Doba bronzová Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HallstattIllyrianCavalrywithAxe.jpg.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvoj rodové společnosti
Advertisements

Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
Keltové Doba laténská.
Pravěk Mladší doba kamenná
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
PRAVĚK.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
prezentace pro 4. ročník ZŠ
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Eneolit = Chalkolit Eneolit- (pozdní doba kamenná), doba měděná; dokončen přechod k patriarchátu; zvyšuje se zemědělská produkce změna budování sídel-
Doba bronzová ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VY _12_INOVACE_D.6.19 KELTOVÉ – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 14. října Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
zpracovaný v rámci projektu
Všeználek dnes bude vypravovat o prvních obyvatelích naší země.
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Říjen 2012
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Kultura doby bronzové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Všeználek vypravuje o Velkomoravské říši.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
6. ročník Pravěk.
Doba železná Mladší pravěk. Doba železná Mladší pravěk.
6. ročník Pravěk.
Doba římská Germáni Zdroj:
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Čechy v 9. a 10. století Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Doba bronzová  Šablona: III/2  Číslo: 69  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_12 TÉMA:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DOBA BRONZOVÁ Zpočátku lidé zacházeli s mědí jako s lepším druhem nerostu. Hmota se dala kováním tvarovat, roztepávat na pláty, vytahovat do délky. Poté.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_15
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Pravěk.
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
prezentace pro 4. ročník ZŠ
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Zpracovatelé kovů Uč. str
Druh učebního materiálu
Doba bronzová VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_3_DOBA BRONZOVÁ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_15_Keltové a Germáni na našem území
KELTOVÉ na našem území.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ.
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
STŘEDNÍ EVROPA V DOBĚ ŽELEZNÉ
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Naše země v dávných dobách.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Život Slovanů VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_6_ŽIVOT SLOVANŮ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Transkript prezentace:

Doba bronzová Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HallstattIllyrianCavalrywithAxe.jpg

Bronz Slitina kterých kovů tvoří bronz? Vyber správné suroviny: železo měď olovo stříbro zlato cín Který z těchto kovů začali lidé používat jako první? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chalcopyrite-Galena-k305c.jpg

Bronz Správná odpověď Nejstarší používaný kov byla MĚĎ (Irán, sev. Turecko) – chalkolit (doba měděná) MĚĎ + CÍN  BRONZ V čem byl bronz lepší než měď? 

Bronz  Bronz je tvrdší než měď Dá se dobře zpracovávat (odlévání) Výrobky: zbraně (dýky, sekeromlaty) šperky (jehlice, náhrdelníky, náramky, záušnice) pracovní nástroje (sekery, dláta, nože, srp)

Bronzové nástroje Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_daggers_and_spoon,_Shang_Dynasty.JPG Autor: Gary Lee Todd Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alba_Iulia_National_Museum_of_the_Union_2011_-_Late_Bronze_Age_Tools_and_Weapons-1.JPG Autor:CodrinB

Bronzové nástroje Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Combat_axe_Early_Bronze_Age.png Autor: José-Manuel Benito Álvarez Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_forceps_BM_GR1878.10-19.145-GR1814.7-4.969.jpg

Bronzové nástroje Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fig_19a.jpg

Zbraně Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_Weapon_Messara_Crete.jpg Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_Ax_Messara_Crete.jpg

Zbraně Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Landesmuseum_f%C3%BCr_K%C3%A4rnten_Speerspitzen_01.JPG Autor: Joadl Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SMWM_-_Bronzezeit_Schwert_2.jpg Autor: Wolfgang Sauber

Umění Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_Inca_knife,_Museo_de_Am%C3%A9rica.jpg Autor: Simon Burchell Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gilded_Bronze_statuette_crop.png

Umění Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Keman-iemitsu-mausoleum-shiba-temple-in-matsuki-bunkio-catalog.jpg Autor: Matsuki Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zodiaco_Chino.png

Umění Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MiltonKeynesHoard.JPG Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tesoro_di_priamo,_due_fili_di_perline_d%27oro,_cat_da_93_e_96.JPG Autor: Sailko

Výroba bronzu Popíšeš podle obrázků výrobu bronzového nástroje? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_Coulage.png

Rozvoj obchodu  Dokonalejší nástroje a šperky se obchodovaly i ve vzdálenějších zemích Obchodovalo se i se surovinami – mědí a cínem Začíná se rozvíjet dálkový obchod Jak se historikové dozvídají, kudy vedly obchodní stezky a s čím se obchodovalo?

