory různé vektory různé vektory

Vektor zapisujeme: AB nebo AB A B Označení vektoru: pomocí počátečního a koncového bodu zapisujeme: AB nebo AB A B pomocí malého písmene: zapisujeme: u nebo u A u B

Vektor kde A je počáteční bod, B koncový bod Souřadnice vektoru: určíme podle počátečního a koncového bodu, pro souřadnice vektoru platí vztah u = AB = B – A kde A je počáteční bod, B koncový bod v rovině: u = (u1, u2) = (xB – xA, yB – yA), počáteční bod A[xA, yA], koncový bod B[xB, yB] v prostoru: u = (u1, u2, u3) = (xB – xA, yB – yA, zB – zA), počáteční bod A[xA, yA, zA], koncový bod B[xB, yB, zB]

Vektor Zakreslení vektoru do kartézské soustavy souřadnic: zakreslete vektor u = AB, kde A[2, 1], B[3, 2] do soustavy souřadnic zakreslení vektoru pomocí souřadnic počátečního a koncového bodu – do soustavy souřadnic vyznačíme tyto dva body a spojíme je (pozor na pořadí bodů) 3 2 B 1 A 0 1 2 3 4

Vektor zakreslení vektoru pomocí jeho souřadnic vypočteme souřadnice vektoru u = AB = B – A = (1, 1) zakreslíme vektor tak, že jeho souřadnice udávají koncový bod a počáteční bod je vždy v počátku soustavy souřadnic 3 2 1 0 1 2 3 4 oba vektory mají stejnou velikost a směr – jde o stejný vektor analogicky postupujeme i v prostoru

Vektor Př: Do kartézské soustavy souřadnic zakreslete vektor: 3 2 3

Vektor Velikost vektoru: vypočtěte velikost vektoru u = AB, kde A[2, 1], B[3, 2] pomocí souřadnic krajních bodů vektoru, použijeme vzorec na vzdálenost dvou bodů |AB| = : |AB| = = = (j) pomocí souřadnic vektoru, pro vektor u = (u1, u2) použijeme vzorec |u| = vektor u má souřadnice: u = (1, 1) |u| = = (j) v prostoru využijeme vzorec |u| =

Vektor – samostatná práce Př: Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení): Kurt Gotz: „….. je dobrý učitel. Škoda jen, že ho nikdo z jeho žáků nepřežije.“ 1) Vypočti souřadnice vektoru u = MN, M[1, -1, 2], N[3, 1, 1]. a) Č = (2, 2, -1) b) L = (-2, -2, -1) 2) Vypočtěte velikost vektoru v = CD, C[1, 2, -9], D[7, 1, 3]. a) A = b) E = 3) Určete souřadnice bodu K = L + u, jestliže pro vektor u platí u = RS a L[1, 2, -1], R[1, 3, -2], S[0, 1, 1] a) S = [0, 0, 2] b) Ž = [1, 1, 2]

Vektor – správné řešení Kurt Gotz: „…… je dobrý učitel. Škoda jen, že ho nikdo z jeho žáků nepřežije.“ ČAS

Vektor – použitá literatura KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. Http://citaty.net [online]. [cit. 2014-02-15].