ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Vzdálenosti bodů, přímek a rovin.
Užití podobnosti Změna délky úsečky v daném poměru
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Kružnice, konstrukce kružnice 4. ročník
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – OBDÉLNÍK
Základní konstrukce Rovnoběžky.
Základní konstrukce Kolmice.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Konstrukce čtverce 5. ročník
KOLMICE 4. ROČNÍK Zpracovala Ing. Eva Skalická,
Konstrukce obdélníku 5. ročník
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Přímka je nekonečně dlouhá, tenká křivka, která je dokonale rovná
Rýsování rovnoběžek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Petrová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Rýsování kolmic Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Petrová Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Hlují čísla na desetitisíce
Vzájemná poloha přímek 4.ročník
Porovnávání přímek v rovině
Vzdělávací obor: Matematika
Úsečka, délka úsečky, součet a rozdíl úsečky 5. ROČNÍK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
29.1 Úsečky- grafický součet, rozdíl a násobek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
Vzorce 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Elektronická učebnice - I
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
5.1 Měření na centimetry a milimetry
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
14.1 Úsečky – porovnávání, přenášení
Obsahy útvarů a čtvercová síť
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAKTICKÁ A ZÁKLADNÍ ŠKOLA
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Konstrukce čtverce 4. ročník
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Co mají společného tyto obrázky???
Narýsuj obdélník ABCD o stranách |AB|= 4 cm, |BC|= 2 cm.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
30.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Obvod a obsah lichoběžníku Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_29_M7_lichobeznik_obvod_obsah.
K R U Ž N I C E Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
Rýsování kolmic Matematika 4. ročník Lenka Blažková 2012.
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
Bodu a přímky. Dvou přímek.
Základní konstrukce Kolmice.
ÚSEČKA Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 42 INOVACE 01 Matematika a její aplikace.
Množina bodů dané vlastnosti
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Množina bodů dané vlastnosti
TÉMA: Rýsování čtverce
TÉMA: Rýsování rovnoběžníků
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
Transkript prezentace:

ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

Čteme: přímka a je rovnoběžná s přímkou b. ROVNOBĚŽKY = rovnoběžné přímky – jsou dvě nebo více přímek v rovině, které mají stejný směr a které se nikde neprotínají (neprotínají se v žádném bodě) || b || a Zapisujeme: a b. Čteme: přímka a je rovnoběžná s přímkou b. ||

Čteme: přímka a je rovnoběžná s přímkou b, c. || c || b || a Zapisujeme: a b c Čteme: přímka a je rovnoběžná s přímkou b, c. || ||

A) RÝSOVÁNÍ ROVNOBĚŽEK Potřebujeme trojúhelník a pravítko. 1. Narýsuj přímku a a přilož k ní nejdelší stranu trojúhelníku. a

2. Ke kratší straně trojúhelníku přilož pravítko a pevně přitlač k podložce.

3. Trojúhelník posuň podle pravítka a podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj přímku b.

Narýsuj přímku p a dále tři přímky m, n, o, které jsou rovnoběžné s přímkou p. Zapiš. p || m p || n p || o p || m || n || o

A) RÝSOVÁNÍ ROVNOBĚŽEK PROCHÁZEJÍCÍCH DANÝM BODEM 1. Narýsuj přímku a, zvol bod B, který na přímce a neleží. a B 2. K přímce přilož nejdelší stranu trojúhelníku. a B

3. Ke kratší straně trojúhelníku přilož pravítko a pevně přitlač k podložce. B

4. Trojúhelník posuň podle pravítka do bodu B a narýsuj přímku b.

Bodem C veď přímku c, která je rovnoběžná s přímkou a. Narýsuj dvě různoběžné přímky a, b a zvol bod C, který neleží na žádné z těchto přímek. Bodem C veď přímku c, která je rovnoběžná s přímkou a. Bodem C veď přímku d, která je rovnoběžná s přímkou b.

! Rovnoběžné přímky můžeš narýsovat i pouze za použití trojúhelníku s ryskou: a) Sestroj přímku a. Rysku přilož na přímku a. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj pomocnou kolmici. a

Druhá narýsovaná kolmice (přímka b) je rovnoběžná s původní přímkou a. Poté přilož rysku na pomocnou kolmici a podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj kolmici k pomocné kolmici. || b || a Druhá narýsovaná kolmice (přímka b) je rovnoběžná s původní přímkou a.

b) Sestroj přímku a a zvol bod B, který na ní neleží b) Sestroj přímku a a zvol bod B, který na ní neleží. Rysku přilož na přímku a. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj pomocnou kolmici. B . a

Poté přilož rysku na pomocnou kolmici tak, aby nejdelší strana trojúhelníku procházela bodem B. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj kolmici k pomocné kolmici. B || b || a Druhá narýsovaná kolmice (přímka b) je rovnoběžná s původní přímkou a, a současně prochází bodem B.

Na závěr: Na obrázku jsou úsečky AB a AD. D A B 1. Narýsuj přímku a, která prochází bodem D a je rovnoběžná s úsečkou AB. 2. Narýsuj přímku b, která prochází bodem B a je rovnoběžná s úsečkou AD. 3. Průsečík přímek a,b označ C. 4. Na úsečce AB zvol libovolně bod K a veď tímto bodem přímku k, která je rovnoběžná s úsečkou AD. 5. Na úsečce AD zvol libovolně bod L a veď tímto bodem přímku l, která je rovnoběžná s úsečkou AB.

Blažková, R. a kolektiv Matematika pro 4. ročník ZŠ I.a II díl Praha: Alter, 1996. ISBN 80-85775-96-4 Molnár, J., Mikulenková H. Matematika pro 4. ročník 2. díl Olomouc: Prodos, 2003. ISBN 80-85806-53-3 www.planimetrie.kvalitne.cz