Zemědělství Lepší nástroje ulehčily práci zemědělců Výnosy však byly stále malé Pěstovala se pšenice, ječmen, proso, žito, luštěniny Které z těchto plodin sám/sama spotřebováváš a v jaké podobě? Choval se skot, vepři, drobné domácí zvířectvo

Řemesla Jaké výrobky vyráběli a zpracovávali tito řemeslníci? tkalci hrnčíři tesaři slévači kovotepci Která z řemesel byla asi nejvíce ceněna?

Vesnice a hradiště V době bronzové žili lidé v zemědělských osadách a opevněných hradištích Jací lidé žili ve vesnicích a kdo žil v hradištích? Hradiště byla obehnána příkopy a valy z kamene a hlíny Proč si lidé budovali taková opevnění? Nejčastějšími typy domů byly domy kůlové konstrukce. polozemnice a sruby. Uměl bys popsat, jak taková obydlí vypadala? Kdo si mohl dovolit stavět domy z kamene?

Hradiště Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zurich_settlement.jpg

Hradiště Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ruined_settlement,_Galtrigill,_Skye.jpg Autor: Richard Dorell

Obydlí Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Archeon_3000_years_BC.jpg Autor: Marc Strauch

Obydlí Popiš vybavení domu Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pfahlbau_Rekonstruktion_Museum_SH_004.jpg?uselang=cs Autor: Helvetiker

Obydlí Jak se vyráběly stěny domu? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nachbau_einer_bronzezeitlichen_Hauswand,_Foto_H.-O._Schmitt.JPG

Společnost Zopakuj si pojmy: přirozená dělba práce společenská dělba práce rodová občina

Společnost Jednotlivé rodové občiny se spojují v KMENY Kmeny mají společný jazyk, společné území, podobné zvyky, společné jméno V čele stál náčelník s ozbrojenou družinou Srovnej kmen s dnešním státem. Kdo se asi v této době stával náčelníkem? Jaké bylo jeho postavení?

Náboženství Lidé doby bronzové uctívali mnoho bohů Inspirací jim byla hlavně příroda Jaké přírodní jevy a prvky lidé asi uctívali? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lahnberge_H%C3%BCgelgrab_03.jpg?uselang=cs Autor: Nikanos

Přírodní náboženství Správná odpověď Nejčastěji bylo uctíváno: Slunce, Měsíc, hvězdy, hory, vodní toky, bouře, hromy, blesky Lidé uctívali bohy a bohyně úrody, vody, ohně, řemesel Proč se lidé modlili právě k těmto bohům? Jakým způsobem je lidé uctívali?

Přírodní náboženství Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lahnberge_H%C3%BCgelgrab_03.jpg?uselang=cs Autor: Jebulon

Náboženské obřady Bohům se obětovalo – milodary, část úrody Obřady vedli kněží – šamani, druidové Lidé věřili v posmrtný život Podle čeho poznáme, že lidé věřili v posmrtný život?

Co vkládali lidé do hrobů zemřelých? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kyrenia_Arch%C3%A4ologisches_Museum_-_Grab_Krini_1.jpg Autor: Xenophon

Vznik etnik a národů Na mapě v uč. na s. 36 vyhledej a zapiš názvy etnických skupin v Evropě v době bronzové

Opakování Vysvětli pojmy: bronz hradiště kovolitectví náboženské oběti